Planeta Eden

kniha od:

KoupitKoupit eknihu

Když raketa se šesti astronauty havaruje na dosud neprobádané planetě, jako zázrakem všichni přežijí. Během několika průzkumných výprav nacházejí známky civilizace, ovšem takové, která rajský Eden nepřipomíná ani zdaleka. Před astronauty tak stojí zásadní otázka – mají zasáhnout ve prospěch utlačovaných, nebo se raději vyhnout otevřenému konfliktu a hledat cestu domů? Všichni členové posádky teď vědí, že mají v rukou osud celé jedné planety…...celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/37_/373987/planeta-eden-DWE-373987.jpg 3.883
Romány, Sci-fi, Pro děti a mládež
Vydáno:, Plus
Orig. název:

Eden (1959)

více informací...
Nahrávám...

Kniha Planeta Eden

Gurus
včera

I dnes má co nabídnout, hlavně co se společenského přesahu týče. Četl jsem nové vydání s aktualizovaným textem.
*spolier možná*
Konec byl super, hlavně kontakt a pak komunikace, nejlepší část knížky.

Eyghon
01. dubna

Na to, že je ta kniha 60 let stará, není vůbec špatná. Klasická sci-fi o skupině kosmonautů, kteří havarují na planetě obydlené neznámou civilizací, zkoumají okolí a postupně opravují raketu. Vadilo mi akorát velmi slabé vysvětlení celé politické situace na planetě, nebýt doslovu F. Novotného, tak bych to nepochopil. Ale i tak to stálo za přečtení.

BStone
11.12.2018

Kdysi v edici Karavana mě to celkem bavilo. Po letech mi to příjde příliš ukecané a rozvláčné. Líbilo se mi celkové vyznění příběhu, ale na to abych se do knihy zakousl je to málo.

Meybe-
07.09.2018

Kniha se rozjíždí velmi pomalu, aby Vás ohromila na svém konci. Právě stupňování a gradace příběhu je velkým plus Planety Eden. V románu je znát obava z atomové energie a naopak ukazuje co vše lidstvu může tato energie nabídnout. Příběh také nepřímo poukazuje na zrůdnosti diktatur a varuje před anonymní vládou, kterou může být těžké z něčeho vinit či ji dokonce svrhnout. I po tolika letech je příběh ztroskotanců na planetě Eden stále aktuální a pokud umíte číst mezi řádky, může to být dobrodružství opravdu velmi poučné.

FireOfFilth
15.08.2018

Příběh o tom jak vesmírná raketa neplánovaně přistane nebo spíš ztroskotá na neznáme planetě Eden. První úkol posádky je jasný, dostat se z rakety zapíchnuté v zemi ven. Tato část byla opravdu pěkně napsaná, jednotlivé uvažování posádky co dělat atd.
Pak samozřejmě následoval průzkum blízkého okolí plavidla.
Celkový popis těchto průzkumných výprav je tak úžasně popsán, celková fantazie prostředí planety je opravdu dechberoucí.
A pak tu máme samozřejmě střet s obyvateli planety a popis jejich zevnějšku, ale hlavně následná komunikace, kdy je krásně ukázáno jak je složité se dorozumívat s někým kdo smýšlí úplně jinak a některé věci chápe odlišně. Tento případ se nemusí jako v našem případě týkat mimozemšťanů, ale třeba nějakých divokých kmenů na planetě zemi.
Parádní sci-fi s přesahem. Musím zkusit další Lemovo dílo.

