Milan Olšanský

česká, 1965

Populární knihy

/ všech 7 knih

Nové komentáře u autorových knih

Prvních osm Prvních osm

Útlá knížka formátu A5 je psána velmi čtivě. Přečtete jí za několik hodin. Popisuje stručně prvních 8 ročníku "Velké ceny" automobilů na Masarykově okruhu v Brně. Tehdy to skutečně bylo něco jako dnešní F1. A v roce 1949 zatím naposledy v Čechách. Dále jsou v knize stručně popsány i jednotlivé závodní vozy, které tehdy startovali. Jediné co se knize dá vytknout je, že je v ní pouze několik málo nekvalitních černobílých fotografií.... celý text
Auto999


Tatra znovu doma Tatra znovu doma

Tohle rozhodně není kniha pro širší masy lidí, ale pro ty, kdož ví, co můžou čekat... Ostatně, co řekne neznalému termín "Ostrý II"?? Příběh návratu jedné z prvních soutěžních "dakarských" Tater, dohledané po 30 letech kdesi ve Francii, zpět do majetku automobilky a její pečlivé renovace je zpracován opravdu precizně a široce. Autoři čtenáře seznámí s tím, jak vlastně dakarské závodění v Tatře vzniklo, co provázelo vývoj prvních vozidel, z čeho tyto vozy vzešly a jejich velmi podrobný technický popis. Nechybí ani kapitola o legendárním tatrováckém vynálezu - šlapadlech, popis jejich konstrukce, výkresy, fotky z testování i ostrého nasazení v závodech. Další část se zabývá popisem první účasti společného týmu Tatry a Liazu pod hlavičkou Motokovu v roce 1986, který sice vinou zapadnutí v solisku skončil dojetím obou Tater do cíle mimo pořadí, i tak ale zanechaly posádky obou Tater v soutěži svou výraznou stopu a předznamenaly své budoucí úspěchy. Ihned po Rallye Paříž - Alžír - Dakar 1986 byly oba vozy prodány do Francie, jejich dalším osudům, zvláště toho s označením "Ostrý II", který vystřídal několik majitelů, se věnuje další kapitola. Pátrání na Internetu dovedlo Radomíra Smolku až k jedné fotografii (ta samozřejmě v knize nechybí), která byla klíčová k objevení "Ostrého II". Další z kapitol tvoří reportáž z první návštěvy ve Francii po nalezení vozu a ověření jeho původu a pravosti. Nedílnou součástí knihy pak je pečlivé fotografické zdokumentování postupu renovace "Ostrého II" po jeho znovuzískání do majetku automobilky. A také zdokumentování slavnostního představení zrenovovaného vozu veřejnosti a ukázky z několik akcí, kterých se zrenovovaná Tatra zúčastnila zhruba v prvním roce po své renovaci. Celou knihou se prolínají medailonky a rozhovory s členy původní posádky, konstruktérem závodních vozů, ale i s několika jinými, kdo se podíleli na renovaci vozu. Kniha zaslouží jistě velkou pochvalu za grafickou úpravu, je v ní množství pečlivě vyvedených kreseb a výkresů, od základních konstrukčních skupin - motoru, podvozku, převodného ústrojí, až po podrobné nákresy nástavby a umístění jednotlivých věcí na korbě. Stejně tak velké množství - nepočítal jsem je, ale jistě stovky - fotografií, ať už současných, z renovace vozu či z představení veřejnosti, na kterých je vidět, že se nejedná jen o statický exponát tovární sbírky, ale také fotek archivních, z různých testů v době vývoje obou vozů či přímo z rallye samotné. Co už se tolik pochválit nedá, je pravopis. Čárky ve větách opravdu nebyly silnou stránkou autorů (či korektorů), i ta hrubice se sem tam našla, s tím jak jsem knihou postupoval dál, se začaly množit chyby v podobě chybějících či přebývajících koncovek slov. A speciálně v jednom rozhovoru byly tvary slovesa "být" opravdu loterií (já jsme, byl jsme atd...). Poměrně rušivým elementem bylo i nevhodné rozdělování slov ve stylu "mnoha leté, dlouho dobé" a podobně. Z tohoto hlediska docela bída, hlavně v cca druhé polovině knihy. Na závěr si ještě neodpustím jednu poznámku. Jelikož znám knihu J. Kaliny Dlouhá křivolaká cesta, ve které mimo jiné popisuje, jak k celé československé účasti na Dakaru došlo, tak jsem hned při čtení úvodu malinko pozvedl obočí. V úvodníku této knihy o Tatře 6x6 je to podáno dost výrazně odlišně, což mě docela pobavilo hned na začátku:). Krom toho se na několika místech knihy vyskytují poznámky o tom, jak to v Tatře mysleli se závoděním vážně, jak pro to byli všichni zapálení, jak ten tovární tým skvěle fungoval s plným nasazením všech zúčastněných... No nevím, J. Kalina to ve své knize popisuje dost často poněkud jinak a už samotný fakt, že továrna své historicky první dva ostré soutěžní vozy bez mrknutí oka obratem prodala, taky kdovíjakému zápalu pro závodění moc nenasvědčuje... Ale to jen tak na okraj, i přes výše zmíněné chybky převážně pravopisného charakteru nic nebrání plnému hodnocení knihy, tohle je hlavně pro svou grafickou stránku jedna z perel každé technicky zaměřené knihovny.... celý text
mira.l


