Môj život a dielo

Môj život a dielo https://www.databazeknih.cz/img/books/47_/472499/bmid_m-j-zivot-a-dielo-j5n-472499.jpg 5 12 5

Henry Ford, zakladateľ jednej z najúspešnejších automobilových značiek na svete Ford Motor Company svoju životopisnú knihu Môj život a dielo uverejnil už v roku 1922, teda rovných 5 rokov pred ukončením výroby legendárneho Modelu T. Viac ako spomienky na svoj život v nej však zhrnul svoje videnie automobilovej výroby na úsvite motoristickej éry. Pri jej písaní mu pomáhal Samuel Crowther. Ford sa vo svojich ohliadnutiach do minulosti zamýšľa nad akousi filozofiou modernej priemyselnej výroby, poslaním (nielen) automobilového výrobcu a vôbec priemyselníka. Jeho inovátorský postoj vychádzal zo štyroch hlavných princípov, ktorých sa pridržiaval po celý život: 1. Nebáť sa budúcnosti 2. Nevšímať si konkurenciu 3. Uprednostňovať služby pred ziskom 4. Výrobu chápať ako proces férového nakupovania materiálov a ich pretváranie na spotrebný tovar, ktorý sa má následne distribuovať zákazníkom. Fordove novátorské postupy sa stali predmetom abecedy každého manažéra v prvej polovici 20. storočia, no ani dnes, v predvečer 100. výročia od ich vyjdenia, nestrácajú na originalite a miestami na aktuálnosti. Ford sa totiž ukázal ako nefalšovaný vizionár, obdivuhodný stratég a prezieravý človek, a to i napriek chabému vzdelaniu. Málokto vie, že súčasný päťdňový pracovný týždeň zaviedol práve Henry Ford spolu so zníženým pracovným časom, nehovoriac o rôznych iných sociálnych vymoženostiach pre vlastných pracovníkov, zavedení montážnej linky či metodiky JIT (Just-in-Time). Henry Martin Ford (1863 1947) patril k priekopníkom automobilového priemyslu. Stál a najväčšou mierou sa podieľal na ranej motorizácii Spojených štátov amerických. Zavedením pásovej výroby zrevolucionizoval poňatie automobilovej výroby. Jeho progresívne myslenie v oblasti výroby sa prejavilo aj zavádzaním prevratných sociálnych programov pre vlastných zamestnancov, ktorých zároveň podnecoval k inovatívnosti. Ako syn farmárov sa odmietol podvoliť osudu farmára a radšej ako šestnásťročný opustil domov. Vyučil sa na zámočníka. Najskôr pracoval v známej americkej firme Westinghouse, neskôr sa vypracoval na hlavného inžiniera vo firme slávneho amerického vynálezcu Thomasa Alvu Edisona. Fordovým najväčším snom však bolo skonštruovať lacný automobil, ktorý si bude môcť dovoliť každá priemerná americká rodina. Za týmto účelom založil spoločnosť Ford Motor Company. Na začiatku 20. storočia uzrel svetlo sveta legendárny Model T, ktorý sa predával za menej než 1 000 dolárov. Za necelých 20 rokov jeho výroby z montážnej linky zišlo viac než 15 miliónov kusov. Ford sa postupne stal lídrom na americkom automobilovom trhu s podielom prevyšujúcim 50 %. S nástupom fašizmu však Ford prejavil aj svoju kontroverznú tvár. Ako neústupný antisemita podporoval Hitlera v jeho ceste k európskej hegemónii. Zo ziskov z nemeckej filiálky dokonca financoval NSDAP. Po vstupe USA do druhej svetovej vojny však od podpory Hitlera upustil, a naopak, významnou mierou sa podieľal na výrobe bombardérov pre americkú armádu. Po jeho smrti spoločnosť Ford Motor Company prevzal jeho vnuk Henry II.... celý text

Biografie a memoáry Ekonomie a obchod Osobní rozvoj a styl
Vydáno: , Citadella (SK)
Originální název:

My Life And Work , 1922


více info...

Přidat komentář

Vincenzoci
23.07.2022 4 z 5

Opravdu velice zajímavá kniha, která se však těžko hodnotí - na jedné straně je to propagace a to nelze popřít, na druhé straně je to jen ukázka, že stačí chtít a u práce přemýšlet. Samozřejmě musíme mít na paměti, v jaké době se vše dělo, za jakých podmínek a okolností (na domácí půdě i ve světě), což v mnoha ohledech bylo přínosné i přitěžující. Chvílemi jsem si připadal jak při čtení Tomáše Bati (asi tím, že oba byli průkopníky v mnoha ohledech, měli vize, přemýšleli a také se dívali do budoucnosti). Trochu těžko se mi to četlo, ale zase bylo dobré doplnění články z novin, prohlášení atd.

Hobo
06.09.2021 5 z 5

Skutečně fascinující. Uplatňované principy však nejsou propaganda, protože čistá mysl propagandu nepotřebuje. Koneckonců fakta jsou dostatečně vypovídající.
Nevadí proto ani to, že knihu začal psát v době, kdy zamýšlel kandidovat na prezidenta, když však předčasně nastoupil Coolidge, od kandidatury odstoupil. Samozřejmě že se často setkával s odporem, podezříváním a útoky. S tím nutno počítat...


Jonny
10.02.2020 4 z 5

Fascinující kniha. Místy bylo těžké držet si odstup - je třeba mít na mysli, že kniha byla napsaná jako propaganda Henryho Forda.

Nejvíc mě fascinovaly úseky, kde byla popisována výroba v továrně a to jak byl Ford posedlý systematizací, vylepšováním a optimalizací.

Vero_Deer
16.12.2018 5 z 5

Každý podnikatel, manažer, rodič a vůbec každý člověk, který chce být světu prospěšný by si měl přečíst tuto knihu. Henry Ford sdílí principy, které jsou platné dodnes - a hlavně jsou právě dnes jako nikdy žádoucí. Odnáším si z této knihy hlavní myšlenku: cesta k úspěchu je: mít čistý záměr být světu užitečný a vědět, jak neplýtvat v procesech.

Affares
14.12.2018 5 z 5

Na úvod musím vyseknout velkou poklonu překladateli za naprosto dokonalý překlad a za bravurní poznámky a vysvětlivky, které skvěle doplňují informace do kontextu doby. Co se týká knihy, je v podstatě 100 let stará a dává nahlédnout do uvažování nejvýznamnějšího zakladatele moderního průmyslu a s ním i systému a života, jak jej známe dnes. V knize se omílá několik základních bodů: naivita Forda v některých otázkách fungování společnosti, jeho doslova až posedlost prací a organizací a popis tehdejšího stavu Ameriky po první světové válce. Hodně věcí, tím že byly nové, předkládá jako něco jasného, což v té době bylo, ale dnes již víme, že se mýlil. Ford byl vizionář ale také velmi tvrdý, pokud s ním někdo nesouhlasil. Velice často píše o tom, že se musí platit zaměstnancům, aby oni měli peníze na další fungování ekonomiky. Nicméně přesně toto ho málem později položilo a propustil 2/3 všech lidí (kniha toto předchází). Nejedná se o jeho životopis ale spíše soubor myšlenek a teorií jeho tehdejšího díla. Doporučuji každému, kdo se o něm chce dozvědět více i těm, kdo se chtějí dozvědět něco o počátcích průmyslu.