Příběh umění

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Kniha světoznámého historika umění umožňuje základní orientaci ve zvláštní a fascinující oblasti lidské činnosti, jakou je právě umění. Na 684 stranách doplněných černobílými i barevnými reprodukcemi a vyklápěcími přílohami se pokouší srozumitelným způsobem utřídit nepřeberné bohatství jmen, období a slohů.

https://www.databazeknih.cz/img/books/12_/12878/big_pribeh-umeni-AJc-12878.jpg 4.8267
Žánr:
Umění, Encyklopedie

Vydáno: , Argo, Mladá fronta
Originální název:

The Story of Art, 1990


více info...
Nahrávám...

Komentáře (38)

Kniha Příběh umění

Čtvrtek12.
30. července

Kniha je opravdu krásná. Obdivuju způsob, jakým Gombrich stručně, přehledně a srozumitelně podal historický vývoj umění. Vlastně ani nemusím vyzdvihovat to, co už je tu v komentářích mnohokrát řečeno. Chtěla bych jen dodat maličkosti, které mi v knize chybí.

Chápu, že kniha je zaměřena hlavně na vývoj umění. Naprosto respektuju, že důsledkem toho není prostor se věnovat jednotlivým umělcům podrobněji. Občas mi však chybí drobné zmínky o významných dílech některých umělců. Např., že Vermeer je ten, který namaloval Dívku s perlou. Nebo že Raffael je ten, který namaloval Sixtinskou madonu s těmi známými "znuděnými" andělíčky. Čtenář by si pak jednodušeji našel souvislosti a autor by zároveň nemusel pro to obětovat tolik prostoru ve své knize.

Pokud budu hodně šťouravá, najde se ještě jedna drobnost, která mi v knize vadí. Týká se Leonarda da Vinciho. Bezpochyby to byl génius. Jednu věc však úplně nevypočítal. Při malbě Poslední večeře přimíchal do vaječné tempery i olej, aby docílil sytějších barev a jemnějších přechodů. Důsledkem toho nástěnná malba počala velmi brzy chřadnout. V knize je však špatný stav malby odůvodněn zvláštním přičiněním osudu (:

martineden
11. května

Miluju tu knihu!


Claudius
18. února

Plné hodnocení, protože mě nenapadá způsob, jak by tato kniha mohla být ještě lepší. Klidným, zajímavým a srozumitelným způsobem autor přednáší historii vnímání toho, co je to umění, k čemu by mělo sloužit a jak by mělo vypadat. Autor skutečně více pojednává o vývoji společnosti a umělců a o jejich názorech na výtvarné umění, než o dílech samotných - a to je jedině dobře. Není nutné seznámit se s umělcovým životopisem a socioekonomickým pozadím jeho díla - autor si je vybírá, aby na jejich obraze, soše či budově ilustroval nějaký posun, vývoj, který se v dějinách umění ukázal jako významný.
Reprodukce uměleckých děl pak tvoří podstatnou část knihy. Dovolím si toto zdůraznit - nenechte se odradit tloušťkou (a nepopiratelnou tíhou knihy), neboť to je způsobeno ani ne tolik zbytnělým textem, jako velikostí a množstvím ilustrací na kvalitním papíru. Byť (a to hlavně v úvodu) se kniha nedrží autorova předsevzetí pojednávat o uměleckých dílech, které jsou na stejné dvojstraně, po většinu knihy máte skutečně před očima přesně to, o čem si čtete, a nemusíte ani otočit list. Zároveň kniha velmi inteligentně odkazuje zpět - nové umění srovnává zásadně s díly v knize již uvedenými i s odkazem na konkrétní stranu.
Na závěr připojím doporučení, abyste si po dočtení knihu opětovně znovu prolistovali s tím, co víte, a tím si ujasnili celkový obraz.

Jeanie
28. ledna

Skvělá kniha, která člověka provede vývojem umění a jeho účinky v průběhu věků.
Výklad obsahuje dostatečnou nálož informací bez toho, aby byl člověk zahlcený nadměrou faktů. Obzvlášť jsem ocenila ukázky ne tak profláklých děl. Rozhodně doporučuji.

Rudolf14
25.12.2020

Top! Doporučuji všemi deseti!

Kamínekvoku
12.12.2020

Skvělá a opravdu poučná kniha o umění do které se nemusíte nutit a za žádnou cenu vás neunudí k smrti, je to určitě skvělý základ pro všechny, co se o výtvarné umění zajímají.

Msourkova
01.10.2020

Byly to nanejvýš obohacující tři měsíce, které jsem četbou této knihy strávila. Postupně, kapitolu po kapitole, se čtenář dostává skrze chronologický vývoj umění od dob nejstarších až po první polovinu dvacátého století. Jsem ráda, že spíše než vyčerpávající výčet děl a jejich autorů, mi čtení poskytlo dostatek informací k pochopení okolností, za nichž daná díla vznikala. Rozhodně si člověk z návštěv galerií a studia umění odnáší víc, když ví, jakým způsobem má na obrazy, sochy a architekturu nazírat. Kapitoly o umění dvacátého století mi přišly poměrně stručné, není však možné obsáhnout všechno. Doporučuji všem, koho zajímají dějiny umění v souvislostech.

Mercatino
11.05.2020

Tato kniha je příliš dobrá a zároveň příliš krátká. Samozřejmě to nevadí, ale občas mi ten příběh přišel zkrátka nedokončený. V poslední kapitole se mi zdálo jako by se Gombrich zbláznil, ale nakonec dokázal z postmoderního umění elegantně vybruslit a knihu hezky zakončit. Knihu doporučuji úplně všem, asi není potřeba mít nějaké znalosti předem dané. K četbě postačí chuť a láska k umění. Přeji všem hezkou četbu a vzrušující zážitky.

1