Dejiny umenia 4 recenze

Dejiny umenia 4 https://www.databazeknih.cz/img/books/43_/434145/bmid_dejiny-umenia-4-YjV-434145.jpg 5 46 3

Dějiny umění série

< 4. díl >

Pijoanove Dejiny umenia pokračujú v štvrtom zväzku gotickým umením, ktoré završuje vývoj stredovekého umenia. Za kapitolou o predgotickej clunyjskej a cisterciánskej architektúre prináša ďalších päť kapitol prehľad gotického umenia vo Francúzsku, v Španielsku, v Itálii, v strednej a severnej Európe, vo Veľkej Británii, ako aj vo východnom Stredomorí. Nachádzame v nich charakteristiku nielen gotickej architektúry, ale aj sochárskej tvorby, malieb a knižných iluminácií. Tento zväzok Dejín umenia obsahuje ďalej kapitoly o umení Partov a Sásánovcov, o islamskom umení, o umeleckých pamiatkach starovekej a klasickej i stredovekej Indie, o umeleckej tvorbe v juhovýchodnej Ázii, v Číne a v Japonsku. Posledná, štrnásta kapitola je venovaná japonským drevorezom. Jednotlivé kapitoly podávajú stručne najtypickejšie znaky výtvarného prejavu príslušných krajín a slohových období. Ako v predchádzajúcich troch zväzkoch Dejín umenia aj v štvrtom zväzku krásne farebné reprodukcie so zaujímavým sprievodným textom vhodne dopĺňajú všetky kapitoly. Čitateľ si podľa nich môže urobiť jasnú predstavu o umeleckých pamiatkach, o ktorých sa hovorí v jednotlivých kapitolách, môže obdivovať vznešenú nádheru gotických katedrál i monumentalitu indických či jávskych chrámov, krásu islamských mešít a minaretov, tvarovú čistotu japonskej architektúry i obdivuhodné umenie japonských drevorezov a čínskeho porcelánu. Mnohé reprodukované diela sa v našej literatúre doposiaľ nepublikovali, o to väčší je teda prínos publikácie.... celý text

Literatura světová Literatura naučná Umění
Vydáno: , Tatran (Bratislava)

Historia del arte, tomo 4 , 1971