Goya čili Trpká cesta poznání

od:


KoupitKoupit eknihu

Román - k pokračování se již německý spisovatel nedostal - o životních osudech a tvůrčích zápasech předního španělského malíře zachycuje zhruba léta 1793-1806, dobu rozkvětu Goyových tvůrčích sil. Autor se neomezuje jen na postavu umělcovu, nýbrž sleduje v širokých záběrech život ve všech společenských vrstvách tehdejšího Španělska. Výjevy ze života venkovského i městského lidu se střídají s líčením rozmařilého prostředí královského dvora a s otřesnými scénami řádění španělské inkvizice....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/29_/298251/goya-cili-trpka-cesta-poznani-Yfm-298251.jpg 4.4171
Orig. název:

Goya oder der arge Weg der Erkenntnis (1951)

Žánr:
Literatura světová, Romány, Historie
Vydáno:, Obelisk
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (21)

Přidat komentář
Lector
12. listopadu

Příběh F. Gyoi známe především z Formanova filmu posledního filmu Goyovy přízraky. Takže nejde o historickou postavu českému čtenáři tak úplně neznámou.
Sluší se však hned v úvodu poznamenat, že Feuchtwangerův Goya je mnohem vrstevnatějším a bohatším zpracováním malířova příběhu navzdory tomu, že filmaři mohli pracovat s obrazem a hudbou.
Křídla Feuchtwangera talentu se nade mnou naplno rozevřela, aby zastínila mnohé z toho, co jsem v poslední době četl. Goya byl sám o sobě osobností velmi pozoruhodnou a prohlížíte-li si jeho malby a kresby, co je při čtení románu snad povinností, pochopíte, že je to pro spisovatele výzva.
Feuchtwanger ji přijal a geniálně zpracoval.
Ústřední motiv, jímž jsou životní osudy a dílo Franciska Gyoi, je jako drahokam zasazen do čelenky, jíž je barvité ztvárnění osudů jihozápadní Evropy v době, kdy jí otřásla francouzská revoluce a s ní spojený chaos přinášející na jednu stranu osvícenectví, rozum a pohrdání vírou a dogmaty a na druhou stranu prudké a vášnivé sebezáchovné reakce církve a vysoké šlechty. Prudké střety starého a nového, které nehledě na letopočet v kalendáři občas končívaly na hranici, pronikají póry vnímavého umělce, aby se vzápětí v podobě „caprichos“ – rozmarů – nezřídka však v podobě démonů - zjevovaly na jeho plátnech a grafických listech.
Autor dokázal velmi přirozeně zasadit osobní Gyoův příběh do společenského prostředí té doby a provést čtenáře dějinami Pyrenskjého poloostrova na přelomu 18. a 19. století. Zdá se, že některé časové posloupnosti zpřeházel, aby mu lépe zapadaly do dramatické linky, ale myslím, že je nutno - jako v mnoha jiných případech - uvědomit si, že jde o beletrii, nikoliv literaturu faktu. Podstatnější je to, jak autor vykreslil malířovu osobnost, postavy, které jej obklopovaly, a výše zmíněný duch doby.
Pochopil jsem, že mělo následovat pokračování románu – vylíčení pozdějších Goyových osudů, protože, tento román končí téměř v nejlepším, ale nedošlo na ně. Škoda. Pro mne by to byla jasná volba.
Knihu zařazuji do užšího výběru „Doporučuji“.

LenJen
16. září

Poctivý spisovatelský um. Byla to pro mě výzva, ačkoli se o výtvarné umění dost zajímám, a to vzhledem k politicky laděným pasážím. Postupně jsem si na ně zvykla, dokonce je vítala, protože poskytovaly podhoubí, do něhož jsem si mohla Goyův život zasadit, a zároveň mi daly i něco zajímavého do dějepisu. Odpočinková četba to není a já jsem za to vděčná. Dlouho jsem váhala, zda nedat 5*, ale ta drobná špetka navíc mi chyběla. Vřele doporučuji komukoli, kdo se zajímá o kulturu všech podob.

