Jako první jsem udělal celou teplákovou bohyni.

recenze

Postřehy teplákové bohyně (2017) / martin.irein.72
Postřehy teplákové bohyně

Protože se ještě může i dnes stát, že někteří jedinci, přes možnosti, které jim poskytují relevantní informační zdroje, mají nebo mohou mít poněkud pokroucené představy o tom, co jak je nebo co jak není, hned na úvod zde veřejně uvádím, že se Zuzanou Hubeňákovou mě pojí dlouholeté přátelství, založené na literární bázi, které se posléze, nebo možná i před slézou, proměnilo v přátelství osobního charakteru. To, že je Zuza hrdá na to, že se může počítat mezi mé osobní přátele, je jasnější než tma, protože být počítán(-a) mezi mé přátele je otázka prestiže. V některých případech doslova superprestiže. A tím není míněna legendární obuv.
Tolik tedy na úvod dnešní recenze, která se věnuje Zuzanině celkově třetí, ovšem zároveň druhé samostatné knize. Úvod mám úspěšně za sebou a jako první bod hlavní části celé recenze, která je objektivní, spravedlivá, přísná i přívětivá zároveň, poněvadž já to ani jinak psát neumím, je správné říct toto: Zuza touto knihou naprosto skvěle navázala na svůj literární debut o vstupování bez klepání. A zatímco její debutová knížka posloužila výborně k seznámení s ní, její rodinou a jinými průšvihy, po odskoku ke společné knize s Dominikem Landsmanem sepsala tuto knihu, v níž jde mnohem hlouběji pod běžný povrch každodenní reality a neváhá rázně a svérázně odpovědět na zásadní filosofické otázky života, vesmíru a vůbec, především pak otázky Kdo jsme?, Odkud přicházíme?, Kam míříme?, A co krucinál dělá v koupelně ten zpropadený pštros?, Jaký zvuk vydává do prudkého kopce se řítící fabia v ulici, ve které zrovna není nikdo, kdo by ji slyšel?, Proč mají děti sklony k nepředvídatelným reakcím?, A vyžene už někdo konečně toho pštrosa z té koupelny?
Druhý bod hlavní části mého pojednání o teplákové bohyni se tak věnuje jednotlivým příběhům, které jsou logicky rozděleny do tří třetin (prodloužení a samostatné nájezdy se nekonají), a které mi dávají právo napsat to na plné... naplno. Zuza opravdu literárně vyspěla, vytvořila si jasný a lehce rozpoznatelný autorský rukopis, takže kdybyste cokoli z této knihy četli někomu, kdo nevidí na obálku, nejpozději v první větě bude každý vědět, kdo je autorkou. To je cenná devíza všech příběhů v knize uvedených. Pro mě osobně byl nejsilnějším příběhem ten o vodníkovi, který lákal děti, aby se šly podívat na jeho candáta. Nebyl-li jsem si do té doby jistý, jako že byl, po přečtení tohoto humorného a zároveň hluboce lidského příběhu si už umím představit maturitní otázku budoucnosti: Významné ženy české literatury - Němcová, Světlá, Součková, Hubeňáková, Majerová. A dovedu si představit i studenta, který tuto otázku dostal a v duchu jásá, aby vzápětí propadl zděšení, že všechny zmíněné autorky nezvládne ve svém vymezeném čase pojmout ani omylem.
A nyní se blížíme k poslednímu bodu. Tím je celkové vyznění knihy a jednotlivých příběhů v ní zveřejněných. Objektivně vzato nelze předpokládat, že by spisovatelka dokázala svým dílem vyřešit problémy hladovějících dětí v Bangladéši, sestavit alternativní pravidla moderního pětiboje nebo vypíchnout všechny humorné prvky v Pythagorově větě. A to ani není účelem této knihy. Ovšem pokud každý z příběhů, navíc podaný vskutku a doslova originálním způsobem a nezaměnitelným vypravěčským stylem, přivede čtenáře k úvaze, že jsou lidé, kteří se ne vždy zcela dobrovolně dostávají do situací, kdy nic než humor nepomáhá, je to jen a pouze dobře.
A protože jsem Zuze slíbil, že v tomto textu vynechám jakoukoli zmínku o jejím manželovi, tak i když mě svrbí prsty, tak o něm nic psát nebudu. A šmytec.
Závěrem tedy mohu zcela zodpovědně prohlásit, že jestliže Rok Patrika Kláry Bártové byl pro mě knihou roku 2015 a Deník běžkyně, kterým mě mile potěšila Zuzka Součková knihou roku 2016, je tepláková bohyně bez příliš velké nadsázky knihou roku 2017.

Komentáře (1)

Přidat komentář

david1350
22.05.2017

Knizku si poridim. Kolega z Pohadkova. ;o)