TATRA v hlavní roli TATRA v hlavní roli

Velmi zajímavá a vizuálně krásně udělaná publikace o historii účasti vozů Tatra v dakarské rallye. Hned na úvod je trocha "technické osvěty", pár stran věnovaných technice a historii vozů Tatra a jejich konstrukčnímu řešení. Poté už následují kapitoly, které mapují každý jeden ročník Dakaru z hlediska účasti Tater. Na začátku kapitoly je vždy krátký úvod, věnovaný situaci rallye v daném roce a poté už následuje přehled toho, co Tatra, resp. později soukromé týmy pro daný ročník připravily. Nechybí poměrně podrobné informace o konfiguracích jednotlivých vozidel, použitých motorech, jejich výkonech, ale mnohdy i výrobních číslech. Dále jsou zmíněny případné úpravy oproti předchozím ročníkům, povětšinou na podvozcích, resp. nápravách vozidel, kde zejména pérování procházelo neustálým postupným vývojem, povětšinou jsou uvedena i startovní čísla, SPZ i složení posádek jednotlivých vozů v jednotlivých ročnících soutěže. Pravidelně jsou zmiňována i vozidla vyrobená na zakázku pro jiné uživatele nebo pronajatá továrnou, ať už jako závodní nebo nejrůznější doprovodná pro jiné týmy či pořadatele soutěže. V každé kapitole je následně pojednáno o tom, co se událo z hlediska Tater v samotném závodě a jak v něm vozy dopadly, ale i podstatné události o tom, jak si vedli soupeři. Kniha je především výčtem úspěchů tatrovek, historie a osudů jednotlivých vozů, jak soutěžních, tak různých doprovodných (a že osudy některých vozů určitě nejsou nezajímavé) a jejich umístění v soutěži. Kdo by chtěl poutavé vyprávění o samotném Dakaru, o lidech, o dění v zákulisí, o tom, co se v Africe odehrávalo, jaké bylo soutěžení hlavně v jeho počátcích, ať sáhne spíš po knize Josefa Kaliny Dlouhá, křivolaká cesta, v této knize se autoři příliš nevěnují jak samotným příběhům (ostatně to asi ani nebylo jejich záměrem), tak ekonomické a organizační situaci v Tatře. A to možná ví proč... Tak, jak je kniha napsána, se totiž při čtení může zdát, že Tatra/továrna a soutěžní tým byl přímo vzor dokonalé spolupráce, že automobilka maximálně a s velkým zájmem podporovala svůj soutěžní tovární tým(což by ostatně měla být samozřejmost nebo přinejmenším zájem továrny z hlediska propagace), že vše klapalo jako dobře namazaný stroj. Ale ouha. Ona to tak docela nebyla pravda. Kdo by se chtěl podívat do "zákulisí", ať si k této knize přidá již zmíněnou Kalinovu Dlouhou, křivolakou cestu, tam spolupráci ze strany továrny viděl autor poměrně dost často dost jinak. Už na samém úvodu, při popisu první účasti Tatry na Dakaru, jsem tam narazil na to, že Kalina, tehdy coby referent Motokovu, měl na situaci kolem vstupu Tatry do soutěže názor dost odlišný nebo lépe řečeno celý vstup Tatry na Dakar popsal poněkud jinak. Stejně tak Kalina postupně popisuje některé okolnosti, které vedly až k rozpadu soutěžního oddělení továrny. Tato informace je zde podána zkrátka jako informace, a tečka. V závěru knihy se pak objevé kapitola o účasti týmu T. Tomečka na soutěži Africa Eco Race po zrušení Dakru na africkém kontinentu, na samém konci potom poměrně zajímavé tabulkové přehledy složení posádek a jejich umístění v jednotlivých ročnících, a také tabulkový přehled vyrobených soutěžních a doprovodných vozů do z let 1985 - 2000, z období existence oficiálního továrního týmu, s uvedením základních parametrů vozů, jejich SPZ, ale i přezdívek, a v neposlední řadě jejich osudů. Co je třeba přičíst této knize k dobru, je jedinečná fotodokumentace. Je tu celá řada fotografií, které zřejmě nebyly nikdy předtím nikde publikovány, ať už ze samotné rallye nebo snímky z archivu Tatry z příprav soutěžních vozů. Velmi zajímavé jsou též reprodukce technických výkresů podvozků a rozměrových skic vozů. I když se tu a tam objeví překlep a pokud má čtenář informace i z jiného úhlu pohledu, může se ten text do jisté míry zdát až účelový, jako jakási "reklama na kvalitu vozů", koneckonců knihu vydala samotná automobilka (což je do jisté míry taky asi unikát), dávám plný počet hvězdiček.... celý text
mira.l