Jak hrát na housle čistě

Jak hrát na housle čistě https://www.databazeknih.cz/img/books/52_/521636/bmid_jak-hrat-na-housle-ciste-Dmw-521636.jpg 5 1 1

Kniha nechce v žádném případě vzbudit v čtenáři dojem, že teprve po jejím přečtení pro něj bude možné hrát na smyčcových nástrojích intonačně čistě. Jejím hlavním cílem je objasnit, jak vynikající instrumentalisté vlastně intonují a v čem spočívá tajemství jejich intonačně čisté hry, a současně také upozornit na některé mylné názory nebo vžité předsudky, které cestu k čisté intonaci zbytečně komplikují. Takto získané informace pak mohou významně usnadnit a urychlit řešení mnoha intonačních problémů všem hráčům na smyčcové nástroje – bez ohledu na výši jejich intonační nebo technické úrovně. I když je těžištěm publikace problematika houslové intonace, obsahuje kromě notových příkladů z houslové literatury též notové příklady z literatury violové, violoncellové, vokální, komorní i orchestrální.... celý text

Přidat komentář

Legens
12.02.2024 5 z 5

Pokud hrajete na housle, hrajete rád(a) a váháte, zda se pustit do studia této zdánlivě velmi složité knihy, zkuste si udělat malý test, podle kterého byste měl(a) sám (sama) poznat, zda tuto knihu potřebujete.
1. Naučil(a) jste se čistou hru takovým způsobem, že Vám učitel hrál jednotlivé tóny na klavíru a Vy jste hrál(a) čistě podle toho na housle? Pokud ano, tak potřebujete tuto knihu.
2. Učil(a) jste se tercie a sexty ve dvojhmatech hrát tak, že jste si zahrál(a) každou notu zvlášť, a potom obě dohromady, tak jak se to učí v houslové škole Otakara Ševčíka a stále takto tercie a sexty cvičíte? Jestliže ano, potřebujete tuto knihu.
3. Nalaďte housle přesně v čistých kvintách g-d1-a1-e2. (Následně budu označení strun psát velkými písmeny G, D, A, E. ) Potom si s prázdnou strunou G vylaďte 3. prstem na struně D tón g1 čistou oktávou a na A struně 4. prstem tón e2 v čisté primě s prázdnou strunou E. Takto vyhmatané tóny ve velké sextě g1-e2 si zahrajte každý zvlášť. Zazní Vám krásná, melodicky dokonalá velká sexta, ideální např. pro začátek lidové písně „U panského dvora“. Ponechte 3. a 4. prst na stejném místě a oba tóny g1-e2 si zahrajte dohromady. Překvapilo Vás, že to vůbec neladí? Pokud ano, tak potřebujete tuto knihu.
4. Je pro Vás překvapením, že k tomu, aby výše zmíněné dva tóny (g1-e2) ladily jako dvojhmat, tak musíte třetí a čtvrtý prst dát k sobě trochu blíže - buďto třetí prst trochu výše nebo čtvrtý prst trochu níže? Překvapilo Vás, že když si takto vyhmataný dvojhmat velké sexty g1-e2 zahrajete opět každý tón samostatně, tak to najednou není tak pěkné jako ta původní širší verze? Navíc že ten tón, kterým jste upravil(a) znění sexty do podoby, aby dobře zněla ve dvojhlase, neladí s příslušnou krajní strunou (G nebo E)? Pokud ano, tak potřebujete tuto knihu.
5. Používáte ke kontrole intonace jednohlasu souzněním s vedlejší prázdnou strunou kromě intervalů oktávy, primy, kvinty, kvarty a malé septimy také tercie a sexty? Pokud ano, tak potřebujete tuto knihu.
6. Zahrajte si v jednohlase začátek lidové písně „Kudy, kudy, kudy cestička pro mého Jeníčka“ od tónu e1 na D struně. Hrajete v počáteční chromatice e1-f1-fis1-g1 všechny půltóny stejně široké (jako na klavíru)? Jestliže ano, tak potřebujete tuto knihu.
Pokud jste si dal(a) na všechny výše zmíněné body s naprostou samozřejmostí odpovědi "ne", tak pravděpodobně zde komentovanou knihu nepotřebujete (ale i tak může být pro Vás zajímavá).
Pokud Vás ale výše zmíněné poznatky na houslích překvapily a zaujaly, tak pokračujte tímto způsobem: Najděte si prvých 5 tónů stupnice d moll od tónu d1 (prázdná struna D) takto: d1 prázdná struna D, e1 vylaďte podle čisté kvarty s prázdnou strunou A, tón f1 vylaďte malou septimou s prázdnou strunou G (pozor, nikoliv velkou tercií f2-a2 s prázdnou strunou A), tón g1 čistou oktávou s prázdnou strunou G a tón a1 čistou primou s prázdnou strunou A. Takto nalezených pět tónů si zahrajte v jednohlase a dobře poslouchejte. Zjistíte, že je to ideální melodické znění, lepší, než na klavíru. Ve srovnání s klavírem jsou velké sekundy (celé tóny) o něco širší a malá sekunda (půltón) e1-f1 o něco užší než na klavíru. Zahrajte si to opakovaně a vnímejte tu krásu. Totéž platí pro onu melodickou velkou sextu g1-e2, kterou jsem výše zmínil pod bodem 3. Pokud Vám pojem „pythagorejské ladění“ doposud nic neříká, tak Vám prozradím, že jste v předchozích pěti tónech a oné melodické velké sextě právě objevil(a) jeho krásu a dokonalost pro jednohlasou melodickou hru. Pro vícehlasou hru s použitím tercií a sext je ale toto ladění zcela nevhodné. Naznačil jsem to v závěru bodu 3 a v bodech 4 a 5, avšak podrobněji o tom a mnohém dalším již nechme promlouvat zde komentovanou knihu.
Toto vše je totiž jen ochutnávka té vynikající, geniální, nesmírně podrobné a poučné knihy pana profesora Břetislava Novotného, bez jejíhož prostudování bych zde tento příspěvek nemohl napsat. Pokud Vás výše zmíněné body překvapily a hrajete na housle rád(a) tak neváhejte, čtěte a hrajte podle ní. Vaše hra získá na kvalitě nezávisle na tom, zda jste na technické úrovni Paganiniho capricí nebo jen amatéra (amatérky), který (která) hraje maximálně do třetí polohy. Technickou úroveň Vaší hry si totiž nerozšíříte, ale to, co používáte, si podstatně zkvalitníte. Budete zírat, jak se Vám Váš nástroj přímo pod rukama začne proměňovat v něco opravdu úžasného.

Štítky knihy

housle výuka hry na housle

Autorovy knížky

Břetislav Novotný
česká, 1924 - 2019
2020  100%Jak hrát na housle čistě

Kniha Jak hrát na housle čistě je v

Chystám se číst1x
Chci si koupit1x