Zpívající vězňové

Zpívající vězňové https://www.databazeknih.cz/img/books/91_/91406/zpivajici-veznove-91406.jpg 3 2 1

Podnětem k napsání hry byly zkušenosti ze stávky přístavních a dopravních dělníků v San Pedru v Kalifornii, v přístavu města Los Angeles, v květnu 1923. Spisovatel byl zatčen ještě se třemi svými přáteli a ponechán ve vězení osmnáct hodin pro zločin pokusu přednášet v San Pedru o Ústavě Spojených států severoamerických, zejména pak o bodu ústavy, pojednávajícím o soukromém vlastnictví. V této stávce bylo za jedinou noc uvězněno šest set mužů pouze pro zločin projevu sympatií ke stávce, vyjádřených zpěvem a voláním slávy stávce. Obraz druhý v prvním dějství, znázorňující stav ve vězeňských celách, ukazuje pravdivě, jak se zacházelo se zatčenými muži v policejním vězení v San Pedru i v jiných vězeních města Los Angeles.... celý text

Literatura světová Divadelní hry
Vydáno: , Průlom (Pavel Prokop)
Originální název:

A Singing Jailbirds: A Drama in Four Acts , 1924


více info...

Přidat komentář

eraserhead
17.02.2013 2 z 5

"Budete míti paštiku,
až zemřete,
v té slavné nebes šíři nad oblaky!
Pracujte a modlete se,
ležte při tom na seně,
budete míti paštiku v nebi, až zemřete!"

"Svět je příliš krutý, Rudý""
"Svět ne. To jen ti prokletí blbci, kteří v něm žijí. Nemuseli bychom takto trpěti – kdybychom nebyli tak nevědomými."

Upřimně a nejjasněji řečeno, Zpívající vězňové jsou až dokonalým odrazem své doby. V dobrém i zlém. K jejich vlastní újmě jim nejvíce škodí ta dlouhá doba, která od jejich napsání uběhla. Protože to hrdinské, nadšenecké, čestné a entuziasmem zapálené vznešené provolávání lepších zítřků a pevné víry ve svůj boj a svou pravdu (byť je z velké části pravdou objektivní), již dneska působí spíše kontraproduktivně. Byť kdo je znalý a v problematice má alespoň trochu přehled musí uznat, že ve své (tedy tehdejší) době to prostě takhle bylo. Ten útlak a represe, kdy byli lidi zavírání, trestáni a biti JEN za mluvení (tedy svobodný projev) o věcech, které dneska jsou běžnou součástí lidského života (i díky úporné víře – což mnohým dneska nijak nedochází - a boji lidí, o nichž Zpívající vězňové pojednávají – ony ty věci totiž jen tak nespadly z nebe) činil tu zarputilost a neochvějnou víru nutnou součástí života. Ono těm lidem tehdy opravdu mnohdy nic jiného nezbývalo a jejich myšlenky byly tím jediným, co měli, a co jim prakticky nikdo nemohl vzít. Vždyť již to bude skoro 100 let, co byla tato hra napsána. A kdo od Sinclaira četl více, ví, že se tím zabývá (různou intenzitou a v různých podobách) neustále. Tohle je z mého pohledu jeho nejpropagandističtější dílo, mnohem okatější, než cokoliv jiného (např. výborná věc "Jsem Tesař!"). Po většinu času pro dnešního čtenáře, byť i má vnitřně k projednávané tématice a přednášeným názorům hodně blízko, jen těžce stravitelné. Opravdu, hrdinova pevná a neochvějná víra a přesvědčení, stávající se světlem a jediným hnacím motorem jeho života působí mnohdy až nepříjemně a negativně. Ale asi si tím projde každý a v jistém ohledu neochvějná víra (ne jen v tom duchovním, náboženském rázu) činí člověka jiným, z vlastního pohledu až "nadřazeným". Zpočátku mě to hodně nudilo, pak došlo na formou i obsahem a myšlenkově vynikající flashbackovou část pojednávající o životě a strastech hlavního hrdiny a jeho manželky Nelly ["Ptal jsem se ho jen, jak by ses mohla uchrániti těhotenství, a on vyskočil jako střela. Pravil, že je to vůle pána Boha. Buď plodný a množ se! Řekl jsem mu: pro Krista, muži, z čeho očekává Bůh, že rolníci mají živit rodinu? Je to vůle Boha, že salátu spadlo až o 40 centů za koš? Je to vůle Boha, že pomeranče hnijí na zemi?"], jež je opravdovým a realistickým odrazem tehdejší doby a života. Ostatně ony snové flashbackové scény, kterých je ve hře více, jsou tím nejzajímavějším, nejpoutavějším a citově nejúdernějším. Škoda, že jich je tak málo a většinu hry zabírají jen do zblnutí opakované propagandistické popěvky a zkostnatělé až fanatické proslovy (často mimo tehdejší i současnou realitu). Ještě štěstí, že Sinclair v jiných svých dílech dokázal, že umí napsat výborné sociálně-politicky zaměřené dílo s nápadem, obsahem a myšlenkou. Zpívající vězňové jím naneštěstí nejsou. Je to jen jednoduchá propagandistická hra pro rychlou spotřebu. Která sice má svůj důvod, odráží reálné skutečnosti a vychází z nich, ale zde ze všeho nejvíce účel světil prostředky a přání bylo otcem myšlenky. Kromě již zmíněné scény tak potěší hlavně překlady některých songů popraveného proletářského písničkáře Joe Hilla (jestlipak syn Stephena Kinga ví, čí jméno si vybral jako pseudonym – ostatně, on i onen písničkář toto jméno používal jako pseudonym). Přesto všechno je (i díky autorově předmluvě) tato hra historickou hodnotou, pokud se o danou problematiku (postavení pracujících a represemi proti nim počátkem 20. století v USA) zabýváte. Tohle Upton Sinclair vždycky uměl ve své tvorbě dobře zachycovat a archivovat. Zde tedy jen z části, ale vlastně i ten zapálený entuziasmus a neochvějná, až oslepující a matoucí (oblbující a od reality odtrhující???) víra hlavních hrdinů k tomu tak nějak patří. Pokud se ke knize ještě někdy vrátím, určitě ji nebudu číst celou, ale jen vybrané zajímavé, hodnotné a vnitřně obohacující a poutavé scény. Ale jsem rád, že ji vlastním, už jen proto, že dneska ji asi jen tak nikdo už nevydá.

Štítky knihy

dělnické hnutí stávky

Autorovy další knížky

Upton Sinclair
americká, 1878 - 1968
1974  83%Džungle
1948  81%Konec světa
1972  71%Petrolej
1947  76%Dračí zuby
1994  60%Dračí sklizeň