Summa proti pohanům. Kniha první přehled
Tomáš Akvinský
Kniha I. 1. Co je povinností moudrého 2. Co je záměrem autora 3. O tom, jak může být projevena Boží pravda 4. O tom, že to, co Božího bylo přirozeně poznáno, se příhodně předkládá lidem k věření 5. O tom, že ta, která nelze rozumem poznat, se příhodně předkládají k víře 6. O tom, že souhlasit s tím, co spadá pod víru, není lehkomyslné, ač to přesahuje lidský rozum 7. O tom, že pravda rozumu není opakem pravdy křesťanské víry 8. O tom, jak se má lidský rozum k první pravdě víry 9. Řád a způsob postupu v tomto díle 10. O názoru těch, kdo říkají, že se nemůže prokazovat, že Bůh je, jelikož je to o sobě známé 11. Odmítnutí předešlého případu a řešení předešlých důvodů 12. O názoru těch, kdo praví, že to, že Bůh je, se pouze věří a nemůže to být prokázáno 13. Důvody k dokázání, že Bůh je 14. O tom, že k poznání Boha se musí užít cesty odstraňování 15. O tom, že Bůh je věčný 16. O tom, že v Bohu není trpná možnost 17. O tom, že Bůh není hmota 18. O tom, že v Bohu není žádná složenina 19. O tom, že v Bohu není nic násilného a nic proti přirozenosti 20. O tom, že Bůh není tělem 21. O tom, že Bůh je svá bytnost 22. O tom, že v Bohu je bytí totožné s bytností 23. O tom, že v Bohu není případek 24. O tom, že Boží bytí se nemůže označit přidáním podstatné odlišnosti 25. O tom, že Bůh není v nějakém rodu 26. O tom, že v Bohu není tvarové bytí všeho 27. O tom, že Bůh není tvarem nějakého těla 28. O Boží dokonalosti 29. O podobnosti Bohu 30. O tom, která jména se mohou uvádět o Bohu 31. O tom, že Boží dokonalost a mnohost Božích názvů neodporuje Boží jednoduchosti 32. O tom, že nic se neoznačuje o Bohu a jiných věcech jednoznačně 33.O tom, že ne všechny přívlastky o Bohu a tvorech se uvádějí čistě stejnojmenně 34. O tom, že ta, která se praví o Bohu a tvorech, se praví obdobně 35. O tom, že víceré názvy, vypovídané o Bohu, nejsou stejnoznačné 36. O tom, kterak náš intelekt vytváří věty o Bohu 37. O tom, že Bůh je dobrý 38. O tom, že Bůh je sama dobrota 39. O tom, že v Bohu nemůže být zlo 40. O tom, že Bůh je dobrem všeho dobra 41. O tom, že Bůh je nejvyšším dobrem. 42. O tom, že Bůh je jeden 43. O tom, že Bůh je nekonečný 44. O tom, že Bůh je rozumějící 45. O tom, že Boží rozumění je jeho bytností 46. O tom, že Bůh nepoznává něčím jiným, než svou bytností 47. O tom, že Bůh dokonale vystihuje sebe sama 48. O tom, že Bůh především a jen skrze sebe samého poznává sebe sama 49. O tom, že Bůh poznává jiné, než je on 50. O tom, že Bůh má vlastní poznání o všech věcech 51. Důvody ke zkoumání, jak je množství poznaných věcí v Božím intelektu 52. Důvody, že takové množství poznaných věcí není v Božím intelektu 53. Zbavení se předcházející pochybnosti 54. O tom, jak jediná Boží bytnost je vlastní podobou všeho pochopitelného 55. O tom, že Bůh poznává všechno současně 56. O tom, že v Bohu není pohotovostní poznání 57. O tom, zda Boží vědění je postupující 58. O tom, že Bůh nerozumí skládáním a dělením 59. O tom, že se od Boha nevylučuje pravdivost vypovídatelného 60. O tom, že Bůh je pravda 61. O tom, že Bůh je nejryzejší pravdou 62. O tom, že Boží dobrota je nejryzejší a vrcholná pravda 63. Důvody těch, kdo chtějí Bohu upírat poznání jednotlivin 64. Pořadí těch, která se musejí říci stran božího poznání 65. O tom, že Bůh poznává jednotliviny 66. O tom, že Bůh poznává to, co není 67. O tom, že Bůh poznává nahodilé budoucí jednotliviny 68. O tom, že Bůh poznává hnutí vůle 69. O tom, že Bůh poznává nekonečné 70. O tom, že Bůh poznává všední 71. O tom, že Bůh poznává zlo 72. O tom, že Bůh poznává chtějící 73.O tom, že Boží vůle je jeho bytnost 74. O tom, že hlavní chtěné boží je jeho bytnost 75. O tom, že Bůh chtěním sebe chce také jiné 76. O tom, že Bůh jediným úkonem vůle chce sebe a všechno jiné 77. O tom, že množství chtěných neodporuje jednoduchosti Boží podstaty 78. O tom, že se Boží vůle vztahuje k jednotliuvým dobrům 79. O tom, že Bůh chce také to, co ještě není 80. O tom, že Bůh nutně chce své bytí a svou dobrotu 81. O tom, že Bůh nutně nechce jiné, než je on 82. Důvody proti předeslanému a jejich řešení 83. O tom, že Bůh chce něco jiného, než je on, nutností předpokladu 84. O tom, že Boží vůle není o nemožných o sobě 85. O tom, že Boží vůle neodstraňuje z věcí nahodilost 86. O tom, že se může uvést důvod Boží vůle 87. O tom, že nic nemůže být příčinou boží vůle 88. O tom, že v Bohu je svoboda vůle 89. O tom, že v Bohu nejsou vášně citů 90. O tom, že v Bohu je potěšení a rozkoš 91. O tom, že Bůh je láska 92. O tom, kterak se stanoví, že v Bohu jsou ctnosti 93. O tom, že v Bohu jsou ctnosti, jež jsou stran úkonů 94. O tom, že v Bohu jsou rozjímavé ctnosti 95. O tom, že Bůh nemůže chtít zlo 96. O tom, že Bůh nemá nic v nenávisti 97. O tom, že Bůh je živoucí 98. O tom, že Bůh je svým životem 99. O tom, že Boží život je věčný 100. O tom, že Bůh je blažený 101. O tom, že Bůh je svá blaženost 102. O tom, že Boží blaženost je nejdokonalejší a přesahuje každou jinou... celý text
Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 1993 , Matice cyrilometodějskáOriginální název:
Summa contra Gentiles, 1264
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Summa proti pohanům. Kniha první. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Summa proti pohanům. Kniha první v seznamech
v Přečtených | 2x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 5x |
v Chystám se číst | 4x |
v Chci si koupit | 5x |
v dalších seznamech | 1x |
Štítky knihy
svatý Tomáš Akvinský, 1225-1274
Autorovy další knížky
1937 | Theologická summa |
1992 | Jsoucno a bytí |
1993 | Summa proti pohanům. Kniha první |
2003 | O pravdě, o mysli |
2008 | O stvoření |
Pro mě ještě lepší než teologická summa, argumenty jsou zde probrány více detailněji a celkově je kniha čtivější než suchá druhá summa.