František Synek

česká, 1916

Populární knihy

/ všech 8 knih

Nové komentáře u autorových knih

Křivoklátské lesy Křivoklátské lesy

Úžasné fotografie z lesů CHKO Křivoklátsko. Tuto skvělou publikaci se spoustou barevných fotografií vřele doporučuji!
janesy


Záhady levorukosti -  asymetrie u člověka Záhady levorukosti - asymetrie u člověka

Záhady levorukosti Fr. Synka je popularizující publikace pro veřejnost a musíme tedy spoléhat na vědeckou odpovědnost - pravdou je, že odkazový materiál není veliký. Na druhé straně je potřeba vidět, že "vědeckost" práce není v tom, že přesně cituje jiné autory, ale v tom, že se umí vnořit do problému a že přináší nové pohledy a případně i řešení. V problematice leváctví scházejí podrobné a přesné informace, které se dají získat např. rozsáhlým průzkumem (kdo ho zaplatí? kdo ho zorganizuje? jak překonat náš zákon o ochraně osobních dat při získávání informací o lidech, zejména dětech, jak sjednotit metodiku průzkumů a jejich vyhodnocení, aby výstupy byly věrohodné a při opakování srovnatelné?). Existuje mnoho vědeckých prací, které se tématu dotýkají, které jsou naprosto mylné, protože přesně citují jiné autory, kteří se mýlili. Pedagogika není věda ve smyslu přírodních věd, ale koncentrace životních zkušeností konkrétní generace nebo jednotlivce s výchovou. V české pedagogické literatuře máme jen velmi málo publikací o fenoménu leváctví a výchově leváků, a tak musíme být rádi za každý rozumný pokus tuto problematiku uchopit - a tak je potřeba chápat i tuto knížku, která shrnuje působení Fr. Synka v této oblasti od let padesátých do konce osmdesátých. Pokud se podíváme do jiných národních pedagogik, lehce zjistíme, že nepřinášejí o nic "vědečtější" poznatky. Problematika zkoumání leváctví je prostě v plenkách, finančně, vědecky a informačně podceněna, což je příležitost se zakousnout a vnést do ní nový vítr.... celý text
www.levactvi.cz


Záhady levorukosti -  asymetrie u člověka Záhady levorukosti - asymetrie u člověka

Výborné po stránce empirické. František Synek má spoustu zajímavých a přínosných poznatků z praxe. ALE. Po stránce vědecké to prostě není odborná kniha. Z jedné části kvůli tomu, že František Synek absolutně nikde neuvádí zdroje svých tvrzení (formulku "vědci tvrdí, že..." nepočítám), z druhé části - a ta s tou první souvisí - čerpá z neaktuálních publikací. On už i rok 1991 je v dnešní době trochu pasé, natož když uvádí informace třeba z publikace Miloše Sováka z 60. let, který si nejrůznější fakta snad vymýšlel na koleni (já vím, že jsem napsala, že neuvádí zdroje, ale této problematice se hodně věnuji, takže jsem to i tak dohledala). Knihu tedy určitě doporučuji, co se týče poznatků z praxe, které poukazují na důležitost přirozeného vývoje dítěte v projevech jeho hybnosti, nicméně má kniha daleko do odbornosti, co se týče teoretického základu ______________________________________ Ještě tedy dodatek vzhledem ke komentáři od jiného uživatele, který mi má být zřejmě vysvětlením :-) Jak jsem psala, knihu doporučuji a některé její části považuji za výborné, ale snažím se o konstruktivní kritiku. O leváctví se zajímám z pohledu přírodních věd, tudíž nad některými mylnými informacemi mi zůstává rozum stát (například "info" o tom, že v době bronzové byl poměr leváků a praváku 50:50 apod.). Myslím, že je podstatné, aby se na tyto nedostatky upozorňovalo právě proto, že čtenáři jsou (předpokládám) zejména lidé pedagogického zaměření, a nesprávné informace je mohou jednoduše svést k nepochopení celé problematiky leváctví. Než se motat v bludném kruhu stereotypů a mýtů o leváctví, důrazně doporučuji sáhnout i po zahraničních článcích a výzkumech (kterých je dostatek), než čerpat teoretický základ ze Synka a Sováka, což je velký problém studentů pedagogických fakult, kteří vědecké základy týkající se této problematiky dle mého názoru potřebují :)... celý text
january