PMR komentáře u knih
Apollón a Dionýsos jsou tedy spíše provizorní kategorie,
ale řecká tragedie je tak zarážející fenomén, že je každá rada dobrá...
"Írelíček se neobává, že bude souzen za to, že není takovým velikým světcem, jako byl Mojžíš nebo Abraham," řekl reb Írele sám o sobě. "Írelíček se však velmi bojí, že bude souzen za to, že není takovým Írelíčkem, jakým Írelíčkem by měl být."
... konečně nějaká pořádná reflexivní struktura :-)
Autor je sice výborný filosof, ale kniha je napsaná tak nějak pseudotechnicky, tak je to dost utrpení číst. Třeba učení autor charakterizuje jako: uzavření minusově známých systémových mezer ap.
Kromě toho je v knize řada míst, na kterých se člověk prostě zasekne:
"...neexistuje ani jediný jev masové psychiky, který by vykazoval nějaké spojení či příbuznost s vědeckým myšlením."
"Základní struktura každého systému je logická, i když ne vždy racionální."
Já se tedy můžu dohadovat, co autor podobnými vyjádřeními myslel, ale přijde mi to prostě ulítlé...
V každé kapitole je několik zajímavých momentů.
Nicméně, kdybych já potkal někoho, kdo se trápí rezignací, tak bych mu do ruky rozhodně žádného Hegela nedával. Myslím, že poslední slovo světového ducha je také tím posledním, co člověk potřebuje slyšet :-)
Moc hezké.
Co se týče stylu, tak EF o celá desetiletí předběhl dobu.
Ale myslím, že dnes už by nejspíš tu knihu napsal jinak.
Psát lehkou rukou o vážných věcech je prostě ošidné a riziko povrchnosti je velké. V případě EF jde spíš o metodu, jak se dobrat duchovního jádra dějinných fenoménů, ale takhle psát může jenom málokdo.
Kromě jiného se pak ty myšlenky také obtížněji pamatují.
Jenom pro nadšence. AJ si očivině nijak moc nelámal hlavu s tím, že to po něm bude muset taky někdo číst :-)
Studie je hezky připravená.
Heideggerovská řecko-němčina je vyhlášené psycho a chce to velké nadšení, aby se tím někdo zabýval...
Jinak antika je obecně vždycky tak trochu o leštění náhrobních kamenů a MH takhle kupodivu po určitou dobu prostě také pracoval. Vlastně ale není ani tak důležité, jak a proč se z něho stal takový "leštitel hrobů", důležitější je, že tak zůstalo zachované z filosofie aspoň něco :-)
Myslím, že kniha je dost eklektická. Mně osobně je to sympatické, nicméně výroky analytických filosofů na adresu jiných tradic jsou přeci jenom dost jednoznačně odmítavé, tak to třeba může někomu vadit ...
(Ale třeba se to mění :-)
Knížka se čte dobře až zhruba od půlky.
Na začátku je takový úvod do Husserla, ale ten je podaný skoro stejně složitě jako samotné Husserlovy knihy - tak to už člověk může vzít rovnou z nich. Já myslím, že by úplně stačilo říct, že když chce vědec vykládat vědu obecně, tak se nemůže úplně řídit vědou samotnou, a proto jsou Husserlovy výsledky z vícero důvodů zvláštní...
Tak je to samozřejmě lež jak věž.
Ale je dobré vědět, co tento guru dezinformace napsal (resp. vydával za svoje dílo). Když už nic jiného, tak je pak člověk o něco méně překvapený, když narazí na stále totéž (odmítání parlamentarismu, nadřazený národ, konspirace fiktivního nepřítele, ...)
Zajímavě vyložené. I když Proust by se možná divil, že může existovat filosof, který si myslí, že znaky lásky nejsou pro Prousta ty nejdůležitější. A který místo o lásce mluví radši o obecnosti esencí...
Ale Proust si za to může sám: Neměl mlžit :-)
Škoda, že se autorka nesoustředila spíš jenom na ten středověk, i když předpověď chřipkové pandemie ji asi proslaví víc...