kristleko
15. července

Feuchtwangerův historický román o geniálním španělském malíři jsem začal číst poté, co mě nadchly Goyovy malby v madridském Pradu. Jeho životní příběh se zrcadlí v jeho uměleckém vývoji – od rozjuchaných tapisérií, které je možno vidět třeba v Escorialu, přes nezvykle upřímné a nekompromisní portréty až po slavné černé malby, které v hlubokých depresích maloval na stěny svého domu v údolí řeky Manzanares. Nezdá se mi proto šťastné, že Feuchtwanger přeskupil pořadí Goyových děl, jeho příběh založil na románku s vévodkyní z Alby jako z „červené knihovny“, a navíc jej ukončil ještě před událostmi roku 1808, kdy byl král Karel IV. donucen abdikovat, na trůn usedl Napoleonův bratr Josef a Španělé pak několik let válčili s Francouzi o svou nezávislost. Goyův skutečný umělecký vývoj byl totiž logičtější, než jak si jej vybájil Feuchtwanger – revoluční a válečné události totiž malíře zlomily a definitivně podlehl svým démonům. V knize jsou dobře vykresleny významné postavy turbulentního přelomu 18. a 19. století ve Španělsku (král Karel IV., královna Marie Luisa či první ministr Manuel Godoy) i samotná doba, kdy se bila tradice s modernitou, ale různé politické peripetie a vztahy mezi madridskou smetánkou jsou popisovány do takové míry detailu, až to činí vyprávění poněkud úmorným. (6/10)

Kerberos
24. května

Poslouchala jsem audioknihu, trochu zdlouhavé, ale dozvěděla jsem se plno věcí o umění a povaze slavného malíře v historickém rámci Španělska. Židovska se mi líbila více.

denib
24. února

Velmi příjemný čtenářský zážitek. Jednak je zde úžasné vykreslení povahy tak obdivuhodného umělce, jako byl Goya. Jeho myšlenky, vášně i vyrovnávání se s ohluchnutím. A jednak zároveň nenásilně popisuje poměry a celkovou situaci v tehdejším Španělsku. Ono by snad ani jedno bez druhého nešlo a kniha je tak zajímavá hned dvakrát. Už jsem to tuším psala u Židovky z Toleda a zde to musím zopakovat: Feuchtwanger prostě ví, jak má vypadat historický román. Rozhodně doporučuji.

assilem
26.11.2017

Autor mne zbavil závislosti na knihách. Dříve jsem četla bez ustání. Po LF už nic není tak dobré. Zajímají mě židovské otázky, na jeho pohledu k "mocným" si promítám dnešní osobnosti. Psychologické pochody umělce při jeho tvorbě. Zkrátka bezvadné.

angelice
01.05.2017

Dík bohu za všechny ty encyklopedie umění, co doma skladuji, alespoň jsem jimi mohla, během čtení této úžasné knihy, listovat a vidět tak Goyovy obrazy v jiném kontextu. Kniha se čte výborně, i když mě ze začátku odrazovala politickými pasážemi, na které si ale člověk rychle zvykne a tím víc ho čtení baví. Nemůžu se začít rozepisovat, protože bych tu vykecala všechny zápletky knihy, v každém případě uznávám, že jsem se do malíře a jeho obrazů zamilovala ještě víc.

Simi
25.04.2017

Úžasná kniha. Velmi dobře se mi četla, i když jsem k ní přistupovala s respektem. Především to není malířův životopis, ale román z jeho života vycházející. LF poněkud využil a zamíchal s ověřenými daty a údaji z Goyova života. Dost často jsem při četbě odběhla k jiným, historicky spolehlivějším zdrojům informací a také si prohlédla dokument z Prada a o Goyově životě. Kniha mi dala víc, než požitek z dobré četby. Hodně jsem se dozvěděla. Skutečně mistrovsky napsaný příběh. Jen ideologický doslov u této knihy, starší než já, mne neoslovil, ale za to LF nemůže.

venora
18.02.2017

už je to nějaký pátek, ale tato kniha, pro mě první od autora, se četla takřka sama :) trefila jsem se do období návštěvy Madridu, takže výborné.

karel6791
20.06.2015

Jedna z nejlepších knih, co jsem kdy četl. Nejsem schopen popsat, proč se mi tak líbila, ale líbila se mi skutečně moc. Tvrzení, že kniha je napsaná opravdu mistrně, není přehnané a naprosto se s ním ztotožňuji.

