Pavel Forman: Memorystic zajímavosti

nehodnoceno
Pavel Forman: Memorystic
https://www.databazeknih.cz/img/books/44_/443621/bmid_pavel-forman-memorystic-VL3-443621.png 0 0 0

Česko-anglický katalog Pavla Formana ke stejnojmenné výstavě, sdružující jeho tvorbu z let 2004–2018. Ostravské výtvarné publikum má jedinečnou příležitost seznámit se na Dole Michal s malířskou tvorbou bruntálského rodáka Pavla Formana, který se na retrospektivní výstavě uspořádané k příležitosti jeho 40. narozenin představuje téměř čtyřmi desítkami pláten z posledních patnácti let. Pro jeho práce z období 2004–2008 je charakteristická kompaktní kresebná linie a nekomplikovaně přímočará sdělnost jeho velkoformátových realizací. Jejich motivický rejstřík je rozsáhlý. Nacházejí se v něm ikonické, avšak i bezejmenné figury globálního šoubyznysu, spolu se svými soukmenovci z českého i světového politického dějepisu. „Čím méně toho může dosáhnout pro sebe jsoucí subjekt a čím více se to, co se kdysi sebevědomě prohlašovalo za niternost, scvrkává v abstraktní bod, tím větší je pokušení proklamovat niternost a vrhnout ji na trh, před kterým se snaží ucuknout.“ V letech 2009–2012 pracuje Forman stále s vizuální matérií (např. Gottisgott, 2012, Hur-Win, 2012), která si rozhodně ani náznakem nečiní nárok na to, aby mohla být, byť i jen náhodou, pociťována jako ušlechtilá, či jen přibližující se k tradičně adekvátní ontologii malířského vznešena kompetentních forem a niterných obsahů. Důležitou součástí Formanovy tvorby jsou kolaborativní projekty, na nichž spolupracuje s dalšími autory. Projekt Stencloform, 2017 spolurealizoval s Ivanou Štenclovou, výsledkem bylo mj. dílo Utrpení knížete Sternenhocha, 2017. V projektech Identita reality, 2007–2011 a Homo-Happy-End, 2007–2011 mu posloužil jako médium pro malířskou readjustaci fotografický konvolut, volný výběr z díla Jindřicha Štreita. V cyklu No-Return pracoval s unikátním bytem svého dědečka Karla Formana, jenž svůj příbytek pojal jako velkolepé umělecké dílo, v němž prožil poslední léta svého života. Celý prostor bytu během několika let postupně pokrývá obrazovým materiálem získaným jednak z rodinného fotografického archivu, ale i z reklamního merkantilu, či bulvárního tisku. Výsledkem je totální prostorová koláž. Vše, včetně nábytku, je polepeno výstřižky získanými z výše uvedených zdrojů. V letech 2007–2010 Pavel Forman digitálně remixoval fotodokumentaci dnes již neexistujícího výtvarného díla svého dědy Karla Formana a výsledky následné malířské reinterpretace představil publiku v Čechách na Moravě i v zahraničí. V období 2012–2018 se „komiksoví“ hrdinové Formanových pláten transformují do konkrétních, byť mnohdy velmi bizarních bytostí mj. Trans-port-er 2, 2017, In Mirror, 2017, Memorystic 1, 2018. Svá plátna obývají jako lidé snažící se uhodnout tradiční ontologické hádanky. Mluví jazykem, jímž určitě ke svým divákům nepromlouvali zelenkavě přízrační chirurgové (Good Old Progress 2, 2004) – soustředěně transplantující, v nemocnici na kraji mléčné dráhy, vakuum z lebek céčkových akčních hrdinů do klínů globálních pornomadon. V obrazech vzniklých v posledních pěti letech již vedle sebe nemeditují virtuální věrozvěsti cinklých sázek a apoštolové boxu (Hard-de-core, 2005), ale do očí se vám podívá stařena (Memorystic 2, 2018), jež byla včera děvčetem a určitě ještě před hodinou jevila se světu nejméně čtvrtou dimenzí, pro niž byl můj i váš čas zaručeně jen zbůhdarma vlajícím prostorem. (kurátor Tomáš Koudela)... celý text

Zajímavosti

Zatím zde není žádná zajímavost.

Autoři knihy

Pavel Forman
česká, 1977
Tomáš Koudela
česká, 1967
Terezie Zemánková
česká, 1975