Serafínka Serafínka oblíbené citáty

☰ menu

Objal jsem tě jako dům. Jako stromy objímají dům, kde možná chystají se děti spát...
Zdeněk Kriebel

Má-li být autorita vůbec definována, musí být v protikladu s donucováním násilím i k přesvědčování argumenty.
Hannah Arendt

Chceme děti učiti ctnostem, ale nedáme jim jednati, nýbrž k nim mluvíme slova; chceme je učiti pracovitosti, ale nadáme jim pracovati, nýbrž k nim mluvíme slova. Chceme, aby poznávaly řád a zákony zevnějšího světa, ale jim nedovolíme zevnější svět pozorovati, nýbrž je zavřeme do čtyř školních zdí a tam k nim mluvíme slova; chceme, aby se dítě zanítilo celou silou mladistvé duše pro krásno, a proto je zavřeme do školních zdí a mluvíme k nim slova.
Josef Úlehla

Nechci nikomu nic vyčítat, nikoho kárat pro jeho chyby ani nikoho přímo či nepřímo urážet. Vím totiž, že nikdo nechybuje proto, že by chybovat chtěl (a proč by kdo také chtěl?), vím, že s temnotami není třeba nijak zvlášť bojovat, neboť přinese-li se Světlo, ustoupí samy.
Jan Amos Komenský

Že dítky nejdražší boží dar a klenot nejpilnějšího opatrování hodny jsou.
Jan Amos Komenský

Proto budiž učitelům zlatým pravidlem, aby všecko bylo předváděno smyslům, kolika možno.
Jan Amos Komenský

Tělo nechť každodenní své hýbání má.
Jan Amos Komenský

Podtrhuj v knize, která je tvým majetkem. Dělej si poznámky nebo výpisky, ať jde o tvou nebo cizí knihu. (Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělání, III.)
Jan Amos Komenský

Osvoboďme člověka od všech nařizovacích kultů a poslušnosti a postavme ho do svobody…
Jan Amos Komenský

Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. Nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem.
Jan Amos Komenský

Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.
Jan Amos Komenský

Kdykoli se přimísí nějaké nařizování, naše mysl hned cítí odpor a odvrací se.
Jan Amos Komenský

Je věcí rozumnosti zdržovat se úsudku před plným poznáním věcí, zvláště pak slov a činů.
Jan Amos Komenský

Čím více dítě dělá, běhá, pracuje, tím lépe na to spí, tím lépe zažívá, tím lépe roste, tím lépe jadrnosti i čerstvosti tělo i mysl nabývá: toliko jen vždycky šetříc, aby bez urazu bylo.
Jan Amos Komenský

A na ďáblovy pokyny stvořili jsme školu. Dítě miluje přírodu: umístili jsme jej do uzavřených místností. Dítě má rádo, když je jeho činnost k užitku: způsobili jsme, že je bezúčelná. Rádo se pohybuje: donutili jsme jej být v klidu. Rádo se dotýká věcí: zapojili jsme pouze jeho mozek. Rádo používá své ruce: přichází do kontaktu s myšlenkami a názory. Rádo mluví: donutili jsme ho mlčet. Chtělo by přemýšlet a uvažovat: nutíme ho, aby se učilo zpaměti. Chtělo by hledat poznání a vědu: naservírovali jsme mu ji již kompletní. Chtělo by se nadchnout: vymysleli jsme tresty. A děti se tedy naučily to, co by se samy nenaučily: naučily se zatajovat, naučily se podvádět a naučily se lhát.
Adolphe Ferrière