Nadčasový must-read pro všechny freelancery

recenze

Na volné noze (2017) / dan9898
Na volné noze

Na volné noze je kniha nabita spoustou užitečných informací, bez kterých se jakožto nezávislý profesionál neobejdete. Shánění klientů, cenotvorba, sebepropagace, ale i např. project management nebo tvorba a řízení procesů. I přesto si ale myslím, že největší přidaná hodnota této knihy je způsob, jakým autor předává své dlouholeté zkušenosti v oblasti práce a jednání s lidmi - právě to jsou věci, které přinášejí této publikaci nadčasovost a zajišťují její relevanci na mnoho let dopředu. Zejména pak části o dobrém jméně a reputaci se vám, jakožto začínajícímu freelancerovi, vyplatí pořádně nastudovat.

Obsah je uspořádaný do logických celků a autor se postupně přesouvá od širších témat (reputace, tržní postavení, klady a zápory podnikání), ke konkrétnějším (profesionální IT, cenotvorba, finance a prevence rizik) a pokryje tak celé spektrum toho, co by nezávislý profesionál měl ovládat. Poslední kapitola o podnikatelských “levelech” pak nabízí lehce filozofický pohled na freelancerův kariérní rozvoj.

Co jsem si odnesl:
- Klientovi neprodáváte jen službu, ale také vztah
- Dobré jméno je ustálené kvalitativní spojení mezi vámi a tím, co děláte
- Pokud si chcete rychle vybudovat dobré jméno, tak se rozhodně nepouštějte do hodinářství :)

Komentáře (1)

Přidat komentář

vlkodlaq
22.02.2021

Zvláštní, asi jsem četl jinou knihu, než autor této recenze.
Cituji
"Co jsem si odnesl:
- Klientovi neprodáváte jen službu, ale také vztah" - to je naprosto samozřejmá a základní věc, jasná snad každému, kdo chce podnikat, pokud mu to jasné není, obávám se, že kniha nepomůže.

"- Dobré jméno je ustálené kvalitativní spojení mezi vámi a tím, co děláte" - opět, samozřejmě. Buď chci rychle vydělat a pak je mi jedno, jakou pověst má mé jméno ( pak si zálož sro), nebo mi záleží na tom, co dělám a tak mi záleží i na pověsti.

"- Pokud si chcete rychle vybudovat dobré jméno, tak se rozhodně nepouštějte do hodinářství :)" - nesouhlasím, kamarád je hodinář, opravuje staré a ještě starší, převážně budíky a stolní hodiny a práci má na půl roku dopředu, nutno podotknout začal 2018 a předtím pracoval jako seřizovač ve fabrice.

Knihu jsme četl a jsem toho názoru, že základy jednání s klientem se dají slušně stavět na základech slušného jednání člověka s člověkem. Takže buď to v sobě máte, pak Vám kniha nic převratného nedá, nebo nemáte, jste tak trochu svině a pak ŽÁDNÁ kniha nepomůže.

Když jsem začínal podnikat, žádné podobné knihy jsem k dispozici neměl, ale určité základy jednání s klientem jsem měl, protože jsem tak byl vychován (prostě se k lidem chovej slušně) a dobré jméno s tím přímo souvisí. Zbytek je už schopnost vedení prodejní komunikace, prodej pomocí užitků, tah na branku a poprodejní servis, to se dá, dle mého názoru, naučit jen praxí.