Daniel je jiný

recenze

Pod křídlem anděla (2016) 4 z 5 / Medvědářka
Pod křídlem anděla

Zajímavá kniha plná zmatků a pocitů. Ležela mi tu už delší dobu, protože jsem se nemohla začíst. Zkoušela jsem to nejméně třikrát, ale nakonec jsem ráda, že jsem vytrvala. Věřím tomu, že se mohlo něco podobného v našich zemích stát.
Od začátku sledujeme dvě, vlastně tři dějové linie, i když ta poslední je jen na okraj. Hlavní úlohu má zde opuštěný chlapec Daniel. Vychovaný v židovské rodině v židovské víře, byť nebyl obřezaný. Bylo to hlavně k vůli tomu, že byl jiný. Jiný napohled a i ve svém chování, jak později ukáže čas. Život se s ním nemazlí už od začátku. Po jednom incidentu v ghettu musí narychlo opustit Prahu a tím začíná jeho pouť životem.
Menší zlom nastane, když se setká s Matyášem Braunem. Ten si ho vyvolí pro jeho krásnou tvář jako model jeho soch andělů. Už tehdy si mladík uvědomí, že ho lákají více věci tak typické pro ženy jako jsou krajky, drahé kameny, krásné šaty a muži. Necítí se být mužem, ale ženou a to je v té době velkým hříchem. Jen že pak se stane něco, co i mistr sám neunese a raději ho odveze do Vídně.Tam nechá nechápajícího chlapce svému osudu.
Tak se zase ocitne sám a musí si poradit. Naštěstí má u sebe nějaké peníze a díky nim se mu podaří přežít. Začne pracovat v divadle jako kulisák a tam se naplno projeví jeho vášeň pro vše ženské. I tady se ale stane něco špatného a on zase musí prchat. To už má ale na pomoc přítele z divadla. Ten s pomocí Evžena Savojského dostane Daniela zpět do Prahy. Tam ho ukryjí před celým světem.
Ten se zde ve svých potulkách po městě setkává ve svatém Jakubovi s mistrem sochařem Ferdinandem Maxmiliánem Brokoffem. Setkání mu vlije do žil naději a víru v lepší svět. Jenže... Stane se něco, co všechno nakonec změní a konec je přesně takový, jaký nakonec spisovatel stvořil.
Druhá dějová linie, která knihu provází se točí kolem Františka Antonína Šporka. Setkáváme se s ním na Kuksu. Tam vede svůj boj proti nařčení z kacířství. Prý vydává zakázané knihy. Za to je i nakonec souzen a vězněn v pražské Daliborce.
Třetí, okrajová linka je pak kolem Karla VI., otce Marie Terezie.
Mám chvilku po přečtení a jsem stále lehce zmatená. Kniha mi poskytla zajímavý pohled na dějiny a na téma, které i v této době vyvolává spíše úšklebky a vulgarity. Daniel gay a nejspíše i transexuál. To se nenosilo tehdy a nenosí se i teď. Tehdy to byl hřích. Nevím, jak přesně pojmenovat to, co se ve mě děje. Asi by si na to tohle měl každý udělat svůj názor.

Komentáře (0)

Přidat komentář