Okamžik

Okamžik https://www.databazeknih.cz/img/books/40_/406541/bmid_okamzik-Art-406541.jpeg 4 11 3

V posledním roce svého života, roku 1855, píše Søren Aabye Kierkegaard dílo, které, jak říká, je psáno současníkovi. Nazývá jej „Okamžik“. Jedná se o soubor deseti takzvaných sešitů (poslední, desátý, byl vydán posmrtně), v nichž se dánský myslitel a filosof vypořádává jako „revizor křesťanství“ s „křesťanstvem“ – tedy s tím, co drží podobu křesťanství podle jména (s pokrytectvím) – co znivelovalo po dobu 1800let Kristovo učení (učení o životě), aby z něj učinilo pouhý žvást a frašku poplatnou lidské vychytralosti, kdy se stalo křesťanství světskostí „par excellence“! Autor děl: „Nácvik křesťanství“ či „Skutky lásky“ zde zaznívá ve svém posledním mohutném zápase jako polnice! Jako filosof užívá nejednou své sokratické ironie v boji s bezduchým sofismem – s bezduchým, hračkářským křesťanstvím, jejich kněžími a tzv. morálkou. Žádné učení se v dějinách nepřekroutilo do takové míry jako křesťanství (v žádném jiném učení nebylo však rovněž tolik možno – jako právě v křesťanství, skrze kategorický a kvalitativní rozpor mezi učením světa a pravými požadavky života, vzniknout tolika tzv. kacířům, jichž bylo „třeba“ odstranit pro „pokojné“ vydržování pokrytectví), neboť vstoupilo-li křesťanství v oficiálnost (křesťanství uznané státem – protimluv sám o sobě), bylo zapotřebí se vypořádat s jeho praktickým základem: s podstatou Ježíšova života, jeho učení – s jeho následníky – překroutit, či jak píše Kierkegaard, přidat ke vší lži slovíčko „křesťanský“. – Vypořádat se s učením, ustaveným nikoli v obláčcích metafyziky či náboženského snění (jak předvedla scholastika či tzv. zbožnost – a co dodnes považují lidé za křesťanství), nýbrž s učením udaném v mravním citu, v nezávislých požadavcích rozumu a svědomí každého jedince, které jdou přirozeně proti srsti a podstatě učení tohoto světa a jeho násilí (nesmyslu života). Odstranilo-li se křesťanství tím, že se stali v pokrytectví všichni křesťany (ve stejném duchu, považ! – jsme i všichni „svobodní“), pak již, pro uchování lži, postačilo jen dohlížet nad možnými výhonky pravdy – tu a tam se objevivšími, vzbuzující s dostatkem podezření, že to vše, co je profánní, je vůči pravdě sama lež, což nelze zadržet sebevětší armádou nejzaprodanějších lidí systému, kdy pravda (nechť má kdo o tomto pojmu sebepomatenější relativistickou představu) je nezávislá na přání či moci světa. Proto staví se hranice, posvěcuje se meč a dělo, vedou se tzv. svaté války, vydržují se armády kněží, vojáků, policistů, učitelů, trhají se lidé na kolech, mučí se, vykořisťují, zavádějí se inkvizice (vše zajisté v rámci daného pokroku, pořádku), platí se za loajálnost svým apologetům, špehům či katům a dalším lokajům (všichni zajisté navýsost vzdělaní); a stejně tak se podávají a prodávají lístky do nebe jako do kina (samozřejmě vše to „křesťansky“) – a pod slovem křesťanství opět křižují Krista. – Přiznávají se tím však nechtě, byť jinak to nejde, jak jsou vůči pravdě v její podstatě – při snaze ji odstranit – zcela bezmocní a bezbranní! Kierkegaardova slova jsou proto i nadále aktuální, i když si jej berou ve „vážnost“ opět i ti, kteří „do jisté míry“ učí „křesťanství“ (tedy živí se z křesťanství), kteří „do té míry“ jsou „křesťany“, neohrožují-li tím zároveň svého světského prospěchu, jde-li před, ba co více i za jménem nějaký ten titul světské důležitosti jako odznak Šelmy a její dvojakosti – že tedy ne zcela v očích jejich současníků je to z jejich strany nutné brát vážně! Vedle Chelčického a Tolstého, doplňuje Kierkegaard trojlístek myslitelů – apoštolů lidstva, kteří se nezávisle na sobě, a každý originálně, skrze dary svého ducha, ale rovněž i skrze oběť (bez níž není, obklopuje-li nás koukol, života a pravdy) zasloužili o to, že pozvedávají vědomí o životě, uchovávají nerozředěné požadavky rozumu, mravnosti, citu a víry nad onu vychytralost, hadovitost a lež. Kniha je pro přehlednost předkládána čtenáři v nejlepší možné sazbě, kterou umožňuje elektronický formát, aby se mohl na základě každého čísla Okamžiku dostat na příslušnou pasáž či odkaz v textu.... celý text

Náboženství Literatura naučná Filozofie
Vydáno: ekniha , Michal Legelli
Originální název:

Øieblikket , 1855


více info...

Přidat komentář

onRock
27.05.2017 5 z 5

Geniálna kniha geniálneho človeka, ktorá oddeľuje formálne kresťanstvo, (ktoré žiadnym kresťanstvom nie je), od kresťanstva skutočného, ktoré sa prejavuje zmenou životného štýlu, hodnôt, pokáním, reálnym nasledovaním Ježiša Krista, napriek výsmechu a odporu okolia. Jedna z prvých kníh, ktorá poukazuje na falošnú cirkev do ktorej sa vstupuje len formálne pokropením nič netušiacich detí v kostole bez akejkoľvek prítomnosti viery a zmeny života. Odsúdenie pokryteckej formy zbožnosti neprinášajúcej žiadne spasenie duše v osobe viacerých vysoko postavených cirkevných hodnostárov. Geniálna, ostrá a odvážna kniha, verím tomu, že znovuzrodeného filozofa.

Janek
08.07.2013 4 z 5

Když člověk kritizuje svou vlastní církev, vůbec to nemusí znamenat, že ji nemá rád. Od Kierkegaarda bychom se (rozuměj my křesťané) měli hodně učit.


Nico
14.12.2011

Okamžik je sbírkou článků, které Kierkegaard psal v polovině 19. století. Styl je velmi břitký a leckdy rozhodně humorný, čte se velmi dobře (nejedná se o filosofující dílo). Autor se naváží do církve a křesťanství dnešního světa a poznámky jsou to velmi trefné. Snaží se očistit křesťanství od všeho hnoje, které na sebe nakydalo v průběhu několika staletí a snaží se vrátit ke křesťanství Kristovu. Je to samozřejmě nemožné, on sám to uznává, ale člověk se u knihy alespoň baví a rád si přečtě křesťanského teologa - filosofa, který píchá do (vlastního) vosího hnízda.