Sandik
07.04.2015

Nesmírně zručně, sugestivně a s velkou znalostí věci napsaná román, který má asi jedinou chybu. Totiž to, že jej někteří lidé berou za bernou minci. Ne milí přátelé, opravdu to takhle nebylo, i když je to výborně vymyšleno ;o) Celkový dojem: 90%

Koňadra
22.02.2015

Pred tým, ako som prečítal túto úžasnú a pri tom relatívne subtílnu knižôčku, bol v mojej hlave Goya španielsky maliar, s ktorým som mal spojené dva alebo tri obrazy. Feuchtwanger však vo mne vyvolal krátku, ale intenzívnu goyomániu. Pekné čítanie.

Marbo
07.10.2014

Portrét zajímavé osobnosti v zajímavé době. Kniha mne zaujala i jako člověka nezajímajícího se o výtvarné umění. Snad jen škoda že autor nestihl napsat i pokračování...

Lilithen
17.09.2013

Trvalo mi dlouho, než jsem tuto knihu dočetla. Ačkoli jsem při jejím čtení nebyla kdovíjak napjatá a děj samotný nebyl takový, aby u něj čtenář zůstal se zatajeným dechem a s pusou otevřenou, okouzlil mne svou osobitostí, melancholií a realističností. Už jsem si pořídila další knihu od Liona Feichtwangera a doufám, že i ta mne okouzlí minimálně tak, jako mě okouzlil Goya.

hortenzie
17.01.2013

Nádherné dílo o známém malíři a době, kdy ve Španělsku řádila inkvizice. Jeden z nejlepších F. románů.

Candide
21.11.2012

Na základě této knihy jsem se do Goyi neodvolatelně zamilovala.

Alma-Nacida
06.06.2012

Jedna z mých oblíbených knih, jak od Feuchtwangera, tak celkově. Je to sice opravdu obsáhlá kniha, ale to je na závadu jen při čtení v posteli, že se blbě drží :-), jinak podle mého názoru není co vytknout.

Denaille
06.10.2011

Těžko říci, jaký mám z téhle knihy pocit. Nevím, nakolik hvězdiček ji ohodnotit. Trvalo mi měsíc, než jsem ji konečně dočetla a přitom to nebylo kvůli tomu, že by se mi nelíbila.
Navíc jsem ji otevřela hlavně proto, že jsem viděla Goyovy přízraky od Formana a film jako takový mi přišel lepší kvůli celkovému obrazu tehdejší doby.
Tyhle rozsáhlé romány pro mě mají takové zvláštní kouzlo něčeho minulého. Dneska už se něco takového nevidí, je to prostě jenom ta "nenáviděná" povinná četba. Při představě, že by si autor vybral osobnost z našeho století a snažil se zároveň nějak skombinovat celkové společenské zásady a tuhle budoucí historii, mám pocit, že by to byla nuda. A taky... kdo je dneska takovou osobností, jakou byl Goya?
Strašně mě bavilo sledovat, jak každého dokázal odhadnout, jak porovnával skutečnou osobnost s obrazem. V době jeho ohluchnutí to bylo ještě patrnější...
Jediné, co mě možná vadí je, že obrazy a jeho malířský um nebyl popsán tak, jak šel za sebou.

Oter
28.09.2011

Nádherné a čtivé dílo o malíři, který vidí svět nejen tak, jak má, ale i tak, jaký opravdu je a nebojí se ho ukázat i ostatním.

stopni
08.06.2011

Zatím to nejlepší, co jsem si od Feuchtwangera mohla přečíst....Všem vřele doporučuju - mistrně popsaný život malíře (i přestože Goyova díla nejsou v příběhu poskládány chronologicky).....

ranní ptáče

Nikdo nedokáže tak mistrně popsat osud člověka na pozadí historických událostí. A ten Goyův za vyprávění opravdu stál.