Václavka a Dášenka ve vtipech, anekdotách a hádankách recenze

Václavka a Dášenka ve vtipech, anekdotách a hádankách https://www.databazeknih.cz/img/books/45_/450116/mid_vaclavka-a-dasenka-ve-vtipech-anekd-OBN-450116.jpg 0 0 0

Václavka a Dášenka aneb Václav Havel a druhá první dáma ve vtipech, anekdotách a hádankách Ti mladší z nás se domnívají, že jenom dnes kolují vtipy a nadává se na toho zvláštního pána na Hradčanech. Ne i v době, kdy byl ve funkci Václav Havel, ty vtipy a urážky byly velmi časté. Samozřejmě nebyly v médiích, kolovaly tajně po hospodách, na pracovištích a byly jich stovky. Říká se, že nedostatek demokracie si lidé nahrazují politickými vtipy. V té době let devadesátých, rektor AVU Milan Knížák představil své "umělecké dílo" Václavka a Dášenka. Všichni politici byli pohoršeni a volali po opětovném zavedení zákona o urážce majestátu. Pamatuji některé, kteří v rozhlase tvrdili, že nemusíme souhlasit s prezidentem, ale nesmíme ho urážet (možná byl mezi nimi i Zeman, nevím). To prostě kulturní člověk v demokracii nikdy neudělá. Aféra získala na intenzitě, když toto "umělecké dílo" použila jedna reklamka na propagaci nějakých bot a zaplavila jím celé Česko. Havlovi právníci vyrazili do boje, zažalovali Knížáka i reklamku o desítky milionů. Advokáti marně argumentovali, že Havel je veřejnou osobou a jako takový musí snést i karikaturu své osoby. Soud tyto námitky nevzal a Havlovi spor vyhráli a získali i nějakou finanční náhradu. Když se dostal na hrad Václav Klaus, doba se rozvolnila. Dvojice Milan Knížák a humorolog Václav Budínský vydali knížku vtipů o Havlovi s tím dráždivým názvem Václavka a Dášenka. Dokonce v některých dražších výtiscích byly vloženy pohlednice nebo i plakát s tímto "uměleckým dílem". Někteří knihkupci tuto knihu odmítli prodávat a tak se šířila téměř pokoutně. Kniha nemá tiráž, neví se kdo, kdy a kde ji vydal. Jako nakladatel je uvedeno Nakladatelství PH (což prý má znamenat prezident Havel). Dnes se mi tento vzácný doklad doby dostal do rukou a tak jsem se rozpomněl na tu dobu před 20 lety. A ta vzpomínka by měla být takovým malým příspěvkem do aktuálního společenského diskurzu, zda můžeme (jako dnes) nebo nemůžeme (jako v minulosti) urážet vrcholné politiky. v úctě, Milo Burdátš, antikvář pražský... celý text

Humor
Vydáno: , PH