Strašlivý netvor
Fighting fantasy série
< 24. díl >
Když dobrodružství začíná, nevíš, kdo jsi, ani kde jsi. Víš jen, že jsi nějakým tvorem, který se řídí instinkty a rozum téměř postrádá. Během dobrodružství snad začneš ovládat svou zvířecí povahu, odhalíš toho o sobě víc a možná dokonce poznáš svůj osud. Ale i když to všechno zjistíš, tvůj úspěch rozhodně nebude jistý, protože průsmyk Trollí zub je plný léček a hrozivých nebezpečí… Jsi připraven – stát se Strašlivým netvorem?... celý text
Originální název: Creature of Havoc, 1986
více info...
Komentáře knihy Strašlivý netvor
Přidat komentář
Tady se Steve Jackson vyřádil a podle mě se u toho celou dobu potutelně usmíval. Příběh je propracovaný, o čemž svědčí snad zatím nejdelší prolog (legendy) i delší samotné odkazy, což oceňuju. Během dobrodružství se hráč může potkat s většinou postav zmiňovaných v úvodu.
Geniální je myšlenka, že hrdinou není klasický lidský bojovník, nýbrž zmutovaná příšera se šupinatou kůží a ostny, vedena nejprve jen svými instinkty. Stamina se nedoplňuje nějakým mdlým člověčím proviantem, ale požíráním masa svých obětí, nejlépe šťavnatých hobitů.
Netvor nejprve nerozumí lidské řeči, což je výstižně znázorněno její zašifrovanou podobou, na kterou můžete přijít sami, nebo s pomocí Ducha jazyků, když na něj narazíte. Bez vyluštění šifrované řeči se však později dál neposunete.
Je tu několik potěšujících změn v pravidlech souboje, třeba že nepřítel odečítá pouze 1 bod STAMINY místo dvou a okamžitá smrt nepřítele při hodu dvou stejných čísel. Souboje tak nejsou moc těžké ani s nižším UB.
Hra jako taková je za mě jedna z nejobtížnějších ze všech a podle mě nejde stále začínat úplně od začátku. Správná cesta je jen jedna. Půjdete na západ místo na východ a nenajdete klíčový předmět nebo informaci. Máte jednou smůlu, spadnete a utonete ve smradlavé stoce. Něco se rozhodnete prozkoumat a skončíte na dně bahenního jezírka jako potrava Bahenního slizu. Něco se rozhodnete neprozkoumat a nepřijdete na to, jak porazit hlavního záporáka, nekromanta Zharradana Marra. Smrt má mnoho podob a číhá všude. Připravte se, že zemřete víc než dvacetkrát, než dojdete do cíle. Nebo se trapně dostanete do nekonečné smyčky soubojů s válečníky chaosu či kostlivým chirurgem. Nebo dojdete ke zdánlivě slepému konci a protože jste nezjistili, jak objevit tajnou chodbu, musíte začít znovu a prohledat všechno, abyste našli ty správné indicie. Je záhodno si kreslit mapu. Hra je prošpikovaná skrytými odkazy, kdy musíte vědět, co máte přičíst/odečíst k odkazu, na kterém jste, aniž byste explicitně věděli, že můžete jít i jinam, než kam vás posílá text.
Nedoporučuji mladším či méně trpělivým hráčům.
Plusy: Příběhovost, zábavnost, propracované lokace i postavy, delší úvod i odkazy, netradiční hra za příšeru, lehčí soubojový systém, šifrovaný jazyk, 460 odkazů, systém skrytých odkazů (ta radost, když na to přijdete a funguje to).
Mínusy: Odrazující obtížnost, potřeba vyššího ŠTĚSTÍ (smůla = smrt) i obyčejného štěstí (při hodech kostkou na začátku, kdy příšeru pohání instinkty, i později při rozhodování kam jít, aniž byste měli jakékoliv náznaky o správné cestě), systém skrytých odkazů (ta frustrace, když na to nepřijdete a skončíte ve slepé uličce).
Zábavnost: 8/10
Obtížnost: 10/10
Strašlivý netvor má v celé dlouhé sérii výjimečné postavení, které ještě umocňuje fakt, že v českém prostředí je to s přehledem nejdražší kniha. S žádnou jinou se v dnešní době neobchoduje za tak přemrštěné peníze (ve srovnání s původní cenou).
Ale proč je Netvor tak výjimečný? Za prvé kvůli tomu, že Jackson tentokrát zahrál novou kartu a vytvořil příběh kdy ani sám hráč neví, kým anebo čím je vlastně jeho hrdina, což ve výsledku mění koncept i způsob vyprávění knihy, neboť vlastně vůbec netušíte, o co tady jde. Pěkně záludné, tím spíše když vaším hrdinou je krvežíznivé hladové monstrum, které svoji lidštější stránku musí v průběhu děje teprve získávat. Příběh z pohledu příšery. Jackson navíc bere vše hezky zeširoka a tak má příběh nejen více odkazů ale je i výrazně obsáhlejší (delší odkazy) než bývá zvykem.
