Geše Rabten

tibetská, 1920

Populární knihy

Nové komentáře u autorových knih

Mysl a její funkce Mysl a její funkce

Takto si představuji akademický buddhismus. Dá se podle toho přednášet, zkoušet, vše je logicky rozděleno, autor vymyslel množství nesmyslných termínů, které si studenti mohou zařadit do slovníčků. O mysli se mnoho nedozvíte, skoro bych řekl, že místo toho aby autor učil budhismus, se na západě naučil psát pojednání v podobném duchu jak je napsána nekonečná řada našich učebnic o psyhologii člověka. V podstatě nečitelné.... celý text
knih-o-mol


Mahámudra Mahámudra

Podle názvu jsem myslel, že půjde o běžné vadžrajánové učení a tak jsem hned zaregistroval, ža autor naopak pochází z Dalajlamova blízkého okruhu. Začátek knihy ještě ušel, ale už od prvních stránek jsem viděl, že kniha je psaná značně intelektuálně. Od začátku jsem vnímal odlišný popis výkladu než na který jsem zvyklý. Tohle obohacení, ale nevyvážilo jak moc je kniha těžkopádně napsaná. Hodně špatně se mi to četlo. Ikdyž by se mělo jednat o vadžrajánu, tak pohled celé knihy je značně prosycen klasickou mahajánou a sútrou. Koho oslovuje škola gelug a knihy od Dalajlamy mu přijdou málo intelektuální, tomu by se tohle mohlo líbit. Mě osobně se zdála kniha pro pokročilé praktikující. Jsem spíše zvyklý na učitele z kagjü nebo ňingmy, kteří se vyznačují určitou lehkostí výkladu a tohle bylo pro mě na hranici stravitelnosti. Ani nevím proč. Věty a celé učení bylo logické, ale nějak jsem to nedokázal strávit a tuhle poměrně krátkou knihu jsem četl hrozně dlouho. Od začátku jsem nabyl dojmu, že si knihu budu muset přečíst ještě jednou, ale budu tomu muset dát čas. Na můj vkus tomu chyběla určitá lehkost výkladu a jak byla kniha intelektuálně pojatá, byla hrozně špatně stravitelná. (Původně jsem chtěl komentář přepsat, ale raději počkám až na druhé čtení. Následovníci BDC by se knize měli vyhnout, jedná se o jinou školu.) 75%... celý text
Eldar80