Emanuel Vajtauer citáty

česká, 1892

Citáty (11)

[Nacionální socialismus] spíše zná zákonodárce než zákoník. Češi v Nové Evropě


Evropa … hlavní důraz klade pyšně a vědomě na cenu tvůrčího člověka a na cenu národní pospolitosti, na ducha, půdu a národ. Češi v Nové Evropě


Evropa chce mít jedince s pevnou a samostatnou vůlí, jedince, kteří za své činy dovedou nésti plnou odpovědnost, neboť vůle a odpovědnost jsou motory pokroku. Češi v Nové Evropě


Když kultura zlidoví, stává se civilizací. Češi v Nové Evropě


Opírajíce se o své národní filosofy, Kanta a Hegela, mají ovšem Němci zcela jiný pohled na lidstvo, nežli měl až dosud Západ. Kdežto Západ viděl lidstvo jako jednotné pole máku, kvetoucího barvami červenými, bílými a všech odstínů, Němci chápou lidstvo jako řadu záhonů a každý záhon je záhonem docela odlišných květin: tam růže, onde tulipány, tam pivoňky, onde lilie. Západ věří v rovnost lidí a národů. Vychází ze starého křesťanského příměru, že všichni lidé jsou stvořeni k obrazu Božímu. Podle Němců lidé a národy nejsou obrazem Božím, nýbrž myšlenkami Božími a každá myšlenka je jiná. Češi v Nové Evropě


Osud nás učinil sousedy Němců. Milujeme tento svůj prostor mezi Řípem a Radhoštěm, jako Němci milují své hory a roviny. Nikdy bychom nechtěli jej opustit. Stejný genius místa vytvářel nás i Sasy a Bavory. Máme stejně jako Němci sklon k mysticismu, jehož kolébkou jsou hluboké lesy a široký dech Boží v nich (v protikladu k italské krajině, na které je všude vidět ruka lidská). Naše a jejich krajina modravých dálek, zasněných lesních tišin a slunných strání promlouvá k nám stejnou hudbou tónů a lyrikou slov. Jsme stejně jako oni zajatci vnitrozemí a náš Wanderlust – naše touha po dálce – vede nás oba do vesmíru nad námi a do vesmíru v našem nitru. Vytváří z nás i Němců filosofy. Češi v Nové Evropě


Po zkušenostech z mezinárodní Ameriky a z mezinárodního Ruska stalo se mi jasným, jaký velký poklad skutečné civilisace je v národní pospolitosti, v lásce k rodné půdě a v duchovní samostatnosti a odpovědnosti. A to je to, co ze mne udělalo Evropana. […] Došel jsem k přesvědčení, že Evropa má ještě co dáti světu a čím jej zachrániti před úpadkem. Proto nemohu než vítat, že se Evropa v posledních letech vzbouřila proti bezduché amerikanisaci anglosaské a bolševické a že hlavní důraz klade vědomě a pyšně na cenu tvůrčího člověka a na cenu národní pospolitosti, na ducha, půdu a národ. […] Sedlák s láskou k půdě, dělník s láskou k práci a národní pospolitosti, zaměstnavatel se sociálním vědomím vůči národu, vzdělanec hrdý na svou vůli a originalitu svých myšlenek, to jsou trvalé složky evropské civilisace. A tato civilisace musí zvítězit nad plutokratickou a rudou civilisací, ve kterých člověk není ničím, národ se rozplynul v mezinárodní výdělečnou sílu, na podnikavost má monopol jen finanční nebo státní trust, duch a kritický tvůrčí rozum je proklet a kde bohem je zlato a nenasytný moloch strojový. Tvůrčí Evropa zvítězí nad bezduchým rudým a zlatým amerikanismem, neboť duch vždycky nakonec zvítězí nad hmotou. Češi v Nové Evropě


Podnikatele chápe nacionální socialismus nikoli jako chlebodárce a všemocného kapitalistu, nýbrž jako člověka, kterému byla svěřena osudem část výrobních prostředků, patřících národu. Češi v Nové Evropě


Rasová politika jde právě až k podstatě životního plamene. Češi v Nové Evropě


Vlastenectví je ušlechtilý cit, a nikoli […] přespolní zlomyslnost. Češi v Nové Evropě


Základním duševním postojem všech Němců je myšlenka vývoje. Češi v Nové Evropě