Netvor je také typický luštěním textu, kdy na základě systému (jež však není úplně bez chyby a obsahuje řadu nepřesností) musíte překládat zdánlivě nesrozumitelné šifry abyste následně mohli zužitkovat jejich obsah. A to si piště, že ho zužitkujete, to by jinak nebyl Jackson, takže je nutné luštění nepodceňovat. Bohužel text návodu k luštění je hodně zavádějící a než pochopíte jak to doopravdy funguje, asi si nad tím budete lámat hlavu pěkně dlouho.
Mimořádně dlouhý úvod knihy poodhalí novou část Alansie. Poprvé je zmíněno město Salamonis odkud přišla první čarodějnice jež praktikovala umění mutací a založila Dree. Dozvíte se o propojení nekromanta Zharradana Marra se starými známými, tedy Zagorem (labyrint v 1. Čaroděj z Ohňové hory) a Balthusem Direm (2. Citadela chaosu). A dojde i na tajemství elfí vesnice v Pavoučím lese a na komplikovanou elfí magii s tím spjatou. Zkrátka Strašlivý netvor je důležitým dílkem Fighting Fantasy série i po stránce vyprávění a budování tohoto zajímavého gamebookového světa.
Strašlivý netvor je také poslední kniha Steva Jacksona a to až do roku 2022. Tímto dílem jeden ze zakladatelů sérii opustil a tak má Strašlivý netvor i svoji mimořádnou symbolickou hodnotu.
Hodnocení příběhu - 100%
Obtížnost - 9/10
Délka - 460 odkazů
Za mě zatím druhý nejlepší GB v sérii a určitě ten nejpropracovanější. Hrací doba je EXTRÉMNÍ, na "vině" není jen to, že tento díl má o 60 odkazů víc, ale fakt, že si jich velkou část také projdete. Hra obsahuje tajné skrýše (odkazy), hádanky, musíte luštit šifry (i když to je u delších textů spíše otravné, navíc je to špatně vysvětleno, viz zajímavosti) a dokonce třeba budete mít chvilku i užitečného společníka. Jak je zvykem, tak pouze jedna cesta vede k cíli a ta není vůbec jednoduchá. Co mě na GB asi nejvíce vadilo to, že zpravidla Vám nabízí vybrat si pouze jednu možnost / věc bez podvádění a často k tomu není logický důvod.
(SPOILER)
Po dočtení Strašlivého Netvora musím říct, že se jedná o mého osobního favorita. Všechny GB, které jsem četl doposud nebyly lepší než tento titul. Sestřelil u mě i Najdi S.M.R.T, což byl do této chvíle TOP 1. Jackson je prostě frajer a Gamebooky uměl. Mají logiku, vnitřní vyváženost, dostatečnou obtížnost a skvělou strukturu systému hry i příběhu.
Tady luštíte opravdovou šifru, bez které se nedostanete dál, a také dost často musíte najít konkrétní předmět, který napoví nějaké číslo, bez kterého s dál nedostanete. Takže cheatování tady není tak easy.
Pobavily mě možnosti typu - zkus své štěstí. Máš smůlu? -- Spadl jsi do splaškovité řeky a utopil ses tvá smrt nebyla příjemná. Máš štěstí? -- Švihnul ses při pádu o skalní výčnělek do hlavy, což tě okamžitě zabilo. Osud ti byl nakloněn :)
Super taky bylo že při dvou stejných číslech na kostkách jste dávali Autokill :) Taky jeden z nejdelších úvodů, dokonce člověk cca 15-20 minut četl :) Je to super a jasných 5, oproti předchozím Maskám zmaru, super díl. Jacksonův Majstrštyk, myslím, že další díly už šly jen dolů.
Další úžasný gamebook! Akorát to luštění zašifrovaného textu mě trochu štvalo. Jinak já většinou gamebooky hraju jednou max. dvakrát a pak se naštvu že mám začínat zas znova a všechno to jen začnu pročítat a zkoumat možnosti ale i tak mě to baví gamebooky Fighting Fantasy mají téměř všechny nádhernou atmosféru.
