Skleněný ghát
Najjar Masúd
Výbor sedmi povídek představuje tvorbu jednoho z nejuznávanějších moderních autorů píšících v urdštině Najjara Masúda. Tento autor, profesor perské literatury a překladatel vydal za svého života čtyři povídkové sbírky, z nichž tři jsou v tomto výboru zastoupeny. A nepochybně zaujmou i čtenáře bez hlubokého předchozího zájmu o indickou literaturu. Na první pohled vás okouzlí exotické kulisy plné neznámých tvarů, barev a vůní, jež však jako by unikaly našemu doteku, skryté za průsvitným závojem, bez konkrétního místního či časového určení. A stejně tak se i děj Masúdových povídek vzpírá jednoznačnému uchopení, jediné interpretaci. Čtenář se tak vlastně sám ocitá v kůži postav, jimž jsou často odpírány informace nebo vysvětlení, a ony se tak musí rozhodovat a konat jen na základě toho, co samy vidí, a svých rozumových schopností či morálních zásad. Nejde však o bezradnou neukončenost, naopak, autor čtenáře dovádí k poznání, že obraz, na který se dívají, lze nahlížet z různých úhlů, že za závojem, jenž zahaluje svět, snad následuje další. Četba povídek Najjara Masúda skýtá člověku čiré potěšení a pobízí jej k následnému uvažování o zákonitostech morálky i literární stavby.... celý text
Přidat komentář
Vyhledávám exotické autory a proto mi tyto originální povídky s působivou orientální atmosférou poskytly čtenářské potěšení, nepochybně i zásluhou skvělé práce překladatele.
Netradiční povídky z Indie. Tak trochu magický realismus po indicku. Zvláštní, někdy až snová atmosféra upomene na argentinské autory Borgese a Saera. Doporučuji.
Štítky knihy
povídky výbor z díla indická literatura urdská literatura
Část díla
- Kámen s posvátnými jmény 2008
- Kronikář sultána Muzaffara 1990
- Lektvar 1997
- Loskuták z Paví zahrady 1997
- Nástupce 2008
Kniha Skleněný ghát je v
Právě čtených | 1x |
Přečtených | 11x |
Čtenářské výzvě | 1x |
Doporučených | 1x |
Knihotéce | 22x |
Chystám se číst | 14x |
Chci si koupit | 6x |
Sedmero snových povídek jednoho z největších urdsky píšících indických autorů minulého a přelomu tohoto století. Příběhy lidí, k jejichž existenci se na nějaký čas připojujeme, jen abychom se opět opustili, aniž by se něco zásadního stalo. S výjimkou zápletky v Loskutákovi z Paví zahrady, se v příbězích Masúdových hrdinů, existujících mimo prostor a čas, neodehrávají žádné zásadní zvraty, žádné přelomové momenty, žádné drama. Bez sentimentu je tu přijímáno plynutí času se všemi jeho projevy. Vztahy se rodí a zanikají a stejně tak se rodí a umírají i lidé. Skvělý překlad a informačně bohatý doslov Tomáše Daňhela činí z knihy čtenářský zážitek.