Leonid Alexandrovič Uspenskij

ruská, 1902 - 1987

Nové komentáře u autorových knih

Ikona – Okno do věčnosti Ikona – Okno do věčnosti

Z valné části souhlasím s komentářem uživatele Bloney. Těšil jsem se rovněž na jakýsi rozbor jednotlivých fází vzniku (psaní) ikony, něco o modlitbě do ní vepsané, o jednotlivých prvcích takové ikony, o historii ikon včetně Byzance a Rubleva, o červených koutcích, ale často i přes neuvěřitelné množství informací jsem nakonec zjistil, že zas vím hodně málo nebo stejně jako předtím.... celý text
honajz


Ikona – Okno do věčnosti Ikona – Okno do věčnosti

Rovnou předesílám, že píšu z pozice věřícího, velmi sympatizujícího s pravoslavím. Na knihu jsem byl natěšený. Ikony mám rád a teologie kolem nich není o nic méně zajímavá. Následující zklamání jsem ale mohl čekat. Čekal jsem knihu o ikonách, která bude naplněna popisy druhů ikon a jejich interpretace a symbolika. Dostala se mi ale bohužel do rukou kniha, která je podobně jako většina (hlavně ruských) pravoslavných teologických publikací napěchována ideologicky laděnou antizápadní rétorikou a pohnutou interpretací dějin, která má blízko k jiným ruským sebereflexím v průběhu 20. století. Ve zkratce je to přístup: “všechno co je špatně pochází ze Západu. My Rusové bychom všechno mohli vlastně dělat dobře, nebýt ____ (doplňte kolonku o jezuity, katolíky, protestanty, imperialisty, agenty)”. Tato ublíženost a z ní plynoucí agresivní rétorika je knihou prošpikovaná a významu a obsahu ikony je tu oproti historickému vývoji pravoslavného obrazu věnována pouze jedna jediná kapitola asi z osmnácti. Bohužel na polemickém základě je vystavěna velká část soudobé pravoslavné teologické literatury (Meyndorff, Sragorodskij, L. A. Uspenskij, Seraphim Rose, většina kléru), a proto si stále častěji kladu otázku, není-li tato útočnost pravoslavných spisů způsobena spíše tím, že mimo hesychasmus, palamismus, ikonu a “smells & bells” nemá už východní církev vlastně moc co nabídnout. Z tohoto Uspenského spisu jsem cítil, že samotná ikona a její význam je velký a krásný, ale myšlenkový prostor, světonázor a “bohonázor”, který je čtenáři a věřícímu nabízen je tak úzký, že kniha působí spíš jako “tak je to správně a nejinak” fanatickým dojmem. Tři hvězdy dávám za množství informací, za zpracování a něco tam o těch ikonách přecejen také je :)... celý text
Bloney