Yummymoon Yummymoon diskuze u autorů

☰ menu

Richard Dawkins

Bezpochyby fundovaný vědec, který se ale snaží vyjadřovat k věcem vědě se vymykajícím. Spousta jeho kritiky vstříc náboženským systémům je bezpochyby právoplatné směřovaná a nelze než se pod ní podepsat - problém je ovšem v tom, že Dawkins kritizuje shnilá jablka spadlá na zem (náboženství) a automaticky se tuto kritiku snaží uplatnit i na samotný strom z něhož spadla (metafyzika) a tam už zcela neuvědoměle naráží na nedostatky vědy. Snaží se pomocí vědeckých metod, jež ve své nedostatečnosti tlačí až do namyšlené demagogické ideologie, kategorizovat nevědecké a tedy nekategorizovatelné. Věda je založená na smyslovém poznání, tam jsou její hranice - z lidské zkušenosti lze ale poznat, že ne vše lze do této oblasti zahrnout, a zcela logicky tedy nelze na řešení těchto problému aplikovat vědecké postupy (v tomto je Dawkins buď zcela záměrně a sobecky manipulativní či nezáměrně a nevědomý). Od toho tu máme zejména filosofii. Věda nám nevysvětlí, co je to spravedlnost, dobré a špatné jednání, transcendentní láska ad., a přesto o toto se Dawkins snaží, zcela účelově a nekriticky. Nejde mu o to ve vyrovnaném souboji kriticky posuzovat ateismus a teismus, jde mu o to veškerý teismus co nejsilněji zatížit všemi nezpochybnitelnými problémy, které s ním během dějin přišly, a naopak ateismus ukázat v tom nejkrásnějším "vědeckém světle" pomocí demagogických argumentů překrucujících základy logiky (s čímž mají problémy i jeho zarputilí laici-následovníci, u nichž jsou argumenty ad hominem a další na zcela denním pořádku... však si stačí přečíst místní komentáře a s odstupem se nad úrovní jejich "důkaznosti" zamyslet), přičemž zcela úmyslně pomíjí problémy přinášené ateismem jakožto "znáboženštěním vědy" samotným - degradace člověka na bio-psycho-socio shluk buněk, kde neexistuje nic jako "spiritualita" (což je antropologicky a psychologicky, tedy i vědecky směšné), odlučování lidského bytí z "přirozeného světa" (fenomenologie) a ztráta smysluplnosti lidské existence (protože věda se neptá na "proč", ale na "jak" a jelikož nás "proč" vždycky přesahuje, je tedy transcendentní, metafyzické, tedy vědě nedostupné, je i spirituální/duchovně přesažné a tedy jsme-li skutečně "vědečtí ateisté", život jednoduše smysl nemá, potažmo je jeho "smysl" ve slasti a užitku a jsme tedy sobecké a egoistické bytosti neschopné dobra mimo svého vlastního) ústící ve zvýšení podílu duševních poruch a existenčních depresí sužující veškerý moderní svět stále krutěji a bezpochyby vycházející z kombinace rychlých vědeckých objevů a modifikací spolu s právě odlidšťováním člověka z jeho přirozeného světa. Věda je potřeba, díky ní máme neskutečné možnosti v medicíně, astronomii, přírodovědě a dalších oblastech, ale neobejde se bez filosofie a teologie. Tato trojice musí fungovat pospolu a hledat vzájemný střed, protože převáží-li jedna (filosofie v antice, teologie ve středověku a věda v novověku), svět se začne hroutit. A ač se tomuto, dle všeho, snaží Dawkins předejít, zřejmě nevědomky tomu jde ústrety.

21.01.2022