Škola zlatých golierov

Škola zlatých golierov https://www.databazeknih.cz/img/books/17_/173776/skola-zlatych-golierov-173776.jpg 4 1 1

Vzdelávanie v ére neoliberalizmu V našich podmienkach ide o prvé ucelené knižné dielo, ktoré komplexne analyzuje infiltráciu neoliberálnej ideológie do školskej sféry a jej dopady na všetky úrovne správy vzdelávania. Na základe rekonštrukcie vzniku a vývoja neoliberalizmu ako formy sociálnych vzťahov knižka ukazuje, ako tento spôsob transformácie sociálnych vzťahov zmenil a postupne ďalej mení školské systémy, školy i všetkých aktérov vzdelávania. Kritickej analýze je podrobený neoliberalizmom etablovaný pedagogický diskurz, ktorý do centra pozornosti obsesívne postavil akontabilitu vzdelávania, štandardizáciu jeho výstupov a permanentnú evaluáciu kvality školy. Knižka rovnako približuje, ako neoliberalizmus zmenil ontológiu subjektu vzdelávania, či už v obraze človeka podrobujúceho sa celoživotnému učeniu sa alebo v obraze kompetentného superdieťaťa prekrývajúceho sa s profilom novodobých lídrov pracovného trhu tzv. zlatých golierov. Zjavným sa stáva, že neoliberálna ontológia podnikatelského subjektu je dnes obsiahnutá v každodennom pedagogickom diskurze a obsadzuje politické i odborné programovanie školských reforiem, ako ich zaznamenávame v zahraničí i u nás. Text knižky umožňuje dôkladnejšie porozumieť tomu, ako a prečo sa škola stáva rukojemníkom ekonomických vzťahov neoliberálnej spoločnosti a aké riziká stoja za reformami vzdelávania zapriahnutými do tohto typu politických kalkulácií. Akým spôsobom sa usídľuje neoliberalizmus v správe vzdelávania? Ako sa súčasné reformy vzdelávania podieľajú na redukovaní vzdelania podľa neoliberálnych ekonomických kritérií? Čo spôsobuje uväznenie kvality vzdelávania v neoliberálnom trojuholníku evaluácie štandardizácie akontability? Aká je skutočná moc rozmáhajúceho sa testovania žiakov? K čomu vedie stopáž po partnerstvách medzi pedagogickým humanizmom, konštruktivozmom a ekonomickým neoliberalizmom? Ako sa stúpenci humanistických reformných hesiel v pedagogike podieľajú na neoliberálnom obrate školy? Je súčasná vízia o celoživotnom vzdelávaní ideologicky neutrálna a ľudsky naozaj prospešná? Kam sa jeho neoliberálna verzia uberá pri urputnej snahe o rozvoj tzv. humánneho kapitálu? Je obrat k tzv. kľúčovým kompetenciám obratom k správnemu zmyslu vzdelania? Vedie vzdelávanie organizované cez kľúčové kompetencie ku kultúrnej ignorancii? Aká je tvár súčasnej univerzity? Stáva sa skutočne univerzita podnikom? Je bolonský proces priamym diktátom neoliberalizmu? Ako sa menia učitelia, rodičia a deti v režime neoliberalizmu? Je štandardizovaný učiteľ autonómnym profesionálom? Existuje nové rozhranie medzi rodinou a školou? Stvoril neoliberalizmus nové superdieťa? Kto je superdieťa so zlatým golierom? Premieta sa obraz superdieťaťa už do predškolského vzdelávania?... celý text

Přidat komentář

Aiwa
24.04.2014 4 z 5

Zlaté límečky jsou unikátní svým tématem, které v česko-slovenském prostředí do té doby nikdo obšírněji nezpracoval. Otázka pronikání neoliberální ideologie do vzdělávání ale patří na západ od nás mezi velká témata pedagogického výzkumu. Kniha je náročnější na čtení a k pochopení některých myšlenek to chce trochu filozofické průpravy (autoři vychází především z teorií Michela Foucaulta). Nicméně, myslím, že základní kostru knihy pochopí každý, kdo bude mít zájem. Jednotlivé teze jsou doplněny příklady ze vzdělávací praxe. Pokud se chcete kriticky zamyslet nad dnešním pojetím školství (utvářeným podle vzorců nucených nám EU, OECD apod.) a prohlédnout skrze líbivou fasádu současné vzdělávací politiky, je to kniha pro vás. Pár velmi stručných příkladů: analýzou školních dokumentů nalezli autoři obraz ideálního produktu vzdělávání – flexibilního, podnikavého, samostatného jedince, který přebírá za své vzdělávání a pracovní výkony odpovědnost a dokáže se rychle přizpůsobovat změnám na trhu práce. Nezní to špatně, ale kam se podělo kritické myšlení. Nevytváří se tak manipulovatelný prototyp zaměstnance s povrchními znalostmi? Nemá mít vzdělání i jiné cíle než vytvořit tzv. homo economicus. Podobně kriticky pohlíží na proslulé testy PISA a TIMSS. Svědčí výsledky z testování o nevzdělanosti jednotlivých národů? Každá země má svá specifika, která testy v potaz neberou. A co se vlastně testuje, co je ideálem? Dalším tématem je komodifikace vzdělávání, citelná hlavně v oblasti univerzit, která vede k tlaku na jednotlivé ústavy a negativně ovlivňuje možnosti výzkumu (kvantita vede kvalitou)… Samozřejmě nalezneme v knize i spornější pasáže. Pokud vás zaujala publikace Konrada Liessmanna Teorie nevzdělanosti, tak zklamaní nebudete a posunete se o něco dále.

Autoři knihy

Branislav Pupala
slovenská, 1965
Ondrej Kaščák
slovenská, 1978

Kniha Škola zlatých golierov je v

Přečtených1x
Knihotéce2x