O pôvode a príčinách nerovnosti medzi ľuďmi

O pôvode a príčinách nerovnosti medzi ľuďmi https://www.databazeknih.cz/img/books/12_/126091/bmid_o-p-vode-a-pricinach-nerovnosti-med-tt8-126091.jpeg 4 24 4

Zdrvujúca kritika sociálnych pomerov vtedajšej francúzskej monarchie je ukotvená do širšieho kontextu úvah o ľudskom jedincovi jeho poslaní a smerovaní. Rousseau je nanajvýš skeptický voči pokroku ako jednostrannému smerovaniu k zdokonaľovaniu technických zručností a zvyšovaniu materiálneho blahobytu. Kritizuje tiež hlavný nástroj pokroku, vedu Tým, že študujeme človeka, stávame sa neschopnými spoznať ho, tvrdí a polemizuje tak s (už vtedy) prevládajúcim zameraním európskej civilizácie. V protiklade k rozumu vyzdvihuje úlohu vášne, počiatok nerovnosti vidí v súkromnom vlastníctve. Nerovnosť vzrastá a upevňuje sa súbežne s pokrokom ľudstva. Rousseauov výrok podľa ktorého „mravná nerovnosť, oprávnená len právom normatívnym, je opakom práva prirodzeného“ bol jednou myšlienkových rozbušiek Francúzskej revolúcie. Štylisticky vybrúsené dielko patrí k najvplyvnejším a najčastejšie citovaným filozofickým spisom všetkých čias. Každý kultúrny národ by mal mať preložené všetky diela zo zlatého fondu svetovej literatúry. O to zarážajúcejšie pôsobí, že toto dielo nebolo dosiaľ preložené do slovenčiny.... celý text

Literatura světová Literatura naučná Filozofie
Vydáno: , Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov (VSSS)
Originální název:

Discours sur l'origine et les fondements de l'inégalité parmi les hommes , 1754


více info...

Přidat komentář

Desmond04
08.11.2017 3 z 5

Dílo O původu nerovnosti mezi lidmi je rozděleno na dvě části. První část se zaobírá popisováním onoho přírodního stavu, respektive jeho vzýváním. Člověk je často porovnávám se zvířaty, nejen jeho chováníM ale i tělesnými dispozicemi. Dozvídáme se, že člověk v přirozeném stavu, měl ke zvířeti blíže než by se na první pohled mohlo zdát. A Rousseau je toho názoru, že by bylo nejlepší pro dobro člověka, kdyby v tomto přirozeném stavu zůstal. Zdá se to, jako dosti radikální myšlenka, nicméně když se člověk nad jeho argumenty zamyslí, na jednu stranu se s tím dá souhlasit. Člověk v přirozeném stavu se zajímal jen o přítomnost, záleželo mu jen na tom, přežít a zajistit si potravu - to ho činilo nejšťastnějším. Rousseau předkládá více a více argumentů pro svojí tezi. Tato část knihy se jevila na filosofické dílo jako velmi srozumitelná a četla se příjemně.
V druhé části si bere na paškál situaci, kdy přirozený stav nahradilo státní zřízení a popisuje jeho špatnosti. Rousseau vlastně popisuje celou cestu od divocha až do civilizovaného člověka. Tato část už se čte především ke konci poněkud hůře a ani opakovatelné čtení pro pochopení myšlenky často nepomůže.
Co je ale neoddiskutovatelné je fakt, že Rousseau si prostřednictvím tohoto díla bere na paškál společnost a onoho civilizovaného člověka a staví si základy pro představení jeho tématu, kterým není nic jiného než Společenský smlouva, což je jinak řečeno návod na to, jak zřídit ideální stát.

"Lesy se proměnili v pole, které zavlažoval lidský pot, a na kterých klíčí otroctví a bída, úměrně s úrodou"

Miro.slav
24.10.2017 5 z 5

Rousseau je filozof par excellence! Jeho štýl, zameranie a to, že ako jediný z osvietenstva razil doslovne cestu proti prúdu, klobúk dole. Príčiny nerovnosti medzi ľuďmi sú podľa Rousseaua spôsobené súkromným vlastníctvom. Nie, nie je to komunistický manifest (hoci Roussuovo myslenie a následná veľká francúzska revolúcia mali na vznik Marxových myšlienok dosť veľký dopad). Rousseau nám v tomto spise predkladá svoju víziu toho, ako sa postupne prešlo od takmer bezproblémového života tzv. šťastného divocha až k problémom spoločnosti a civilizovaného človeka. Autor tak nielen podáva základy svojej teórii spoločenskej zmluvy, ale Rousseaua môžme právom považovať za priekopníka etnológie, keď svoj spis dokladá mnohými pozorovaniami dovtedajších domorodých etník. Odporúčam.


PavlineCZka
17.08.2017 3 z 5

V době, kdy jsem ji četla, mě moc neoslnila. Nejsem příliš velký filozof a nikdy jsem nebyla. Jinak ale myšlenky jsou zajímavé a k zamyšlení, možná se stanou v dohledné době také aktuálními aneb malý úryvek:
"Jediným uspokojujícím východiskem by podle něho byl návrat k přírodnímu stavu lidstva, naprosté zničení všech dosavadních kulturních a civilizačních vymožeností, které je ovšem neproveditelné."

zipporah
22.04.2012 4 z 5

Bola raz jedna potreba, ktorá sa chcela dostať niekam inam, či na vrchol či vari na dno... to nik netušil v tom okamihu, ako človek zvolal: "Toto je moje!" a táto potreba sa zmenila na majetok.

Kniha O pôvode a príčinách nerovnosti medzi ľuďmi je v

Přečtených49x
Doporučených1x
Knihotéce13x
Chystám se číst34x
Chci si koupit6x
dalších seznamech1x