Tolkien měl kdysi dostat Nobelovu cenu, porota jeho díla označila za druhořadá

novinky

31.01.2012 / Dan
Tolkien měl kdysi dostat Nobelovu cenu, porota jeho díla označila za druhořadá

Nejslavnější autor fantasy literatury J. R. R. Tolkien byl nominován v roce 1961 na Nobelovu cenu, ale nedostal ji. Jeho způsob psaní připadal tehdejší porotě "druhořadý".

Po padesáti letech bylo povoleno odtajnění příslušných dokumentů a ukázalo se, že Tolkiena nominoval spisovatel C. S. Lewis. Porota však rozhodla, že jeho vyprávění nedosahuje nejvyšší kvality. Nakonec tedy cenu dostal jugoslávský autor Ivo Adrič.

Na tuto kuriozitu upozornil švédský novinář Andreas Ekstrom, který ji zveřejnil v listu Sydsvenska Dagbladet. Na druhém místě tehdy skončil britský autor Graham Greene, který Nobelovu cenu také nikdy nedostal.

Tolkien byl po většinu svého života neznámým jazykovědcem, jeho Hobit vyšel původně ve třicátých letech ve směšném nákladu a moc lidí nezaujal. Pán prstenů také musel čekat na masové uznání až do šedesátých let, kdy ho objevila vysokoškolská mládež.

Tolkien nemohl tušit, jakého uznání a obrovského komerčního úspěchu se jeho dílo léta po smrti dočká. Zfilmovaná trilogie Pán prstenů vydělala asi 6 miliard dolarů a v současnosti se natáčí dvoudílný Hobit.

zdroj: novinky.cz

Komentáře (23)

knihomoli
07.02.2012

Myslím si, že Tolkien je sice skvělý, ale na Nobelovku to není. I když v poslední době je to se zpolitikovanou cenou hodně špatné.

Dell
03.02.2012

Ještě pro přesnost doplním, že událostmi kolem Tolkienovy nominace jsem se hlouběji nezabývala, takže to, co jsem napsala, je pouze a jen můj úsudek, nikoli výsledek odborného bádání.

Dell
03.02.2012

Artran: jistěže to bylo řečeno zjednodušeně, necítím jako přínosné psát podrobné referáty do diskuzí a spoléhám na to, že slovíčkaření baví jen pár lidí, ostatní se spíš snaží pojmout smysl z celku. Někdy je to samozřejmě na škodu, protože pak dochází k různým informačním nepřesnostem a nedorozuměním.
Pokud jde o mé vyjádření, že mi "dobrá, špatná stačí", nebylo to rozhodně myšleno tak, že dál nejdu a jít nechci. Chtěla jsem tím říct, že v každém žánru se vyskytují díla dobrá a špatná, a to nejen dle hodnocení laiků, ale i odborníků, a právě kvalita by měla být tím rozhodujícím kritériem, nikoliv žánr. Málokterý odborník (myslím opravdový, nikoli takzvaný), odmítne žánr jako celek.
A rovněž si nemyslím, že Tolkien nebyl oceněn pro příslušnost jeho tvorby k fantasy. Jednak, jak již bylo řečeno, jeho díla do klasické fantasy nepatří, jednak si nemyslím, že by tento argument sám o sobě obstál.

Artran
02.02.2012

Já bych tohle dělení zavedl i jinde. Například na potraviny. Stačilo by je rozdělit na ty, které zaženou hlad a žízeň a na ty, které ne. To by se nám vyprázdnily supermarkety! Jak bezstarostný by byl život o chlebu a vodě!

Dell
02.02.2012

HTO: přesně tak, když to zní dostatečně vznosně, můžeme to zaškatulkovat mezi přijatelné.
Mně rozhodně dobrá - špatná stačí.
Nemůžu se ubránit pocitu, že kdo ze zásady odmítá žánr, o kterém vlastně nic neví, protože z něj zná jen to nejpopulárnější a nejpropagovanější, je snob.
Je ovšem fakt, že při slovech "americká akční komedie 20.." vypínám televizi vždy. Tak že bych v sobě měla taky kus snoba?

HTO
02.02.2012

Je to zvláštní, když se řekne detektivka, fůru lidí napadnou slabomyslné knihy, ale zároveň ví, že existuje třeba Chandler. Kdežto když se řekne SF, naprostou většinu lidí napadnou jen ty slabomyslné knihy, ale o existenci Dicka, Lema, Ballarda neví. Ono ale to škatulkování je takové zvláštní: nestačí dobrá - špatná? Když kdysi začala hrát Renaissance, kritika vymyslela škatulku classical art folk rock. Ach, jakou mám výhodu když můžu říct "Renaissance udělali rockovou verzi opery mého prastrýce"!

skaal.
01.02.2012

to stilgar1:
Solaris je samozřejmě sci-fi, omlouvám se, mám za sebou dlouhý den a příspěvek na který jsem reagoval mě mírně rozrušil. Solaris však byla první kniha, která mě napadla, když kdosi vykřikl "fantasy je neseriózní" a nepřemýšlel jsem nad jejím správným zařazením.

Petrvs
01.02.2012

JP:

Důrazně opakuji:

Tolkien nerovná se fantasy.

Já vlastně k fantasy také přistupuji apriori spíše odmítavě, braku je tam víc než dost... ale o to víc jsem značně alergický na oblíbené paušalizování, protože to škodí těm několika málo opravdu kvalitním kouskům.

PS: Pratchett a brak? Tak to je hodně luxusní brak ;-) A s tou komerčností, no, nevím... víte, teď to neberte osobně, nýbrž s nadsázkou, ale slovem „brak“ lze hodnotit něco, co má aspoň ten Vám očividně vadící komerční úspěch. Jinak jsou to jenom $®ačky...

1