Imprese


Lector 14.01.2020 v 21:47:43

Jak poddajný je člověk? Je jako hrouda hrnčířské hlíny, do níž stačí lehce vmáčknout palec a vytlačit otisk? Nebo je to kus žuly, na níž se musí dlátem a kladivem? Odpověď je poplatná době. Mnohoznačná a neurčitá. Ale jiná není možná.
Každý jsme vystaveni tu dlani hrnčíře, tu dlátu a otisky a vjemy – imprese - si neseme v sobě.
Jak dlouho a co je přetvoří?

Lector 14.01.2020 v 21:47:54

Dnes jsem díky paní sieně narazil na internetové texty doc. Cermana (viz https://www.databazeknih.cz/autori/ivo-cerman-22584 ) historika z Jihočeské univerzity, který před necelými třemi lety přenášel v Science Café o Marii Terezii a o jehož blogových aktivitách jsem netušil. Se zájmem jsem si jich několik přečetl a zbytek ještě pročtu. Zaujaly mne jeho myšlenky o přepisování historie a kritické názory na některé texty časopisu Dějiny a současnost „zavánějící“ syndromem bílého muže a zpytování svědomí za český „kolonialismus“.
Kromě toho napsal moc zajímavou a kritickou recenzi k TV sérii Marie Terezie.
Druhý můj dnešní zážitek také souvisí se Science Café. Jako hosta jsem právě dnes měl filozofku - paní profesorku Annu Hogenovou (viz https://www.databazeknih.cz/autori/anna-hogenova-58293 ). Tématem byla současnost – doba postmoderní, tekutá identita a schopnost člověka vypořádat se s tím, co nám tato doba přináší. Hovořila o ontologické nouzi a o cestě z ní.
Neveselé téma podané s nadhledem moudrého filozofa – tedy filozofky. Myslím, že může zaujmout řadu místních uživatelů. Vyvolala ve mně spoustu otázek, pár jsem jich položil, další podusil, aby se dostalo na ostatní.
Paní profesorka mne překvapila svoji otevřeností, když začala přemítat o Hegelovi a současných neomarxistech, a to prosím před plným sálem, v němž sedělo mnoho mladých lidí sympatizujících s enviromentalisty a stoupenci dalších masových hnutí směřujících k lepším zítřkům.
Ukázalo se, že filozofie, respektive (někteří) filozofové umí reflektovat tuto složitou dobu.
Proč to všechno píši? Protože chci upozornit na seriózní autory, kteří jdou proti proudu doby, nepodléhají lákadlům populistických stanovisek a umí argumentovat. Ti čtenáři, kteří nemají rádi Klause, Hampla či Vondrušku, mají příležitost číst inspirativní alternativu.

Text příspěvku byl upraven 14.01.2020 v 21:49:21

siena 14.01.2020 v 22:01:55

Jestli mohu, pane Lectore, když už jste mne zmínil. Já blogy pana docenta čítávám a musím se přiznat, že s některými jeho názory a postoji mám problém a nesouhlasím s nimi. Ale souhlasím s Vámi, že jeho texty úroveň bezesporu mají a dovolila bych si je s Vámi zmíněnými autory snad ani neporovnávat.

Lector 14.01.2020 v 22:16:55

»siena: Děkuji za vyjádření. Chápu, že se vše nemusí zamlouvat všem. Předpokládám, že dopadnu podobně, ale to považuji za normální. Vím, že ani my se v mnoha věcech neshodneme, ale přesto dokážeme najít společnou řeč a vzájemné pochopení. A toho si nesmírně cením.
Možná to neberte jako srovnání, ale prostě jako alternativu. Myslím, že je důležité, aby lidé měli k dispozici více možností konfrontovat svoje postoje a stanoviska.
Postoje, které vyjadřuje doc. Cerman, zastává hodně lidí (některé z nich i já), ale je dobré vědět, že ty postoje mají nějaké opodstatnění ve faktech - ve skutečnosti. Nejsou to jen výrony emocí.
Nechci tu sdílet odkazy na konkrétní texty. Lidé by neměli být líní a měli by umět hledat a srovnávat si nalezené. A spíše než blogy by se měly číst knihy. Jedině ty dokážou poskytnout dostatek prostoru autorovi i čtenáři vyjádřit a pochopit myšlenky v dostatečné hloubce. A to i přesto, že lidé se nejsou schopni soustředit na texty delší něž strana A4.

siena 14.01.2020 v 22:33:56

Dávno jsem vyrostla z toho, že musím s druhým se 100% souhlasit, v opačném případě se z něj stává "nepřítel". Jen mám s některými postoji a názory, a se způsobem, kterým jsou ventilovány, problémy větší. Shodou okolností to jsou názory, které hlásají právě ti Vámi jmenovaní, proto ta má snaha od nich pana docenta "distancovat".

