MichalStxt přečtené 7
Tváře normalizace
2019,
Anna Janská
odpad!
Kniha mne, jako celek, opravdu velmi zklamala. V prvé řadě postrádá ruku nějakého editora. Jednotlivé profily osobností byly psány různými autory původně jako články pro "Deník N"- Tam se určitá nevyrovnanost, pokud vycházely individuálně, nezávisle, poněkud snesla. Zde ne! Přísnější měřítka snese snad pouze pasáž o Miroslavu Štěpánovi od Renáty Kálenské. Samotné kapitoly knihy plné rešerší a nepřesností. Na konkrétních příkladech nyní demonstruji nedostatky. Proč se kapitola o členech STB jmenuje "LAMR A ULČ", když je tam jeden z nich zmíněn pouze okrajově? Proč se kapitola o zahraničních televizních redaktorech nejmenuje "VEJVODA A JAMBOR", když se věnuje oběma? Proč nebyl z televizních zahraničních redaktorů zvolen Cyril Smolík, který byl opravdu prototypem prorežimního televizního zahraničního zpravodaje? To byli autoři líní si o této osobě něco zjistit? Proč je pasáž o Karlu Gottovi psána pouze velmi povrchně? Názory a hodnocení expertů jsou do jednotlivých kapitol vkládány nesystémově. Prostě, nejsou konkrétní reflexí, spíše povrchově plakátovým obecným konstatováním- Dále je patrné, že si redaktoři, při zjišťování informací ze současnosti příliš "nedělali vrásky" (a hlavně práci!) se zjišťováním pravdivých, relevantních, informací. Například u bývalého kulturního redaktora Československé televize Ladislava Langra je uvedeno, že založil divadelní festival FEMAD. Ale on jej pouze obnovil. Festival FEMAD existoval v Poděbradech za minulého režimu. Jako disident se jej účastnil i Pavel Dostál, Dr. Pavel Bošek či Dr. Ivan Vyskočil. Langr jej pouze - po letech - obnovil a transformoval do nových podmínek. A takových nepravd a nedokonalostí je v celé publikaci daleko více... Velkou slabinou knížky je velice špatný papír a tudíž VELMI NEKVALITNÍ reprodukce fotografií. S ohledem na výše uvedené neodpovídá cena knihy její (ne)kvalitě. Ať již obsahové či estetické. Suma, sumárum: redaktoři, kteří napsali články do novin si pouze chtěli vydělat další honorář. A aby ušetřili, tak ani nezaplatili odborného a pořádného editora. MICHAL STEIN... celý text
Ukradená pointa
2014,
Ladislav Štaidl
Některé povídky této knížky vyšly již v autorově knize "Desátý klíč". To jim však určitě neubírá na kvalitě. Na Štaidlovi-literátovi oceňuji, vtip nadhled až sarkasmus, pozorovací talent i smysl pro detail a jeho souvislosti.... celý text
Desátý klíč
2005,
Ladislav Štaidl
Knihu jsem četl ještě dříve, než Štaidlovu prvotinu "Víno z hroznů". Zaujala mne i ironie a nadhled autora. A jeho určitý sarkasmus. Některé ze zde uveřejněných povídek vyšly později i ve Štaidlově povídkové knížce "Ukradená pointa" v nakladatelství Olympia. Za nejsilnější pasáž této knížky považuji tu o pobytu v americké nemocnici.... celý text
Víno z hroznů
2003,
Ladislav Štaidl
Knihu jsem četl později, než novější "Desátý klíč" Ladislava Štaidla. Na prvotinu mi připadá vyspěle napsaná. Plná nadhledu, ironie ba sarkasmu. Ale jeho výše zmíněné další dílo považuji za kvalitnější. Stejně jako jeho ryze povídkovou knížku "Ukradená pointa".... celý text
Babráci
2018,
Pavel Šmidrkal
Výborná kniho povídek. Autor prokazuje výraznou erudici, ale zároveň i nadhled a břitký vtip. Kniha působí kompaktní jednotou i po grafické stránce. Jeden z nejlepších knižních titulů roku 2018. MICHAL STEIN... celý text
Sfumato
2018,
Alžbeta Vlčková
Knižní titul s neotřelým a velmi zapamatovatelným názvem z oblasti výtvarné tvorby. Autorka Alžbeta Vlčková (rozená Slovenka) si sama pro tento román vyvinula speciální jazyk, který tak trochu parafrázuje "česko-slovenskou" či "slovensko-českou" řeč bývalých i současných politických špiček. Takže je inovátorkou nějak obdobně jako kupříkladu v jiné rovině Bohumil Hrabal. Autorka si sama - a nadmíru trefně - vlastní knížku ilustrovala. Určitě stojí za přečtení! MICHAL STEIN... celý text