Finské podivno tváří v tvář smrti
recenze
Vysněná smrt (2021)

„Když už si můžeme vybírat zubní pastu ze šestatřiceti různých značek, nebyla by vlastně nehoráznost, kdybychom nedostali možnost zvolit si také vlastní chvíli odchodu, jeho místo a způsob?“ – Leena Krohn, Vysněná smrt
„Vysněná smrt: protože vy za to stojíte,“ aneb smrt jako produkt. Tímto ústředním tématem se zabývá kniha Vysněná smrt, další vlaštovka stále se rozrůstajícího finského podivna, která ke konci minulého roku v překladu Emy C. Stašové doletěla do Česka.
Všudypřítomná tíseň
Už ze začátku provází čtenáře jakási nepopsatelná tíseň pramenící z mistrně popsaného dystopického světa, kde se lidský život snížil na hodnotu obchodovatelné komodity. Na jednu stranu smrt přestává být strašákem, o kterém se mluví až ve chvíli, když člověku dýchá za krkem – zároveň však život už nic neznamená, je jako zboží, které můžeme reklamovat, když nám neslouží. Asistovanou sebevraždu zde navíc vyhledávají převážně lidé zdraví (psychicky i fyzicky), které život akorát omrzel. O sebevraždu žádají i takoví, kteří se na vrcholu svých životních sil bojí stárnutí a nemocí do takové míry, že raději volí dobrovolný odchod ze života ještě předtím, než se vůbec přiblíží jeho konci. V Krohnové pojetí se tak zcela převrací západní „ideál“ eutanázie jako úlevy od bolesti nebo utrpení z nemohoucnosti. I otrlejší, liberálně smýšlející čtenář se tudíž musí zamyslet – a nejspíše vzápětí otřást.
Spisovatelka (skrze překladatelku) píše velmi bohatým jazykem, plným barvitých popisů a krásných přirovnání, čtenář tak není ochuzen ani o vystižení vysněné eutanázie jakožto „krásné smrti v ovzduší morálního souhlasu“, nechybí ani mistrná práce s oxymóry.
Společnost, kterou Leena Krohnová vystihuje, se kromě hledání věčného života (pokud o něj daný jedinec má zrovna zájem) „baví“ i stále brutálnějším a naturalističtějším uměním. Na televizní obrazovce nebo divadelních prknech jsou znásilňovány ženy a mladé dívky, ponižováni staří a hendikepovaní lidé nebo se na nich odehrávají hromadné soulože – Krohnová jako by tak čtenáři podsouvala ideu, že civilizace, která ztratí úctu ke smrti, ztratí zároveň úctu k čemukoliv. Zavládá anarchie, a to kromě té myšlenkové i anarchie celospolečenská.
Život versus smrt, spánek versus bdění
Knize je kromě motivu rozpadu vlastní i motiv neustálých kontrastů. Hlavní hrdinka, anestezioložka Lucia, je osamělá žena pracující na dvou místech zároveň: ve firmě Vysněná smrt míchá lidem podle jejich chuti smrtelně jedovaté koktejly, naopak v takzvané Mrazírně připravuje své klienty na pobyt v prostředí, ve kterém jejich těla přežijí dlouhá století. Tímto způsobem se touží dočkat doby, kdy lidstvo zcela přemůže smrt a lidé budou žít navždy. Sama Lucia trpí těžkou nespavostí, během nocí si tak čte deníkové zápisky svého prapředka, které jsou zároveň detailními popisy jeho nočního snění. Dějem knihy provází i několik dalších postav: mimo jiné i dospívající outsider Kassuo či muž středního věku Totti, jemuž život znepříjemňují podivné hlasy v jeho vlastní hlavě. Postavy knihy jsou vyobrazeny maximálně přesvědčivě, třebaže všechny dohromady pokrývají široké spektrum jak věkové, tak osobnostní.
Další z velkých kontrastů, či spíše paradoxů vyobrazených v knize je počínající epidemie choroby nazvané bludná staroba. Tato nemoc se stala jedním z mála strašáků moderní společnosti – není proti ní lék a člověka během několika málo týdnů změní ze zdravého a mladého v nemocného, ubohého starce.
Čmelák jako padající hvězda naděje
Kniha se dotýká mnoha témat a otázek, na které ani naše, ani dystopická knižní společnost nezná odpovědi. Psaní Leeny Krohnové s prvky magického realismu se totiž věnuje i takovým tématům, jako jsou smysl života a jeho absurdita nebo život v konzumní společnosti přesycené reklamou – a jak si v tom všem udržet zdravý rozum a nadhled. Jako znamení dějem prolétá (a to doslova) i podivný úkaz ve formě světélkujícího čmeláka.
Kniha Vysněná smrt Leeny Krohnové by se velmi dobře dala přirovnat právě k tomuto čmelákovi, který zdobí i její (adekvátně „podivnou“ a tajemnou) obálku z dílny Michala Puhače. Její přečtení zabere i pomalejšímu čtenáři maximálně několik odpolední – dojem, který zanechá, však nepochybně zůstane delší. Stejně jako bleskové setkání hlavních hrdinů s tajemným čmelákem.
