Tato recenze byla smazána.

Obrazy pro malé i velké kluky

recenze

Smyčka (2018) 5 z 5 / Raimelli
Smyčka

Smyčka. Obří urychlovač částic postavený na počátku druhé poloviny minulého století kdesi na severovýchodě Švédska pod ostrovy na jezeře Mälaren. A stejnojmenný artbook od kreslíře Simona Stålenhaga nás pak zavádí do pozdějších 80. let této trochu alternativní historie.
Kniha obsahuje nejen úžasné kresby, ale i příběh mladého chlapce a jeho kamarádů, kteří vyrůstali poblíž nyní již uzavřené Smyčky ve společnosti mnoha zašlých robotů, hi-tech zařízení retro vzhledu, a podivných stvoření. Toto vše v kombinaci s nám známými osmdesátými léty přináší velmi zajímavý a pro mnohé i nostalgický zážitek.
Sám příběh ovšem ukazuje víc, než jen výše zmíněnou obrazovou formu. Má i určitou hloubku a to větší, než by se na první pohled mohlo zdát, protože prochází vypravěčovým dětstvím plným různorodých dobrodružství, o kterých bychom si v našich mladých letech mohli nechat jenom zdát. A prochází jím pečlivě až k jeho konci, kdy nastává onen čas přijmout nastupující dospělost. Dospělost, ze které se už oné dobrodružství smutně vytrácí. To je podáno stylem vizuálního přirovnání k postupnému technologického úpadku zdejšího prostředí. Autor tuto symboliku zvládl bravůrně a je pravda, že mnozí si toho mohou všimnou až v samotném závěru knihy.
Ponořte se tedy do sice jiného, ale určitým způsobem nám podobného světa, nespěchejte, prohlížejte, čtěte a zase prohlížejte, každá kresba za to opravdu stojí.
Smyčka je první knihou ze série již tří artbooků Simona Stålenhaga, u nás v překladu vyšla zatím jen tato (v zahraničí pak ještě v roce 2016 Things from the Flood a o rok později The Electric State).

Komentáře (0)

Přidat komentář