100 let po premiéře slavného Čapkova R.U.R. vychází Stroje jako já

novinky

PR článek,
100 let  po premiéře slavného Čapkova R.U.R. vychází Stroje jako já

Novinka britského autora vychází česky přesně 100 let po premiéře slavného dramatu Karla Čapka R.U.R. - Ian McEwan: Stroje jako já.

Velká Británie prohrála válku o Falklandy a fenomenální počítačový vědec a matematik Alan Turing se věnuje vývoji umělé inteligence… To je alternativní historie 80. let minulého století z pera jednoho z nejvýznamnějších anglických prozaiků.

Důležitým tématem této knihy je však také láska – respektive otázka, jak se vyrovnáme se skutečností, že umělá inteligence patrně nebude umět lhát. Nebude totiž chápat ani naše milosrdné lži, na kterých mezilidské soužití stojí a padá a které my lidé tak dobře ovládáme...


Ukázka z knihy:
„Bylo to zbožné přání i realistická naděje, byl to svatý grál vědy. Naše touhy byly všeobjímající – uskutečněný mýtus stvoření, obludný akt sebelásky. Jakmile to jen bylo možné, neměli jsme na vybranou. Museli jsme vyhovět svým choutkám a vykašlat se na důsledky. Ušlechtileji řečeno jsme se vydali uniknout vlastní smrtelnosti, utkat se, nebo dokonce nahradit Boha dokonalým já. V praktičtější rovině jsme měli v úmyslu vynalézt vylepšenou, modernější verzi nás samých a plesat nad radostí z vynalézání, nad vzrušením z mistrovského vítězství. Na sklonku dvacátého století to konečně přišlo, první krok k naplnění dávného snu, začátek dlouhé lekce, v níž jsme se měli naučit, že navzdory vlastní komplikovanosti, bez ohledu na to, jak omylný a obtížný je pouhý popis našich nejjednodušších činností a stavů bytí, je možné nás napodobit, a dokonce zdokonalit. A já byl při tom jako mladý muž, dychtivý a pohotový příjemce těchto novinek v onom mrazivém rozbřesku.
Avšak umělí lidé představovali klišé dávno předtím, než se skutečně objevili, takže když opravdu přišli, zdáli se někomu jako zklamání. Fantazie, která je svižnější než dějiny i než technologický pokrok, si už tuto budoucnost vyzkoušela v knihách a poté ve filmech a televizních seriálech, jako by nás prkenně chodící herci se skelným pohledem, nepřirozenými pohyby hlavou a s tělem ztuhlým v kříži mohli připravit na život s našimi příbuznými z budoucnosti.
Já jsem patřil k optimistům, navíc jsem po matčině smrti a prodeji rodinného domu, který se, jak se ukázalo, nacházel na ceněném developerském pozemku, oplýval nečekanými finančními prostředky. První opravdu funkční uměle vyrobený člověk s věrohodnou inteligencí a vzhledem, s uvěřitelnými pohyby a změnami výrazu, přišel do prodeje týden předtím, než se armáda vydala na svou beznadějnou misi k Falklandům. Adam stál 86 000 liber. Přivezl jsem ho domů do svého nevábného bytu v severním Claphamu ve vypůjčené dodávce. Učinil jsem lehkomyslné rozhodnutí, ale povzbudily mě zprávy, že si stejný model pořídil i sir Alan Turing, válečný hrdina a vrchní génius digitálního věku. Patrně ho chtěl nechat ve své laboratoři rozebrat, aby bylo možné jeho systémy a fungování řádně přezkoumat..."



Z doslovu Ivana Adamoviče (Láska, sex a rodina v éře chytrých strojů):

„Ian McEwan pokračuje v trendu, který nastoupil již před delší dobou. Jeho romány jsou více odlehčené humorem a více zatížené úlohami vědy. V případě Strojů jako já by se dalo hovořit téměř o grotesce, v první části knihy. Svým pečlivě vybroušeným větám tentokrát autor dodává přízvuk samolibého šprťáctví. Při četbě skoro jako bychom slyšeli hlas ultrageeka Sheldona ze seriálu Teorie velkého třesku.
Směs žoviální zahleděnosti do sebe sama střídané potřebou bezohledné sebeanalýzy najdeme u hrdinů jiného výrazného autora současnosti, Michela Houellebecqa. Oba autory spojuje zájem o aktuální politické dění a dobře vyvinutá schopnost předjímat žhavá témata dříve, než se pro ostatní objeví na horizontu. McEwan to předvedl třeba v románu Solar (originál 2010, český překlad 2011), kde přichází nejen s časným podchycením tématu environmentální krize, ale dokonce předpověděl dnešní cancel kulturu na příkladu fiktivního vědce, který v románu dopadl velmi podobně jako v loňském roce špičkový chemik Tomáš Hudlický za velmi podobný prohřešek.
Není pochyb o tom, že i robotika a umělá inteligence je téma nanejvýš aktuální. Dá se očekávat, že podobně jako dříve kosmonautika bude tento motiv sledovat nezadržitelnou trajektorii od science fiction k běžné praxi.
V druhé polovině knihy, když se smyčky osudů začínají utahovat, však autorův tón zvážní, ba nese až stopy patosu. Zejména když kunderovsky odbíhá k filozofickým úvahám o lidské situaci. McEwan zde vidí člověka jako pošetilého tvora, jenž vlastní rozum použil k tomu, aby se sesadil z trůnu všehomíra a prostřednictvím racionálního poznávání přírody zaujímal s každým dalším objevem stále marginálnější roli ve vesmíru.
Člověk je vskutku směšný a tragikomický ze samé své podstaty. Hrdina románu Charlie je pyšný na své parohy, pakliže jsou první svého druhu v historii lidstva. Samo lidstvo ale možná směřuje do slepé uličky. Marginalizace dosáhne svého maxima a cestu dál již budou razit jiní tvorové..."


Ian McEwan (*1948) je řazen k předním ostrovním spisovatelům své generace a zájem čtenářů tomu odpovídá. Vystudoval anglickou literaturu na University of East Anglia a debutoval povídkovou sbírkou První láska, poslední pomazání (1975, č. 2004). O tři roky později vydal první román Betonová zahrada (č. 1993, v novém překladu 2015) se pravděpodobně stala jeho nejznámější prózou a přispěla k tomu i filmová adaptace. Úspěšného zfilmování se dočkaly i další romány, mj. Pokání (č. 2003, film 2007). Spisovatel získal řadu významných literárních ocenění, jmenujme prestižní Man Bookerovu cenu, Prix Fémina (za zahraniční román) či Jeruzalémskou cenu.
Ian McEwan patří k nemnoha světovým autorům, jejichž prozaická díla jsou kompletně přeložena do češtiny. V posledních letech vyšly romány Sobota (2006), Solar (2011), Mlsoun (2013) a Myslete na děti! (2015) i novely Na Chesilské pláži (2007) a Šváb (2020). Stroje jako já (2021) jsou autorovou patnáctou knihou.

Ian McEwan: Stroje jako já, přeložil Ladislav Šenkyřík, doslov napsal Ivan Adamovič, vyjde 10. února 2021 v nakladatelství Odeon, 360 stran, doporučená cena 399 Kč.


Stroje jako já Stroje jako já Ian McEwan

Velká Británie prohrála válku o Falklandy a Alan Turing se věnuje vývoji umělé inteligence… To je alternativní historie 80. let minulého století z pera jednoho z nejvýznamnějších anglických prozaiků. Důležitým tématem knihy je vša... více

Přejít na komentáře (2)