Jinak je to taky taková genderová věc: Málokterého mužského autora by asi napadlo cestovat časem jenom proto, aby si popovídal o vánocích se středověkou holčičkou... (i když Charles Dickens by to asi dal :-)
Červenec 2023: Je dobré vědět, že depresí z rekordních veder se člověk nezbaví čtením pandemických krváků :-)
Je to sice taková vykopávka, ale u nás je jednak všechno o 30 let pozadu a jednak ti marketéři taky nejsou žádní myslitelé a skoro všechno donekonečna opakují. První obětí brand marketingu jsou sami brand manažeři.
I když to není žádná legrace, tak já jsem se tím vlastně i docela bavil, co všechno na lidi zkouší. A to tam ještě chyběly ty internetové triky ...
Hm ... o čaji můžeme říct hodně.
Ale moc o něm nevíme ... jenom že všechno posvěcuje.
Myslím, že knihu ocení jenom ti, co se svého času prokousávali Fenomenologií ducha (PDG) a jsou trochu uvyklí specifickým hegelovským meditacím, které při tom probíhají. V modernějších interpretacích Hegela je asi jenom problém s tím, že jsou občas založené na odstavcích PDG, ve kterých Hegel sám karikuje, ironizuje a kritizuje (duch jako lebka, soukromý zákon srdce ap.) Dost tím zapadne ta specifická hegelovská povýšená pozice, která vzbudila odpor už v 19. století...
Jinak ale číst Hegela neměl čas snad ani sám Hegel ... proto ty knihy vypadají taky tak šíleně :-)
Slušný pokus o postižení genia loci jedné zničené vesnice v Sudetech - svého času všem ukradené zemi nikoho...
Tak James Joyce by to asi napsal jinak, ale atmosféra tam je :-) Ona je to dnes kolem Nové Bystřice a bývalých Nových Mlýnů spíš taková turistická idylka, tak je těžko si představit, že by to mohlo být takové "peklo na zemi"...
Hezky napsané - lahůdka.
Už je to dost dávno, co jsem měl MP naposledy otevřeného, a tak už mi dost vybledl do podoby takového víceméně zlomyslného cynika, který donekonečna provádí ty svoje triky s postupným odcizováním a sebeidentifikováním se svojí hlavní postavou. Ale zjevně to jde číst i jinak ... pokud naleznete čas :-)
Jenom snad v jedné kapitole, kde si autor pohrává s myšlenkou, že MP vstupuje i do svých jiných postav, tak si nejsem jistý. Přijde mi, že MP se soustředí spíš/právě jenom na tu jednu postavu ... A jak by vypadal čas, kdyby se tak zatvrzele neprosazovala individualita, si je obtížné představit ...
Pro HPL jeden z přípravných textů, který ani nepublikoval.
Pro HPL-ultras půvabná povinná četba a pro všechny ostatní totálně nestravitelná šílenost :-)
Ledacos z této poměrně rozsáhlé novely bylo použité na trochu vyšším levelu i v jiných povídkách (např ve Snech z čarodějnického domu ap.) ... ovšem Yog-Sothoth je zde zcela nezvykle zachráncem světa ... zřejmě už není spolehnutí vůbec na nikoho :-)
Hm ... běsi z šedesátek působí i ve dvacítkách.
Jenom ta loď by se dnes měla jmenovat spíš Evropa než Naděje.
Ale jinak klasika: Odpovědnost není připravený převzít nikdo a moc jsou připraveni převzít jenom idioti a gauneři...
Zajímavý soubor příspěvků k fenomenologické filosofii matematiky.
On Husserl matematiku zanechal spíše jenom v programových tezích. Jeho nejvýznamnější interpreti zase nebyli v matematice nijak zvlášť interesováni a těžko se na ně pak navazuje. Navíc příspěvky k matematice vyžadují celoživotní přípravu ... Je skutečná ztráta, že autorčina publikační činnost byla již bohužel završena.