Text příspěvku byl upraven 14.01.2020 v 22:36:16

JáJejí 14.01.2020 v 23:55:05

Nevím, zda i vaše Science café večůrky jsou zaznamenávány alespoň v audioformátu, tak se ptám:

Japa paní filosofka definovala neomarxismus? Nebo přesněji, koho z českých veřejně publikujících autorů za neomarxistu považuje? Hned mě jeden napadl, ale nechci být návodná.

A k úvodní otázce formovatelnosti člověka hned vyjadřuju nesouhlas s vaší tezí, že je historicky podmíněná. Nebo tedy, podle mě to záleží na věku každého jednotlivého člověka a jeho mentálním nastavení.

Text příspěvku byl upraven 14.01.2020 v 23:57:08

Lector 15.01.2020 v 07:19:19

Uživatel svůj příspěvek odstranil.

Lector 15.01.2020 v 07:31:06

»JáJejí: Začnu odzadu.
Nemám pocit, že bych psalo historické podmíněnosti. Poslední řečnická otázka naznačuje spíše to, že každý z nás je jinak citlivý k ruce hrnčíře a dlátu kameníka a postupem času buď tvrdne nebo měkne, i když ta druhá varianta je hodně hypotetická.

Záznam přednášky mám a nyní jej poslouchám, abych se ubezpečil, že je v pořádku. Pak jej trochu upravím a hodlám jej zveřejnit. Mám k tomu souhlas od paní profesorky. Dám Vám to pak na vědomí a link na přednášku dám do komentářů k A. Hogenové.

K Vaší otázce na konkrétní jména dodávám, že nepadla konkrétní jména. Pokud padala jména, pak řekněme "klasických" filozofů. Pozornost byla věnována fenoménu: "mladý muž studující na evropských a amerických univerzitách". Na jedno jméno přece jen došlo - na Mikuláše Mináře. Nejsem si jist, zda jej vyslovila přímo přednášející, nebo jen reagoval na podnět z publika, ale komentovala ho v daném duchu.

Lector 15.01.2020 v 07:46:18

»siena: Rozumím. I. Cerman není V. Vondruška a naopak. Ale řekněme, že jde o technickou paralelu: oba jsou historici (tedy doc. Cerman rozhodně), V. Vondruška píše "ze zvyku". Oba mají "vyhraněné" názory vůči dění na Blízkém a Středním Východu. Liší se v metodě. A právě kvůli tomu je vkládám "do jednoho" koše, protože považuji metodu za důležitou a myslím, že stojí za to přečíst nějaké texty Ivo Cermana, a proto jej prezentuji jako "alternativu".
Ze stejných důvodů jsem zvědavý na knihu "Slepé skvrny" sociologa Daniela Prokopa, do jejíhož vydání zbývá týden. Četl jsem knihu "sociologa" Hampla. Co mi v ní haprovalo, byla "metoda", a ve skrytu duše doufám, že Prokop je poctivější.

Text příspěvku byl upraven 15.01.2020 v 07:47:03

JáJejí 15.01.2020 v 08:16:00

Lectore, v úvodním příspěvku jste napsal:
"Odpověď je poplatná době. " To neznamená historickou podmíněnost?

A jestli je Mikuláš Minář neomarxista, pak já jsem MIss World 2020.

Bude-li link na vaši besedu s paní Hogenovou součástí oficiálného webu Science café, pak se obsloužím sama.
Přesto děkuji za nabídku.

Lector 15.01.2020 v 08:40:06

»JáJejí: OK. Beru zpět svoji předchozí námitku. Ranní káva ještě nezabrala. Pardon. Ale myslím, že tam ta podmíněnost skutečně je. Člověk postupem času ztrácí poddajnost vůči autoritám a nabývá na "houževnatosti" až patologické. Lze to vyjádřit i jinými slovy, ale vystačím si s tímto zjednodušením.
K Minářovi se nebudu vyjadřovat, protože se necítím oprávněn interpretovat slova prof. Hogenové. Tím méně cítím kompetentní vyjadřovat se k Vaším ambicím v soutěžích krásy. O tom prvním si budete si moci udělat obrázek, až se obsloužíte. O tom druhém se dozvíte možná více v nějakém okresním castingu. Pro mně osobně není M. Minář už tak důležitý. Slovo "už" podtrhuji. Celé to pro mne postrádá velmi podstatnou věc.
Odkaz nebude na stránkách SC, protože to nyní úplně dobře nefunguje. Budu to řešit vlastní cestou. V případě DK jsem to už napsal. Je to řešení, které jsem tu už několikrát použil.

JáJejí 15.01.2020 v 10:45:55

Ano, člověk v čase ztrácí respekt k formálním autoritám, ale buduje si je k těm skutečným. Individualismus, vzdělání a výchova. Tři zdroje.

Ambice nemám žádné, natožtak založené na kritériích potřebných k účasti na podobných soutěžích. Tedy nehodlám nikdy spasit všechny kočky v útulcích celého světa.

OK, počkám tedy na odkaz zveřejněný zde.

Vložit příspěvek