Na konci světa. Úvahy a glosy o povaze naší současnosti

Na konci světa. Úvahy a glosy o povaze naší současnosti https://www.databazeknih.cz/img/books/26_/263801/bmid_na-konci-sveta-uvahy-a-glosy-o-pova-Eus-263801.jpg 5 5 2

Kniha představuje výbor esejů a dalších textů, které spisovatel a politolog Jiří Pehe publikoval v různých periodikách mezi roky 2011 a 2015. Jejich ústředním tématem je myšlenka, že jsme svědky i aktéry zásadní proměny západní civilizace, tak jak ji známe od doby osvícenství. Zatímco „zánik“ starého světa rozumu a modernity jsme schopni vidět a analyzovat, zrod nového, budoucího věku naší civilizace dokážeme jen stěží zahlédnout. Autor tento motiv rozebírá na různých úrovních, ať už pomocí pojmů, jako je globalizace a globální kapitalis¬mus, národní stát, nacionalismus, občanská společnost, masová média, masová kultura, liberální demokracie založená na politických stranách a ideologiích, anebo prostřednictvím literárních a filmových děl, jimž mnohdy vévodí bezútěšný katastrofismus.... celý text

Přidat komentář

Janek
23.11.2022 5 z 5

I když to není příjemné čtení, Jiří Pehe umí psát a uhodit hřebík na hlavičku. Jeho texty lze jen doporučit.

alef
03.11.2022 4 z 5

Proč jsme tam, kde jsme?
A jak nastavit hodnotový systém?
To je asi tak v kostce to nejstěžejnější, nad čím se Jiří Pehe (filozof a politolog) v této útlé knížce svých úvah zamýšlí.

Stojíme totiž na křižovatce (z dějin víme, že zdaleka ne poprvé) kdy morální a kulturní hodnoty hledají pevnou půdu pod nohama.
Řešením by samozřejmě bylo, nastavit si správný hodnotový systém, jenže, právě to se nám/světu moc nedaří! Jen si představte, jak by to na světě vypadalo, kdyby se lidé naučili tolerovat odlišné názory a respektovat diskuzi. Jenže takový svět není, a tak to nikdy zatím nefungovalo, tak, jak by třeba mohlo.
Podle pana Peheho (a musím s ním souhlasit), abychom tohle zvládli, měla by se společnost nejdřív ze všeho vypořádat s temnými stránkami vlastních dějin, což, přiznejme si to rovnou (vesměs, tedy globálně) taky nefunguje.
Navíc, právě globalizace poslední dobou dost mění paradigma!

„Jenže i naše chápání historie se zkomplikovalo. Jako by se už neodvíjela tak lineárně, jako tomu bylo dosud – tedy z minulosti do budoucnosti. Mlýn globalizace semlel dohromady jak západní modernitu, tak společnosti, z nichž některé jsou ještě hluboce „předmoderní“. Některé z těchto společností vidí
co nejrychlejší přechod k „západní“ modernitě jako svůj cíl, zatímco jiné ji programově odmítají.
V globalizovaném světě si tak činí nároky na univerzálnost celá řada soupeřících výkladů světa.“

Pan Pehe popisuje (a není to zrovna příjemné čtení) proměnu společnosti a demokracie samotné.
A že je o čem psát, totiž, i naše novodobá historie je poznamenaná dost velkou řadou traumatických událostí :-/.

Zdá se, že náš svět je velmi složitým místem pro život.
Budovat demokracii fakticky není snadným úkolem, a taky se nám to zatím tak úplně nedaří (navíc, třeba na naší soudobé politické scéně opravdu nemáme moc vzorů), a co je asi ještě důležitější, a na co bysme neměli zapomínat, nejsou to totiž politici a instituce, to, čemu říkáme demokracie, jsou to hlavně lidé a jejich kultura, sdílené hodnoty!

Proto je veřejný prostor (jak říká pan Pehe) tak důležitý, a úcta k pravidlům … vím, že se dneska hodně mluví o jejich relativnosti (vzhledem k okolnostem, místě, času, prostoru), jenže, možná, že některé hodnoty by si mohly činit nárok na to být globálně univerzální (co třeba taková slušnost, nebo respekt)?

„V jistém slova smyslu mohl být postmodernismus ovšem také viděn jako vyvrcholení určité bezradnosti západní civilizace po „smrti Boha“. Pro některé teoretiky se stal v tomto smyslu jakýmsi dekadentním vyústěním přílišného důrazu západní civilizace na individualismus, který se může opravdu svobodně realizovat jen v relativistickém supermarketu hodnot, identit, zboží a informací.“

Tahle útlá knížka je dost zajímavým čtením o konci světa rozumu, co nás ale čeká za horizontem budoucnosti nevidí samozřejmě ani ona … no, možná trochu natahuje krk a na špičkách vyhlíží v dálce zamlžený okraj … událostí budoucích :-).

„… ukázalo se, že západní racionalismus je dvousečná zbraň. Jedna jeho tvář byla reprezentována vírou v postupný pokrok … druhá … vírou, že lidský rozum dokáže změnit lidstvo k lepšímu …“