Fantasysvet
12.08.2018

Väčšina vedecko-fantastických diel sa vyznačuje kladnými postavami, ktoré majú niekoľko spoločných menovateľov. Medzi ich dobré vlastnosti patria pozitívne etické hodnoty, ktoré sú neraz hybnou silou deja. Autori počas odkrývania hlavného konfliktu vyzdvihujú ich odvahu, cieľavedomosť, rozvahu, chladnokrvnosť, inteligenciu a zmysel pre povinnosť alebo vernosť. Aj keď Stanisław Lem v Planete Eden využíva túto šablónu podobne ako iní autori vedeckej fantastiky, jeho postavy sa stereotypu predsa len vyhýbajú. Lem ich totiž oberá o ľudský rozmer. Čitateľ je síce nútený byť empatický, nejakým spôsobom prežívať pobyt na neznámej planéte a spoločne objavovať jej krásu, nedovoľuje sa mu ale dôverne sa s postavami zžiť. Šestica astronautov je nám predstavená iba prostredníctvom funkcie, ktorú v posádke zastávajú. Máme tu teda Inžiniera, Koordinátora, Chemika, Fyzika, Doktora a Kybernetika - šesť mužov s minulosťou, o ktorej nič nevieme; šesť vedcov žijúcich iba v prítomnosti; šesť stroskotancov na neznámej planéte s príznačným menom, ktorí sa musia naučiť spolu komunikovať a riešiť konflikty bez zbytočných emócií, čo nie je vonkoncom ľahké.

Lemova snaha odosobniť sa od hlavných hrdinov prináša svoje ovocie v druhej tretine príbehu. Nosnou zložkou románu je predovšetkým opis planéty, na ktorej sa spolu s hrdinami ocitáme. Cez spoznávanie jej zložitého ekosystému až po vnútornú hierarchiu spoločenstiev, s ktorými prichádzajú astronauti počas svojho putovania do styku, si práve čitateľ vytvára s celým svetom také väzby, aké sú potrebné na to, aby mohol v krízovom bode dospieť k racionálnemu rozhodnutiu. A to bez zbytočného sentimentu. Rozprávač nie je vševediaci, všetky potrebné informácie podáva z jedného zorného uhľa, čím dodáva príbehu potrebnú reálnosť, stupňuje napätie a obracia čitateľovu pozornosť k dôležitým bodom autorovho chápania nadviazania kontaktu s mimozemskou formou života.

opic 12
10.07.2018

Mimozemská Lemovka s přesahem.
Jsou tu Koordinátor,Inženýr,Fyzik,Chemik,Kybernetik,Doktor.A to vám musí stačit.
Hned na začátku se spolu s posádkou v raketě zapíchnete doslova do země.Je to kapánek retro,takže se sluší jistě něco knize odpustit vzhledem roku vydání.Na bláznivé vynálezy zapomente a foták je tu prostě normálně fotákem.Poté již nic nebrání přímočarému vyprávění,jakoby střihnuté robinsonádou.Svižné,kapánek chvílemi popisné jinak však krystalicky čisté,nekomplikované,nezatěžující vás přehnanou psychologií,paranoidními stavy či něčím podobným.
Putování,objevování,tajemné odhalování,kontakt.To je to oč tu běží.Konečně entita která se nechová jako pitomci a hlavně nesmýšlejí v lidských měřítkách.Proč by zrovna jako my hovořili po anglicku a uznávali demokratické principy a poslouchaly Elvise.To patří do béček a jim podobným nekomplikovaným oddechovkám s anténkama.Typická Lemovština a taje setkání s něčím je tu teprve na začátku tvorby tohoto autora,ale díky za to.Více a více jsou mi podobná scífka bližší a sympatičtější.Opravdu zlaté časy.
Planeta Eden hlásí první kontakt s klasickou seznamkou nepoznaných společenství.Má to svůj půvab i stálé kouzlo do dnešních dnů s původní kvalitou myšlenek jak se sluší a patří.

jaghut
26.02.2018

Klasika evropské sci-fi. Pořád mně to baví, ale jako malý kluk jsem to hltal trochu vážněji. Ostatně uskutečnění takovýchto expedic, to byla otázka pár let, na měsíci už jsme byli, na Marsu budeme nejpozději tak v roce 1980. Dnes je to úsměvné, svět se vesmírem moc nezabývá, daleko víc energie se věnuje vývoji zbytečných aplikací pro smartphony ale tehdy to v podstatě nebyla sci-fi, ale spíše jen předpověď nedaleké budoucnosti. Pěkná kniha, rád jsem se s ní znovu potkal.