České a moravské pohádky recenze

České a moravské pohádky

Výběr „Českých a moravských pohádek" je stejně jako jejich výtvarný doprovod dílem národního umělce Adolfa Zábranského. Malíře, který značnou část svého díla po řadu let věnuje dětem a mládeži a vytvořil pro ně více než čtyři desítky knih, jež už vyšly ve dvanácti jazycích. Citlivý znalec dětského světa malíř Zábranský si tentokrát vybral šestnáct pohádek mistrných vypravěčů — V. Beneše Třebízského, B. M. Kukly, K. J. Erbena a J. Š. Kubína, a doplnil je řadou barevných ilustrací, jejichž umělecká hodnota se přinejmenším vyrovná ušlechtilé řeči našich předních pohádkářů. Stejně jako krása pohádek pramení z hlubin lidové fantazie a snů o vítězství spravedlnosti, dobra a krásy nad zlem a temnými silami, tak i Zábranského ilustrace dovedou se vzácnou citlivostí vycházet z krásy a moudrosti národní tradice a vytvářejí sledováním pohádkového děje barvou a linií současný a zcela původní přínos dneška k její samotné podstatě. Jeho umění stejně jako prostý půvab lidového vyprávění nás zavádí do světa neuvěřitelných dobrodružství s bezpečnou jistotou jejich dobrého konce, do světa, kde svítí ohnivější slunce, kde jsou barvy zářivější, kde sice číhají draci sršící oheň, o němž však víme, že se v něm určitě najde kouzelná síla, jak je zkrotit a překonat — do světa úsměvné krásy, kde i zlí a chlupatí čerti jsou tak nějak přihlouple bezbranní před pohádkovou chytrostí svých přemožitelů. Spojení vyprávěných příběhů a jejich výtvarné paralely v jediný celek, v němž malíř vědomě nenadřazuje výtvarnou stránku díla, patří k Zábranského přínosům k dnešní knižní kultuře. Malíř Zábranský nepotřebuje unikat k chtěné naivitě napodobování dětského výtvarného projevu ani k převaze zdobnosti na úkor srozumitelnosti. Zobecněním dějové složky v ilustračním sledu vytváří typy nejen účastníků pohádkového příběhu, typizuje současně i děj sám a povyšuje jej ve svých ilustracích českých a moravských pohádek k nadčasové univerzálnosti. Té pak slouží znásobený účinek všech použitých výtvarných výrazových prostředků. Jeho realistický výtvarný názor a jednoznačně kladný vztah k světu a životu a jejich nekonečné kráse pomáhají utvářet svět dětských představ a zvýrazňují ethos pohádkových příběhů, které podtrhuje půvab souběžného výtvarného díla k nezapomenutí. Pohádky této knihy ani jejich ilustrace nepromlouvají jen k dětem. Jistě je třeba, aby si i dospělí uvědomili ve shonu každodenního života a ve svém technikou zašpiněném světě, že i na ně skromně a tiše na každém kroku čeká prostá krása prostých skutečností, které nevšímavě a unaveně míjíme a které jsou s to prozářit náš život poznáním pravdy a krásy jako v pohádce. Jiří M. Boháč OBSAH Skoropohádka o pohádce ( Karel Michl) (V. Beneš Třebkský ) Krejčí králem O divotvorném ubrousku, klobouku a střevících O třech synech králových O havířově dcerušce Jak začala robota (B. M. Kulda) Čertův mlýn Hloupý Jan O kolářovi (K. J. Erben) Dlouhý, Široký, Bystrozraký (J. S. Kubín) Každý má svého koníčka Jelínek Soliman Každé slovo lež Hastrman na trhu Dva zámky Podivná nevěsta Tambor králem... celý text