Nejlepší gamebook co jsem četla. Ve svých 11 jsem mu moc neporozuměla, a tak po dlouhou dobu ležel v knihovně a našla jsem si k němu cestu, až mnohem později. O to víc jsem si ho ale užila. Procházela jsem ho nesčetněkrát a byla jsem na sebe patričně pyšná, když mi konečně došla ta šifra. Bylo to prostě dobrodružství, jaké jsem nezažila u žádného gamebooku. (A to, že jste na začátku příšera bylo k nezaplacení :) )
Leží mi doma ve skleněné vitríně..Pěkně na svém čestném místě.. Tak,abych ho měl vždy na očích,kdykoliv projdu kolem. Protože tenhle gamebook si to zaslouží. Tenhle hardcore gamebook je jeden z mála,které jsem téměř nikdy neprošel. A to je dobře;) Nevim,jaké období měl S. Jackson,když tento díl sepisoval,ale typl bych to na nějaké rozvodové řízení a následné majetkové vyrovnání v jeho neprospěch... enjoy :)
Nejtěžší gamebook, co jsem kdy hrál. Úspěšné projití vyžadovalo dělat si soustu poznámek, kreslit si mapky všech možných oblastí, postupné vyškrtávání možností a odboček, které i přes dlouhý rozhodovací strom vedly jen ke smrti.... a to nemluvím o luštění celkem složitého kódu (musela být sranda pasáže v něm překládat do češtiny) a nutnosti - narozdíl od jiných gamebooků - v jistém okamžiku samostatně uvažovat.
Tohle vše ze Strašlivého netvora činí unikátní záležitost. I přes víceméně náhodné faktory úspěchu je v nich většinou určitá logika, narozdíl od jiných knih hlavně od I. Livingstona, kde je skoro vždy vlastnění potřebných předmětů jen dílem výběrem odbočky A a ne B. Tady je i možnost nápravy, protože vás autor několikrát pošle chodit v kruzích.
Prošli jste těžké gamebooky? Zkuste tenhle.
Jediný gamebook, který jsem nebyl schopný dohrát, vlastně ani dostat se přes ten únavný úvodní labyrint. Fakt netuším jak hodnotit hru, která snad nejde dohrát. Dodnes si živě vzpomínám, jak jsem v tom bloudil, museli jste tam (jestli mne paměť neklame) na specifickém místě použít specifickou věc abyste se dostali specificky do (použij jakékoliv vulgární slovo, čím vulgárnější, tím lepší v tomto případě). Nebudu ho hodnotit, jelikož jsem ho nikdy nedohrál, ale pevně věřím, že už se mi nikdy do tlap nedostane, jinak bych mu musel pomaličku trhat všechny jeho stránky, zapálit a s bláznovským výrazem v tváři se dívat, jak tato "hra" mizí v prach (resp. v popel).
Čtenáři před vámi navštívili ještě tyto knihy:
Steve Jackson také napsal(a)
| 1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
| 1996 | Pekelný dům |
| 1998 | Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou |
| 1999 | Strašlivý netvor |
| 1997 | Magie: Koruna králů |

91 %
79 %


Vrcholné dílo Steva Jacksona, s přehledem nejkomplexnější díl Fighting Fantasy, jeden z nejkvalitnějších, nejzábavnějších a taky nejtěžších. V češtině se dá sehnat jen těžko. Stál mě relativně dost, ale kdybych měl ty hodiny co jsem u něho strávil prosedět v kině, zaplatil bych ještě víc. Strašlivý netvor totiž nedává nic zadarmo, takže cesta za pomstou bude nejen dlouhá a nebezpečná, ale po čase také čím dál víc frustrující. Zemřít se dá na desítkách odkazů, chyby se neodpouští a jakékoliv nesprávné rozhodnutí znamená neúspěch. K vyřešení záhady je nutné sebrat klíčový předmět, získat nezbytnou znalost, osvojit si určitou dovednost a nakonec vše správně použít. Když jeden z těchto bodů vynecháte, nebo si je neuvědomíte, užijete si pocity bezmoci, malomyslnosti a zoufalství při pohledu na prochozené bludiště bez cesty ven. Jestli to nevzdáte, tak se možná jednou vybelháte na denní světlo. Zabralo mi to tři dny - jen abych zjistil, že moje výprava teprve začíná. Knížka má 460 odkazů, ale kdybych to nevěděl, přísahal bych, že jich na svých stránkách schovává alespoň dvojnásobek, protože neustále vrší další a další lokace, problémy, souboje a úmrtí. Líbí se mi, že kolem hráče žije svébytný svět. Tvorové v podzemí i nad ním mají svou vlastní agendu, a hned ten první na něhož jsem narazil, by mohl být hrdinou svého vlastního gamebooku. Steve Jackson napsal tragický příběh, jehož poskládání mi udělalo snad ještě větší radost, než porážka hlavního záporáka. Škoda jen, že stejnou péči nedostaly i další díly ságy. Citadela chaosu nebo Jeskyně sněžné čarodějnice by to hodně potřebovaly.