Deník 2038. Díl 2
Josef Konrad Lewhardt (p)
Druhá část elektronického deníku čtrnáctileté dívky z roku 2038 pocházející z Evropy obsahuje kromě osobních záznamů rovněž mnoho naskenovaných textů a nahrávek z kompetenčního centra nebo holografického vysílání, které umožňují náhled do politické struktury a myšlení tehdejší „ekologické demokracie“ Evropské rozmanitosti krátce před jejím rozšířením na Středomořskou unii. Jeho vydavatel v něm našel poukazy jednak na osobní příběh svého vlastního dětství, jednak na historické příčiny následující světové katastrofy 21. století. Institucionalizované dobro se může, když zapomene na člověka, velmi snadno zvrhnout v tyranii. Lidé otevření společenskému pokroku považovali Zamjatinovu a Orwellovu kritiku vývoje za přepjatou, přehlížející to dobré, co revoluční levice přináší a zbytečně akcentující občasné nedostatky a přešlapy na cestě ke světlým zítřkům. Možná je na čase, aby nám nějaký nový Orwell už dnes ty zítřky přiblížil.... celý text
Přidat komentář
Kniha Deník 2038. Díl 2 je v
Přečtených | 3x |
Doporučených | 1x |
Knihotéce | 1x |
Chystám se číst | 1x |
Chci si koupit | 3x |
druhý díl dystopického zrcadla naší blízké budoucnosti opět otevírá mnoho kontroverzních společenských a politických témat, tentokrát je kritika islamizace Evropy daleko otevřenější a varování před multikulti vedoucí k nové totalitě daleko sžíravější: evropská parlamentní demokracie se proměnila v demokracii ekologickou, tzn. princip konkurence byl nahrazen principem zodpovědnosti; státy Evropské unie prošly ve 20. letech 21. století (= čtenářova, naše přítomnost) válkou a poté vznikla tzv. Evropská rozmanitost, tj. multikulturní, multisexuální a multinormální svět = systém je moderní, ekologický, flexibilní a multinormativní
velmi zajímavá pasáž je věnována úvahám o trestním právu = zastaralá představa o vině a trestu, kdy chybí prevence (soud trestá skutek, který se už stal), je nahrazována procesem resociace chybujícího s ohledem na ochranu veřejnosti, což zní dobře, ale v praxi vede k absurditám = jedinec pociťuje bezpráví, a proto koná proti společnosti v domnění, že prosadí svůj nárok, např. oběť šikany se stává sama násilníkem, chudý krade..., soudem vyměřený trest ovšem chápe jako další bezpráví - co s tím? buď se změní jedinec/pachatel (převýchova? vyhovění nároku?), nebo se změní společnost/oběť (a jsme u těch absurdit, které vedou přes prevenci k centrální kontrole a odtud až k totalitě)
...a spoustu dalších chuťovek jako sociální přídavky na domácí zvířata nebo hodnota občana podle věku, pohlaví, vzdělání..., jazykově korektní vyjadřování (duševně jinak orientovaný = retardovaný), právo dítěte na normalizaci duševních schopností
DOPORUČUJU číst a myslet u toho