Ma Jüan životopis

čínská, 1953

Životopis

Ma Yuan se narodil roku 1953 v přístavním městě Jinzhou, v provincii Liaoning v severovýchodní Číně.
Ma Yuan je oslavován jako průkopník avantgardní a experimentální literatury, která se objevila v polovině 80. let. Je také pokládán za představitele „čínského magického realismu“.
Během Kulturní revoluce byl na 4 roky vyslán na venkov k převýchově tak jako většina čínských středoškolských či vysokoškolských studentů. Proto neměl žádnou
příležitost pro řádné vzdělání v mladém věku. Tato zkušenost ho inspirovala k sepsání jeho první povídky, která nese název „Nálepka“ (Maozi 冒子).
Později se přihlásil na univerzitu v hlavním městě provincie Liaoning, ve městě Shenyang. Začal se studiem na Železničním institutu, ale poté přestoupil na Liaoningskou univerzitu, kde studoval čínskou literaturu. Po absolvování vysoké školy v roce 1982, se rozhodl pro práci v Lhase, což ovlivnilo celou jeho budoucí literární tvorbu. Jeho největší inspirací se stal Tibet, díky tibetskému unikátnímu chápání času a smyslu života. „V 80. letech se mnoho mladých čínských spisovatelů a umělců vydalo na své cestě do Tibetu, hledat své kořeny; toto bylo míněno jako objevení začátků lidstva. Ma Yuan nebyl výjimkou.
Ve Lhase se během svého sedmiletého působení stal součástí čínsko-tibetské intelektuální skupiny žijící ve Lhase. Tibet opustil až v roce 1989, údajně kvůli zdravotním potížím způsobeným odlišnou nadmořskou výškou. V tomto roce se Ma Yuan vrátil do Liaoningu, kde se mimo jiné rozvedl se svou ženou a začal pracovat v televizi jako host v televizní sérii Velká zeď literatury.
Ma Yuan je také znám pod svým uměleckým pseudonymem Lu Gao, pod kterým psal poezii. Jednu ze svých prvních povídek vydal roku 1984 v časopise Tibetská Literatura (Xizang Wenxue 西藏文学) pod názvem „Bohyně Lhaské řeky“ (Lasa he de nushen 拉萨河 的女神). Za tuto povídku byl celkem kritizován čínskou veřejností, jelikož během let Maovy vlády byla veřejnost zvyklá na jiný druh literatury a tento příběh byl velice odlišný od předchozích prací, které v Číně vycházely. Příběh také spíše připomíná poznámky autora, které jsou náhodně uspořádány dohromady než souvislý příběh. Díky narativním technikám, které Ma Yuan používá ve svém díle, může mít příběh hned několik závěrů. V povídkách je patrný vliv modernistické a experimentální tvorby. Jeho příběhy se navzájem prolínají bez návaznosti, autenticita jeho postav je dost neurčitá a děj je zasazen do velice tajemné až snové atmosféry a časová souslednost je velice nelogická. Ma Yuan si zkrátka hraje s textem tak, že je narušeno chronologické řazení událostí. Ma Yuanovy povídky jsou často psány jako více příběhů v jedné povídce. Autor rád skáče z jednoho příběhu na druhý, či si rád pohrává s prolínáním z minulosti do přítomnosti. Jak potvrzuje Wu Liang ve svém článku: „Ma Yuan je dobrý ve vymýšlení komplikovaných příběhů a ve hraní vypravěčských her.“ Ma Yuan ve svém díle velice rád využívá nových technik psaní a rád nahlíží do duše člověka. „Ve všech povídkách je prvek voyeurství a myšlenka zahledění do duše ostatních.“
Jedno z hlavních témat Ma Yuanových povídek je lidská sexualita, kterou je spisovatel fascinován. „Sex a divokost se stává hlavní vypravěčskou strukturou jeho textů. Tibet je temné místo, kde obraz incestu, zvěrstva, vraždy a lidského rouhání vítězí.“ Některé z těchto tvrzení můžeme například postřehnout v povídce „Vábení Kailásu“ (Gangdisi de youhuo 冈底斯的诱惑). V této povídce je mimo jiné i vylíčen tzv. nebeský pohřeb. Nebeský pohřeb je tibetský zvyk pohřbívání. Tělo mrtvého je dopraveno na nebeské pohřebiště, kde je rozřezáno pohřebníkem na kousky. Kousky těla přilákají supy, kteří si zemřelého odnesou do tzv. království nebeského. Hrdinové v této povídce jsou čínského původu a rovněž jako samotný autor, jsou tímto tibetským zvykem šokováni a zároveň fascinováni. Další Ma Yuanovy známé povídky jsou „Toulavý duch“ (Youshen 游神), „Stará píseň o Himaláji“ (Ximalaya guge 西马拉牙古歌), „Tři druhy času žijící ve Lhase“ (Lasa shenghuo de sanzhong shijian 拉萨生活的三种时间) a „Fikce“ (Xugou 虚构).
S koncem 80. let přišel i konec Ma Yuanovy spisovatelské kariéry, a tak se jeho povídky o Tibetu staly jedinou jeho literární tvorbou. V současné době Ma Yuan působí v Šanghaji, kde pracuje jako scénárista. (zdroj životopisu: https://theses.cz/id/bz9gfb/BP_pdf.txt)

Ocenění

Autor (zde) zatím nemá žádné hodnocení.

Ma Jüan - knihy

Žánry autora

Štítky z knih

Jüan je 0x v oblíbených.