Autorka recenze: Tereza Čechová, Skandinávský dům
Leena Krohnová: Vysněná smrt. Přel. Ema C. Stašová. Dokořán, Praha, 2021.
„Vysněná smrt: protože vy za to stojíte,“ aneb smrt jako produkt. Tímto ústředním tématem se zabývá kniha Vysněná smrt, další vlaštovka stále se rozrůstajícího finského podivna, která ke konci minulého roku v překladu Emy C. Stašové doletěla do Česka.
Všudypřítomná tíseň
Už ze začátku provází čtenáře jakási nepopsatelná tíseň pramenící z mistrně popsaného dystopického světa, kde se lidský život snížil na hodnotu obchodovatelné komodity. Na jednu stranu smrt přestává být strašákem, o kterém se mluví až ve chvíli, když člověku dýchá za krkem – zároveň však život už nic neznamená, je jako zboží, které můžeme reklamovat, když nám neslouží. Asistovanou sebevraždu zde navíc vyhledávají převážně lidé zdraví (psychicky i fyzicky), které život akorát omrzel. O sebevraždu žádají i takoví, kteří se na vrcholu svých životních sil bojí stárnutí a nemocí do takové míry, že raději volí dobrovolný odchod ze života ještě předtím, než se vůbec přiblíží jeho konci. V Krohnové pojetí se tak zcela převrací západní „ideál“ eutanázie jako úlevy od bolesti nebo utrpení z nemohoucnosti. I otrlejší, liberálně smýšlející čtenář se tudíž musí zamyslet – a nejspíše vzápětí otřást.
Spisovatelka (skrze překladatelku) píše velmi bohatým jazykem, plným barvitých popisů a krásných přirovnání, čtenář tak není ochuzen ani o vystižení vysněné eutanázie jakožto „krásné smrti v ovzduší morálního souhlasu“, nechybí ani mistrná práce s oxymóry.
Společnost, kterou Leena Krohnová vystihuje, se kromě hledání věčného života (pokud o něj daný jedinec má zrovna zájem) „baví“ i stále brutálnějším a naturalističtějším uměním. Na televizní obrazovce nebo divadelních prknech jsou znásilňovány ženy a mladé dívky, ponižováni staří a hendikepovaní lidé nebo se na nich odehrávají hromadné soulože – Krohnová jako by tak čtenáři podsouvala ideu, že civilizace, která ztratí úctu ke smrti, ztratí zároveň úctu k čemukoliv. Zavládá anarchie, a to kromě té myšlenkové i anarchie celospolečenská.
Život versus smrt, spánek versus bdění
Knize je kromě motivu rozpadu vlastní i motiv neustálých kontrastů. Hlavní hrdinka, anestezioložka Lucia, je osamělá žena pracující na dvou místech zároveň: ve firmě Vysněná smrt míchá lidem podle jejich chuti smrtelně jedovaté koktejly, naopak v takzvané Mrazírně připravuje své klienty na pobyt v prostředí, ve kterém jejich těla přežijí dlouhá století. Tímto způsobem se touží dočkat doby, kdy lidstvo zcela přemůže smrt a lidé budou žít navždy. Sama Lucia trpí těžkou nespavostí, během nocí si tak čte deníkové zápisky svého prapředka, které jsou zároveň detailními popisy jeho nočního snění. Dějem knihy provází i několik dalších postav: mimo jiné i dospívající outsider Kassuo či muž středního věku Totti, jemuž život znepříjemňují podivné hlasy v jeho vlastní hlavě. Postavy knihy jsou vyobrazeny maximálně přesvědčivě, třebaže všechny dohromady pokrývají široké spektrum jak věkové, tak osobnostní.
Další z velkých kontrastů, či spíše paradoxů vyobrazených v knize je počínající epidemie choroby nazvané bludná staroba. Tato nemoc se stala jedním z mála strašáků moderní společnosti – není proti ní lék a člověka během několika málo týdnů změní ze zdravého a mladého v nemocného, ubohého starce.
Čmelák jako padající hvězda naděje
Kniha se dotýká mnoha témat a otázek, na které ani naše, ani dystopická knižní společnost nezná odpovědi. Psaní Leeny Krohnové s prvky magického realismu se totiž věnuje i takovým tématům, jako jsou smysl života a jeho absurdita nebo život v konzumní společnosti přesycené reklamou – a jak si v tom všem udržet zdravý rozum a nadhled. Jako znamení dějem prolétá (a to doslova) i podivný úkaz ve formě světélkujícího čmeláka.
Kniha Vysněná smrt Leeny Krohnové by se velmi dobře dala přirovnat právě k tomuto čmelákovi, který zdobí i její (adekvátně „podivnou“ a tajemnou) obálku z dílny Michala Puhače. Její přečtení zabere i pomalejšímu čtenáři maximálně několik odpolední – dojem, který zanechá, však nepochybně zůstane delší. Stejně jako bleskové setkání hlavních hrdinů s tajemným čmelákem.
Autorka recenze: Tereza Čechová, Skandinávský dům
Leena Krohnová: Vysněná smrt. Přel. Ema C. Stašová. Dokořán, Praha, 2021.