Recenze čtenáře knihy

recenze

Zájmové vzdělávání dospělých (2009) / jakub2951
Zájmové vzdělávání dospělých

Monografie která se Vám dostala do rukou, je zaměřena na zájmové vzdělávání dopělých. O tom napovídá již sám název. Samozřejmostí je, že je zde dostatečně pojednáno o vzniku resp. vývoji andragogiky ve světě i u nás. Na našem území došlo několikrát doslova ke vzkříšení andragogiky v důsledku mnohých změn politického rázu v obdobích rozmezí roků až dekád. Všechna období jsou srozumitelně, v dějinném kontextu a přesto ne zbytečně obsáhle, popsána.

Čtenáři je dále představena problematika volného času – tedy co je volný čas, jak jej lze využít a jak ho chápou představitelé různých škol ve svých teoriích a v historickém kontextu (dokonce už od Aristotela). Jde o důležité téma, protože teprve když se vlivem technické revoluce a následnou změnou v oblasti společensko-ekonomické vůbec začala podstatně zefektivňovat práce, zkracovat pracovní doba a narostl tedy volný čas (či chcete-li disponibilní doba), vznikl prostor, řekněme nutnost, zabývat se tímto novým tématem – volným časem.

U kategorie zájmového vzdělávání zakusíme hlubší interdisciplinaritu andragogiky, pedagogiky, psychologie (např. humanistická psychologie, teorie libida) a sociologie. Pojednává se zde o charakteristice zájmového vzdělávání, cílech společnosti a jedince, motivech jedince a didaktických aspektech. Nedílnou součástí je terminologický exkurz. Text nejen v tomto tématu není „pouhou“ zásobárnou teorie, ale i praktických rad plynoucích ze zkušeností andragogů a pedagogů či z realizovaných výzkumů u nás i v zahraničí.

Probráno je mnoho metod a forem zájmového vzdělávání. Některé výchazejí z našich podmínek, zkušeností a výzkumů, zejména je ale můžeme znát ze zahraničí. Bohužel musíme konstatovat, reps. souhlasit s autorem publikace, že oblast zájmového vzdělávání je u nás zanedbaná. Nejde o to, že by snad chyběli odborníci. Problémem je naprosto nedostatečná legislativní úprava. Autor ji popisuje v oddílech zabývajících se histotrickou stránkou vývoje veškeré legislativy spojené a spojitelné se vzdělávánim dospělých už od první republiky. Chybějí standardy – postupy, srovnatelnost certifikátů apod., nutnost vzdělávacích subjektů a lektorů prokazovat odbornou způsobilost. Typů zájmového vzdělávání je spousta, škála je široká. Vyjmenujeme si některé, kterými se autor zabývá: estetická výchova, jazyková výchova, environmentální výchova, pohybová výchova, zdravotní výchova.

Dotkli jsme se tím již kapitoly, která mapuje zájmové vzdělávání u nás v současné době. Popsány jsou subjekty vzdělávání dospělých všech kategorií. Pomyslný obrázek nám pomohou dotvořit čísla vyplývající z provedených statistických šetření, která se netýkají jen počtu organizací, ale i jejich návštěvnosti, pořádání vzdělávacích akcí různých typů a vše je doplněno autorovým srozumitelným komentářem. Nechybí ani popis peněžního hospodaření vzdělávacích subjektů a rovněž pracovníků v této oblasti. Celou vlastní kapitolu tvoří účastníci zájmového vzdělávání, ve které se zájemce doví možná až překvapivá čísla vypovídající o jednotlivých generacích a sociálních vrstvách ve vztahu ke vzděláváni v dospělosti. Práci se seniory je zvlášť věnována též samostatná kapitola.

Kniha je svým zaměřením určena studentům a pracovníkům v humanitních a pedagogických oborech. Inspiraci najdou ale i sociální pracovníci a metodici z oblasti zájmového vzdělávání. Musíme dodat, že kniha dokládá, že vzdělávání se lze úspěšně věnovat při přiměřeném tělesném a duševním stavu i v seniorském věku a bourá tím dogma panující ve společnosti, kterým někteří starší občané omlouvají např. svou počítačovou negramotnost při nepřiznané nechuti a nezájmu o tuto vymoženost moderní doby.

Autorem publikace je PhDr. Michal Šerák, Ph.D, který v době vydání knihy působí na katedře andragogiky a personálního řízení na FF UK v Praze.


Zájmové vzdělávání dospělých Zájmové vzdělávání dospělých Michal Šerák

Práce komplexně popisuje oblast zájmového vzdělávání dospělých a hodnotí jeho význam pro rozvoj jedince a společnosti. Text analyzuje informační materiály, které ukazují situaci této oblasti v ČR, zabývá se situací na trhu vzděláv... více


Komentáře (0)

Přidat komentář