Víra a kultura – Pokoncilní vývoj českého katolicismu v reflexi časopisu Studie bazar

Víra a kultura – Pokoncilní vývoj českého katolicismu v reflexi časopisu Studie https://www.databazeknih.cz/img/books/12_/129744/vira-a-kultura-pokoncilni-vyvoj-ceskeho-katolicismu-v-reflexi-casopisu-studie-129744.jpg 2 6 0

Originální nápad to byl zkoumat vztah mezi vírou a kulturou v soudobé české společnosti prismatem časopisu Studie. Mám ještě živě v paměti ten okamžik, když dr. Tomáš Halík přišel ráno na Lateránskou univerzitu a sdělil mi tento svůj nápad. Začal: „Dnes v noci jsem nemohl spát, a tak jsem myslel...". Nu a dnes stojíme před dohotoveným dílem. Je to dílo, o němž si troufám říci, že je průkopnické alespoň ve třech směrech: kulturně-historickém, teologickém a nakonec i duchovně-mravním. Ve směru kulturně-historickém je Halíkova práce prvním pokusem o hlubší hodnocení časopisu Studie a jeho myšlenkově-hodnotových orientací a zároveň i o jeho zasazení do rámce širšího kulturně-literámího kontextu časopisů exilových (Nový život, Proměny, Rozmluvy, Svědectví, Listy...) a domácího samizdatu (Teologické texty, Vzkříšení, Psí, Universum, Informace o církvi, Informace o Chartě...). Budoucímu kulturnímu historikovi bude tak cenným zdrojem prvních informací o křesťanské a zvláště katolické součásti kulturního disentu z doby komunistické nadvlády. Ve směru teologickém je to první pokus o prošetření nového pojetí vztahu mezi vírou a kulturou, jak se připravovalo v předkoncilových teologických diskusích, jak bylo přijato na koncilu a jak bylo rozvinuto hlavně Janem Pavlem II., se zřetelem na podmínky vládnoucí v českém kulturním a náboženském prostoru. Autor tu postupuje metodou jakýchsi průzkumných tematických vrtů či sond, které si zvolil jako zvlášť příznačné a vyjevující skrytou skladebnost kultumě-náboženského povědomí národa. Těchto sond je šest: 1) evropská kultura a naše místo v ní, 2) společenské problémy vědecko-technické civilizace, 3) konfrontace křesťanství s marxismem a komunismem, 4) výzva sekularizace čili zpozemštění obecného smýšlení, 5) bolavý problém rozpornosti českých dějinně-národních tradic a 6) sebereflexe českého katolicismu. Těmito šesti tematickými průzory Halík zkoumá názory a postoje různých autorů, kteří se k těmto námětům vyslovili na stránkách Studií, a pozorně váží a soudí, co pověděli, a tu a i dopovídá, co jen napověděli. Halík tak vyhmátl klíčové teologické problémy naší lidské a národní existence v oné děsně dusné době komunistického čtyřicetiletí a s nevsedni schopností syntézy vyslovuje, co bylo dosud roztroušeno a rozptýleno v různých studiích a článcích. Jeho kniha je tak nepřímo i jakýmsi zhodnocením českého teologického úsilí a je nám, autorům, kteří jsme se stali objektem jejího rozboru, jakýmsi zpovědním zrcadlem, na němž si můžeme ověřit, do jaké míry jsme byli na výši problémů, o nichž jsme pojednávali. Avšak nejen to. Halíkova práce je i vzácným prostředkem a katalyzátorem onoho sebeuvědomovacího procesu, kterého má každé národní, státní i církevní společenství svrchovaně zapotřebí, nemá-li poklesnout na pouhou masu, která neví, co se v ní děje a kam se sune. V dubnu 1975 se zamýšlel spisovatel Václav Havel ve svém dopise prezidentu Husákovi nad důsledky „zatykače na kulturu", který jeho vláda vydala, když potlačila prakticky všechny kulturní časopisy, a kladl nepříjemné otázky: „Kdo si však troufá odhadovat, co tento fakt skutečně znamená pro českou společnost? Kdo ví, jak se ta mezera projeví v duchovním a mravním ovzduší budoucích let? Jak dalece oslabí naši schopnost ,vidět se'?" Nuže, dnes jsme, díky „sametové revoluci", v nové situaci, v situaci svobody. Teď je třeba už jen někoho, kdo by měl dostatečnou průpravu, jasnozřivost a odvahu k ponoru do hlubin kolektivního povědomí společnosti a dostatečnou schopnost formulovat, co na této speleologické výpravě do nitra národní duše zahlédl, aby tak mohl dát do společenského oběhu jakési zrcadlo, v němž by se organismus společnosti mohl ohlížet a sebepoznávat, sebepoznáním zrát, zráním vylepšovat a dorůstat k otevřenosti vůči nejvyšším lidským hodnotám a především k oné blahé zvěsti, evangeliu, k zvěsti o Kristově zmrtvýchvstání, která už po tolik staletí oplodňovala naši národní kulturu a bude ji zajisté oplodňovat i nadále. Ten někdo se našel. Je jím Tomáš Halík, který se podjal této nesnadné, ale potřebné práce: nastavit nám zrcadlo k sebezpytování, abychom si tak mohli uvědomit svá selhání i svá vítězství a neustále obnovovat v naději odvahu vždy znovu začínat naši službu národu, za nějž jsme odpovědni před Bohem a před církví. Závěrem bych pak chtěl říci, pokud jde o mne, že jsem autorovi zavázán zcela zvláštní vděčností, neboť dík jeho práci na této knize, nebyla marná ani moje práce na časopisu Studie. Nebyla mamá, rozumí se, sub specie temporis. Neboť v okamžiku, kdy Studie končí svou fyzickou existenci, se našel někdo, kdo se jich tvořivě ujal, povznesl je na novou úroveň dějinně-kulturního faktu a umožnil jim tak, působit i doma na stále širší okruh zájemců o kulturní a náboženskou tvořivost v našem národě. Jen tak může vzniknout to, co nazýváme živou tradicí. Karel Skalický, Řím, 22. března 1992... celý text

Bazar (0)

Zatím zde není žádný nabídkový inzerát.
Když se přihlásite, můžete vložit poptávkový inzerát.