Sběratel srdcí

Sběratel srdcí https://www.databazeknih.cz/img/books/44_/44663/sberatel-srdci-44663.jpeg 4 23 4

Když se John Trenton, obchodník se starožitnostmi v americkém městečku Granitehead pomalu vzpamatovával z nejtěžšího zármutku nad tragickou smrtí své manželky, začaly se v jeho okolí dít podivné věci. Skřípání zahradní houpačky, nápisy na oroseném zrcadle či pozměněné fotografie považoval zpočátku za špatné žerty někoho, kdo ho nemá rád. Poté však došlo v městečku k několika hrůzným vraždám, jejichž provedení vykazovalo nadlidské schopnosti. I John sám se ocitl v ohrožení života – navštívila ho mrtvá manželka a chtěla si ho odvést do záhrobí. Johnovi se jen zázrakem podařilo uniknout. Jaký mohl mít přízrak motiv? Strašidelné jevy nepronásledují pouze samotného Johna… a tak se spolu s přáteli pustí do pátrání. Zjistí, že klíč k záhadě spočívá ve vraku lodi, jež se před staletími potopila nedaleko místního přístavu. Záhadný démon smrti, který požírá lidská srdce a je ve vraku uvězněn, chystá obyvatelům krvavou hostinu, proti níž John s přáteli zoufale bojuje…... celý text

Literatura světová Horory
Vydáno: , Odeon
Originální název:

Pariah , 1983


více info...

Přidat komentář

Ivan Kučera
03.08.2023 3 z 5

Skutočne nechápem dvom veciam: otrasnému obalu (čo to má byť, romantická melodráma s jemnou krimipríchuťou?) a prekladu (preložiť pariah ako Sběratel srdcí, to chcelo veľa fantázie, zmysel tejto obdivuhodnej snahy mi každopádne uniká). Dobrou správou je, že Graham Masterton píše skvele, má rád svoje postavy a nejeden raz som sa pristihol pri tom, ako sa spokojne usmievam pri vydarených dialógoch a hláškach. Problém je, že ma to ako celok príliš nebavilo. Tempo malo kolísavú úroveň. Najviac sa mi páčil stred, kedy to výrazne šlo do Lovecrafta. Najmenej žiaľ asi finále, kedy sa mali otáčky zvyšovať na maximum, ale v skutočnosti som mal skôr dojem, že už to autora bohvieako nebavilo a túžil to dopísať a ísť na čierne pivo do nejakého fajnového zadymeného pubu. Kuriózne na mňa pôsobili medailóniky prekladateľov, s tým som sa vážne ešte nestretol. Tiež ma zarazilo, že hlavný hrdina, vdovec, sa v manželkinej smrti utápa de facto len pár týždňov, to bude zrejme nejaký rekord (pritom v deji nič nenapovedá tomu, že by ju nemal rád, práveže naopak, dokonca bola tehotná).

zdendula31
21.08.2020 4 z 5

Takové mrazivé čtení na dlouhé temné večery.


