Paul Williams

britská, 1950

Populární knihy

Nové komentáře u autorových knih

Neočekávaná cesta Neočekávaná cesta

Jestli jsem to dobře pochopil, tak sám autor o této knize řekl, že je bezcenná. Jedná se totiž o křesťanský blábol, na kterém je naprosto fascinující skutečnost, že ho napsal univerzitní profesor, který 20 let studoval budhismus. Jsme tak svědky zahození rozumu a racionality ve prospěch křesťanské víry. Pokud jste rozumově založení lidé, tak knihu raději nečtěte. Budete trpět. I já jsem při čtení trpěl a prakticky od začátku jsem se těšil až knihu dočtu. Jeden z důvodů proč jsem se vůbec do knihy pouštěl byla zvědavost, co se musí stát, aby někdo opustil budhismus a pak - měli jsme ji v knihovně. Úplně na rovinu se přiznám, že jsem asi zaujatý, protože používám budhistické paradigma - nejsem však budhistou nebo se za něj aspoň nepovažuji. Moje těžiště zájmu je nenáboženská mystika a sám sebe považuji za člověka spirituálního. Je tedy možné, že knihu hodnotím špatně díky předsudkům a protože snad každá druhá stránka urážela můj racionální rozum. To co jsem si od knihy sliboval, totiž kniha vůbec nesplnila. Autor se již na začátku snaží argumentovat, že víra v budhismus je stejně racionální jako víra v křesťanství. Absolutně mě jeho argumenty nepřesvědčily. Ještě dodám, že netrpím žádnou pubertální záští vůči křesťanství jako spousta ateistů, ale popravdě křesťanství nijak nemusím. Sice si ho vážím a považuji ho za součást naší historie a narozdíl od mnoha ateistů si myslím, že křesťanství naší civilizaci velmi pomohlo ve vývoji. Co však už nemusím vůbec jsou církve a zejména ta katolická. Ikdyž opět - je zřejmé, že spousta zla napáchala tato instituce ani ne tak kvůli sobě samé, ale kvůli defektním jedincům, kteří se dostali na vedoucí pozice v její hierarchii. Takže taková je má situace. Zpět ke knize. Autor uvádí své argumenty v nutnost existence Boha a dalších křesťanských dogmat. Mě to bohužel smysl nedávalo. Asi proto, že nejsem věřící. (Předpokládám však, že Bůh existuje.) Jeho argumenty mi často přišly úplně směšné a dávaly smysl jen pokud by byla dogmata pravdivá. A když ne? Tak celá kniha nedává smysl. Moje osobní doměnka je, že autor je intelektuál, který během 20 let zájmu o budhismus neměl vůbec žádný spirituální zážitek a jeho mysl nedokázala v budhistickém učení najít útěchu a nepomohla mu překonat strach ze smrti a konce seba sama. Jeho názory se tak zhroutily a tak se chytnul křesťanství, protože "Ježíš ti pomůže". To je asi celé. Informace, které v knize předkládá jsou totiž naprosto děsivé. Očividně nedokázal přijmout, že reinkarnace je v budhismu zcela neosobní proces - a vždycky byla. A tak Williams ve hrůze z konce vlastního já utekl k Ježíšovi a zarazil mu hlavu do zadku až po ramena. Popisuje osvícení stejně defektně, jak mu často rozumí nepoučení lidé. On jako univerzitní vzdělanec? Příšerné. Williams tak intelektuálně prokázal, že můžete o budhismu psát religionistické knihy aniž byste mu vlastně rozuměli. A pozor! Ono je skutečně něco jiného o budhismu číst a něco jiného chodit na přednášky od lidí, kteří skutečně budhismus praktikují. Děsivých faktů tak byla kniha úplně plná. Vlastně mi došlo, proč křesťané občas svoje vlastní mystiky zabíjeli. Ono totiž mystická zkušenost bývá často nenáboženská a nebo v rámci kulturního okruhu. Takový mystik pak svými prožitky uvádí do zmatku ostatní věřící a není nic jednoduššího než říct: Kacíř. Upálit. No ostatně Komenskému taky katolická lůza spálila knihovnu a pálení hebrejských knih ve středověku byla taky sranda, když se vezme v úvahu, že tak byla často křesťany spálena Bible v hebrejském originálu. Tato kniha mi tak trochu víc objasnila, proč křesťané vyhubili manicheisty. Williams se tak ukazuje jako člověk, který je čistě náboženský a který mystice vůbec nerozumí. Ostatně v knize vyloženě píše: "Přímé náboženské zkušenosti jsou, podle mého mínění, zkušenosti bezcenné." ! Ach ne. Ale chápu ho. Považte, že se jedná o člověka, který vyloženě píše, že chce, aby mu jiní řekli, co si má myslet! Hrůza. Kniha se dá doporučit asi jen křesťanům, kteří se po přečtení poplácají po ramenech jak to zase těm pohanům nandali... Asi by bylo vhodné, aby si knihu přečetl nějaký ateista a napsal svůj názor. Já jsem zaujatý ve jménu racionálního myšlení a ve jménu přímé zkušenosti. Upřímně to ale nedoporučuju číst. Podle mě je to ztráta času. To jediné co mělo nějakou hodnotu, autor zakazoval ke čtení a byla to poslední kapitola jeho zážitků, když definitivně konvertoval ke křesťanství. Totální zklamání, málem mi to zkazilo víkend. 30%... celý text
Eldar80


Buddhistické myšlení: Úplné uvedení do indické tradice Buddhistické myšlení: Úplné uvedení do indické tradice

Hrozně rozporuplná kniha. Zhruba do strany 100 se jedná o naprosto perfektní pojednání o budhismu, ale skoro celý zbytek knihy pak řeší, zda je mahajána hereze nebo ne. Jako kdyby to autor považoval za kacířství vůči klasickému budhismu jižního směru, ale zároveň měl tendenci to omlouvat a uvádět na pravou míru. Kniha končí značně nudnými popisy částí budhistických učení. Značné zklamání, ale díky prvním sto stranám 50%.... celý text
Eldar80


Neočekávaná cesta Neočekávaná cesta

Upřímné vyznání cesty přerodu autora, který strávil dvě dekády svého života jako praktikující buddhista, aby se posléze od svého vyznání odklonil k římskému katolicismu. Dílo je čtivé, pochopitelné i pro ne-filozofy, přesto obsahuje několik pasáží filozofických úvah ne zcela srozumitelných normálním smrtelníkům. Kniha je vhodná pro všechny, ať křesťany různých denominací, buddhisty různých denominací, agnostiky nebo ateisty.... celý text
fanous21