Zmatky chovance Törlesse

od:

Zmatky chovance Törlesse

Zmatky chovance Törlesse jsou románovou prvotinou význačného rakouského spisovatele, literárním plodem jeho pobytu ve vojenské škole v Eisenstadtu a v Hranicích na Moravě. Musil ji napsal, když mu bylo pouhých dvaadvacet let, a poprvé vyšla v roce 1906, přesto jde o dílo neobyčejně zralé, které dodnes uchvacuje nové generace čtenářů subtilní, citlivou a pronikavě přesnou studií duševního i tělesného zrání mladičkého chovance internátní vojenské školy. Na pozadí hrdinova pubertálního procitání autor zároveň vykresluje obraz fungování lidského společenství uvnitř uzavřeného světa, jemuž vládne duch soupeření a konfrontace, a zachycuje mechanismy soužití mezi chovanci, vztahy mezi jedincem a masou, mezi obětí a jejími trýzniteli, mezi diktátory a jejich přisluhovači i spojenci. Prvotina Roberta Musila v novém překladu Radovana Charváta....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/94_/94900/zmatky-chovance-torl-94900.jpg 488
Originální název:

Die Verwirrungen des Zöglings Törleß (1906)

Žánr:
Literatura světová, Romány
Vydáno:, Argo
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (6)

Přidat komentář
ravenrain
13. května

Sú isté veci, ktoré sú určené zasahovať do nášho života v dvojakej forme. Ako také uznávam osoby, udalosti, tmavé, zaprášené kúty, vysoký, studený, mlčiaci, zrazu oživený múr… (s.159)
… nemýlil som sa, keď sa nevedelo odvrátiť moje ucho od tichého kvapkania na vysokom múre, moje oko od utajeného života prachu, ktorý zrazu osvetlila lampa. Nie, nemýlil som sa, keď som hovoril o inom, tajnom, nepovšimnutom živote vecí! … nie veci žijú, … ale ja som bol tou druhou podobou, ktorá toto všetko nevidela iba očami rozumu. Ako cítim, že ožíva u mňa myšlienka, tak cítim aj to, že vo mne niečo ožíva pri pohľade na veci, keď myšlienky mlčia. Vo mne je niečo temné, hlboko v podvedomí, čo sa nedá merať myšlienkami, život, ktorý sa nedá opísať slovami, a predsa je mojím životom… (s.162-3)
Ale tento nedostatok slov skvostne vychutnával, ako istotu oplodneného tela, ktoré už cíti v krvi pomalý príchod budúcnosti. (s.165)

pistalka
30.06.2017

Kvalita knihy je v silném nepoměru k mládí autora – od debutového románu bychom čekali začátečnické chyby, od dvacetiletého mladíka nevyzrálý text plný klišé. Ale to by nebyl autor monumentálního Muže bez vlastností! Místo toho jsou Zmatky chovance Törlesse plnohodnotnou literaturou, která sebevědomě obstojí v silné konkurenci středoevropského románu dvacátého století. Kniha je silně neobvyklá i svým námětem – homosexuálními praktikami mladých mužů na internátní vojenské škole, respektive přesvědčivě prokreslenou psychologií hlavní postavy, pohybující se myšlenkově na hraně filozofie, morálky, etiky i estetiky.

Mišima
23.03.2017

V oné době, v níž se děj románu odehrává, byly vlastně všechny školy rozdělené na chlapecké a dívčí. To napomáhalo rozvoji erotických praktik mezi stejným pohlavím, i když ti mladí lidé nebyli homosexuálně orientováni. V takové Vojenské kadetní škole byly pro tohle "ideální" podmínky a navíc se propojovaly s šikanou slabších jedinců. Ačkoli Musil ve své knize nepopisuje přímo detaily podobného jednání (jako je tomu v dnešní próze),jeho popis je sugestivní! Mladíček Torless je nejvíce šokován poznáním, že v našem světě neexistují žádné absolutní hodnoty mravní.

mamadli1922
20.02.2017

Šestnáctiletí puberťáci se nazvájem nazí bičují, nutí jíst výkaly, souloží spolu a pak o tom debatují jako profesoři filozofie.

zbt81
10.01.2016

Zvláštny román. Nemôžem povedať, že mi úplne sadol. Na môj vkus hlavný hrdina až príliž filozofuje, utápa sa v nepodstatných banalitách a pri tom mu unikajú dôležité veci, ku ktorým zaujíma ľahostajný alebo úplne zcestný postoj.
Musil v tomto románe zpracoval (nepochybne) svoje dojmy či zážitky, keď bol sám chovancom kadetnej školy. Kniha rieši problematiku šikany na škole, na ktorej sa Törless nepriamo a vlastne aj proti svojej vôli podiela.
Na môj vkus tu chýba dostatočné morálne odsúdenie psychického a fyzického týrania slabšieho chlapca dvoma spolužiakmi, ťažiacimi zo svojej prevahy. Títo dvaja suroví fagani (ktorých som v priebehu čítania mala chuť zabiť) nakoniec unikajú spravodlivému trestu a potrestaná je obeť - Basini je kvôli svojmu prečinu (drobná krádež za čo ho vydierali) vylúčený zo školy.

WEIL
27.06.2011

Nelehká je pro mnohé lidi dospívání, o tom svědčí i tato kniha, kdy hlavní hrdina stále sní, stále něco nového poznává a stále se mu něco nelíbí.