E-leonor
23.11.2017 5 z 5

Kniha plná napětí pro mě super čtení

eraserhead
26.11.2010 4 z 5

Čerstvý vdovec musí svést nerovný souboj s děsivým indiánským démonem "jehož jméno nikdy vysloviti se nesmí, anžto jestiť vyhnanec jakž z nebes, tak i z pekla, bytost stranící se sfér duchovních i časových. Jméno jeho odstraněno bylo jest ze všech kněh i lejster, jakož i podoba zakázána všude, kde byl uctíván. Jest on vyděděnec a jest třeba báti se ho převelice, anžto umrlcové na pokyn jeho z hrobův vstanou, i slunce zhasne na nebesích."
Sběratel srdcí je prvním (a jedním ze dvou) román Grahama Mastertona, který byl přeložen do češtiny.
Celkově zcela zapadá do jakéhosi mustru, podle nějž Masterton píše většinu svých románů. Obyčejný člověk - Trenton je majitelem malého obchůdku s námořnickými starožitnostmi - se dostane do křížku se starobylým božstvem/démonem, které/ý chce opět rozšířit svou moc a podmanit si moderní svět. Zápletka prostá, jednoduchá, nekomplikovaná, neoriginální. Přesto z toho Masterton dokáže napsat čtivý, zajímavý, poutavý román, který se čte jedním dechem. Možná proto je tak oblíbený, čtený a vydávaný (je jen škoda, že z jeho padesátky románů u nás vyšly jen dva). Je na tom asi stejně jako King (v Polsku je např. hned po něm druhým nejoblíbenějším horrorovým spisovatelem), jeho nápady a zápletky nejsou nijak zvlášť originální, dokáže jim ale vtisknout čtivou, chytlavou a podmanivou formu.
Mastertonův vstup do českých literárních luhů a hájů se sice odehrál bez halasných fanfár, mediálního humbuku, přesto to byl úctyhodný krok.
Sběratel srdcí má klasickou moderní románovou strukturu s dobře vybarvenými různorodými charaktery a velice poutavým záběrem do (samozřejmě fiktivní) historie. Masterton dobře uchopil a pro svůj záměr využil legendární salemské čarodějnické procesy a zapojil je do své zápletky. Tyto procesy sice nejsou hlavní silou táhnoucí jeho příběh, o to více mu však přidávají na chuti a jakémsi pozlátku realističnosti. Čímž zcela potvrdil svou radu v rozhovoru pro Horror Online: "Jediná rada, jakou můžu dát mladému spisovateli je umísťovat všechny fiktivní události do míst, které autenticky existují nebo existovaly. Nejen, že to způsobí, že celý příběh bude více důvěryhodnější, ale umožní to také odhalit mnoho zajímavých faktů, které nepochybně obohatí jak příběh, tak i samotné hrdiny." Sběratel srdcí je důkazem, že to opravdu funguje. Stejné je to s uchopením a zpracováním starých indiánských legend a postav indiánské mytologie - indiánská božstva s krkolomnými a zpočátku jen těžko vyslovitelnými názvy (vzpomínám si, že jen zapamatovat a naučit se jméno Miktantekutli mi trvalo celé dva dny, ale pamatuji si ho do dnes) - a jejich propojení s mytologií křesťanskou během nástupu křesťanství na americký kontinent. Hlavně v tom vidím krásu a poutavost příběhu, to je jeho hlavní element, který, přiznejme si, jinak poměrně tuctový příběh s řadou horrorových klišé a neoriginální zápletkou, vyzdvihuje z šedého průměru.
Tento element (společně s již zmiňovanou příjemnou formou podání) však musí v tomto vyzdvihování svádět, podobně jako hlavní hrdina příběhu, úporný boj s elementy, které příběh neúprosně tlačí zpátky do průměrnosti. Jde hlavně o postupné vytrácení zpočátku (a hned od začátku příběhu) dobře vybudované a nastavené atmosféry, po které již v závěru není ani stopy. To je ale zřejmě často nezvratitelný fakt, projevující se tím, že když všechno důležité odvíjený děj postupně odhalí a zbývá už jen závěrečná konfrontace, mnohdy již není čím tu atmosféru nastínit. Příběh se již řítí z kopce, často s nefunkčními brzdami, není čas pozorovat zběsile uhánějící okolní krajinu a jediné, co poutá naše smysly je rychle přijít na to, jak onen vlak zastavit a způsobit při tom co nejméně škod. Nejlépe to v románu symbolizuje samotný Miktantekutli. Pokud se o něm jen mluví, nastiňuje se jeho historie a příchod do Salemu, působí přesně tak, jak by měl - strašlivý bezcitný démon s obrovskou silou a schopnostmi, který i přesto, že je v podstatě spoután a znehybněn, stále dokáže alespoň částečně využívat své moci a síly k tomu, aby se osvobodil. Když však nakonec nastoupí na scénu, tato aura zcela opadne a navíc - a to je druhé negativum - je s ním skoncováno zbytečně hodně rychle. Poslední věcí, která sype písek do jinak dobře namazaného stroje, je samotný Trentonův vztah k Miktantekutlimu a jeho až moc rychlé a jednoduché přistoupení na zvažování jeho nabídek. Trochu to otřásá Trentonovým jinak obstojně vybudovaným charakterem a nelze se ubránit dojmu až moc okaté a rychle splácnuté poplatnosti prohloubení zápletky a zproblematizování děje.
Na druhou stranu ve Sběrateli srdcí naleznete, v dost příznivém a lahodícím poměru a intenzivnosti, tradiční horrorové propriety, které tvoří horror horrorem. Prohání se tu duchové, dochází k neuvěřitelným jevům (postavy měnící na fotografiích své polohy), umírají tu lidé (někdy dost krvavými, bolestivými a neuvěřitelnými způsoby), dojde i na erotiku (na obecného ducha a atmosféru v podstatě mainstreamového literárního horroru nezvykle otevřená) a je to zřejmě jeden z mála literárních horrorů, které jsem měl tu čest číst, v nichž se objevují staří dobří old schooloví zombie: "Hroby všech pěti historických hřbitovů se otevřely a z útrob vypustily více či méně rozložené umrlce, kteří se vrhali na kolemjdoucí a nemilosrdně je pobíjeli".
Výtku bych měl ještě k přebalu českého vydání. Jeho motiv ve spojení s barevným laděním a názvem knihy ze všeho nejvíce připomíná spíše nějakou přeslazenou romantickou růžovou knihovnu, než horror plný duchů a mordů. Možná to došlo i vydavateli a snad proto je na přední stránce napsáno, že jde o horror. Naštěstí, pokud jako já, čtete nejraději a nejčastěji ve vlaku :-).
Celkově vzato je Sběratel srdcí povedeným horrorovým románem, který má spád, atmosféru, relativně dobře pojatou zápletku, jež dokáže zaujmout. Nespornou výhodou je určitě právě jeho literární forma, dokážu si dobře představit, jak by asi vypadala jeho filmová podoba, která by určitě dopadla hůře. Papír a vlastní představivost utvářející svébytnou podobu čteného děje je totiž jednou z předností, s nimiž román operuje a na nichž si zakládá.