Jakub Marek

česká, 1982

Populární knihy

/ všech 9 knih

Nové komentáře u autorových knih

Bezdomovectví ve středním věku: Příčiny, souvislosti a perspektivy Bezdomovectví ve středním věku: Příčiny, souvislosti a perspektivy

Publikace pojednává o poměrně "tabu" tématu, které mnozí odsunou stranou, že si za to ti lidi přece můžou sami a kdyby chtěli, můžou jít přece pracovat. V knížce je dostatek jak obecné teorie, statistické údaje, ale hlavně - kvalitativní výzkum zaměřený na skupinku bezdomovců, se kterými autoři tuto studii prováděli. Bezdomovci tu hovoří o svém dětství, vztazích s ostatními lidmi, ale i třeba o tom, že život na ulici není prostě sranda a člověk nikdy neví, kdy bude okradený.... celý text
hu_87


Nietzsche a (ne)přátelé Nietzsche a (ne)přátelé

No, tuhle publikaci jsem četl nezvykle dlouho. Je sice pravda, že jsem během čtení měl zkoušky, takže jsem své úsilí zaměril i jiným směrem, ale stejně... Hodně času spolkli hned první dvě části - "Svět jako vůle a metafora" a "Apofanický logos a řeč". Měl jsem u nich pocit, že autoři téměř úplně vypustili Nietzscheho, nebo porovnání s Nietzschem (což mělo být hlavním cílem) a věnovali se pouze filosofickým konstruktům Schopenhauera, resp. Kanta. Následující kapitoly však přesvědčili, že pánové a dáma jsou autoři a filozofové na svém místě. Velice dobré čtení, díky kterému snadněj pochopíte nejenom myšlení F. Nietzscheho, ale také jeho (nejenom) filozofických rivalů... nebo snad osobností, které obdivoval? Toť otázka, kterou se tato kniha zabývá. Rozhodně velice kvalitní publikace, ale u mne bohužel hvězda dolů kvůli prvním dvoum kapitolám.... celý text
DarthSoren


Leporello: Smrtelnost, práce a nepřirozenost člověka Leporello: Smrtelnost, práce a nepřirozenost člověka

Leporello a don Juan - postavy a jejich vztah ve světě opery Don Giovanni jako odrazový můstek pro úvahu o lidství, člověku, jeho poslání a roli ve světě. Interpretováni - v první části Nemožná opera - přes Hegelovu Fenomenologii ducha, která vyšla roku 1807, přesně dvacet let po premiéře Mozartovy opery; ze střetu dvou sebe-vědomí skrze zrcadlové a rozdílné konání vzniká smlouva - z jednoho je pán, z druhého sluha. Motivací Dona Juana není princip slasti, ale výzva, ve své podstatě je však monstrem, nikoli živým člověkem; to Leporello je představitelem obyčejného, lidského světa. Druhá část Pozdější život Adamův vychází (spolu s citacemi z Bible či Platóna) z Arendtové spisu Viva activa neboli O činném životě a Patočkova Přirozeného světa jako filosofického problému; dílčím vývodem je tvrzení, že lidský svět je reakcí na zkušenost smrtelnosti a formou této reakce je práce, jež vytváří cosi trvajícího. - Pro laika (jímž určitě jsem) nelehké čtení, těžko tedy posoudit stupeň předkládaného způsobu myšlení a jeho kvality. Ale dočetla jsem do konce, vnímala autorovu radost z myšlení a leccos si ukládám k dalším úvahám.... celý text
petrarka72