Stíny paramského hvozdu

kniha od:


KoupitKoupit eknihu

Ani takové mýtické území, jakým je paramský hvozd, se nevyhne pokroku. Lidské nástroje se nemilosrdně zakusují do kmenů letitých stromů a les trpí. Ty, královský vyšetřovatel, musíš vypátrat, co stojí za přerušenými dodávkami cenného dřeva do hlavního města. Avšak rutinní pátrání po zmizelé skupině dřevorubců se brzy změní v boj s prastarým zlem. A v sázce není nic menšího než záchrana světa. Čeká vás fantasy gamebook, který se svým propracovaným herním systémem přibližuje populárním počítačovým RPG hrám...celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/34_/344189/stiny-paramskeho-hvozdu-SXz-344189.JPG 4.232
Žánr
Literatura česká, Fantasy, Gamebook
Vydáno, Jan Kšanda
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (22)

Kniha Stíny paramského hvozdu

Přidat komentář
Mr.Miagi
04. ledna

Kniha ze začátku zaujme mysteriózním úvodem, kdy je z neznámých důvodů přerušena těžba dřeva probíhající na okraji Paramského hvozdu. Je na tobě, abys jako královský vyšetřovatel zjistil proč. Máš k dispozici max. počet bodů které rozdělíš mezi vlastnosti postavy což pro mě byla zajímavá novinka, stejně jako originální, i když trochu složitější soubojový systém.. Po úvodu však veškeré mysteriózno bere za své a následuje odlehčený děj, což pro mě bylo zklamáním, protože se kniha najednou tvářila úplně jinak než na začátku slibovala.. Nicméně jsem si po chvíli na styl vyprávění zvyknul a bez očekávání pokračoval dále.. Nebudu to natahovat - velmi jsem se pobavil. Kniha nabízí širokou škálu postav a stvoření ze všech koutů fantasy a nikdy nevíte co se objeví příště. Babar co šikanuje? Trpaslík co tě ožere? Upír nebo ježibaba? Možností je spousta a existuje více cest jak příběh dokončit.. Obtížnost střední.. Dávám 80-85%.. Přeji příjemné čtení..

vladimir0529
30.06.2020

Beru, že je to autorova prvotina. Na jedno přečtení dobrý, ale jinak to není bohužel moc povedené dílko. Autor do knihy dal snad úplně všechno od vlkodlaků přes jednorožce až po lochneské příšery, příběh je jedno velké klišé, vlastnosti a kouzal využijete minimálně mnohdy dost nelogicky.


Predator3313
01.01.2019

Komentář obsahuje spojlery!
Bohužel ohledně kouzel souhlasím s dřívějšími komentáři, navíc jsem při hodech na charakteristiku postav měl fakt smůlu, takže napoprvé jsem vydržel jen 2 souboje, pak mě dostal krokodýl :D
Na podruhé jsem zkončil jako podkoní...:D
Takže na třetí pokus jsem vzdal snahu jít přes inteligenci a vzal to přes meč a sílu. To už bylo něco jiného, hned mě to víc chytlo a zdárně jsem došel do věže...kde jsem zkončil jako svačina.
Na čtvrtý pokus nemám teď chuť, ale jistě se k tomu zase vrátím.
Tak či onak, kniha mě rozhodně bavila a jsem rád, že jsem si koupil hned 3 autorovy knihy, takže jdu na mrtvé město.

Lucienka
06.09.2018

Můj první gamebook jsem prošla během dovolené s Harrym. Měla bych podnět k autorovi, že kniha a příběh moc nezohledňuje volbu vyšší inteligence a počtu kouzel, které jsem nedostala možnost uplatňovat - hlavně proti kouzelníkovi mi to přijde dost nevýhodné. Všichni přece nechtějí bojovat jen silou a mečem nebo se pletu?

radek1016
07.05.2018

Myslím si, že čtenáři pode mnou knihu ohodnotili více než dobře, takže za sebe dám pouze osobní pocitové hodnocení. Za mne milé překvapení. Líbil se mi pestrý svět, sestavení vlastností postavy, celkový příběh. V neposlední řadě mě potěšilo, že jsem neumíral na náhodnou smrt jako ve FF, asi štěstí? :)

LordSnape
29.10.2017

Sympatický gamebook, který bohužel trpí několika neduhy. Tím prvním jsou určitě chyby v textu a některé až příliš rozsáhlé věty, které by chtěly rozpojit. Pak je tady samozřejmě sazba a přizpůsobení textu na stránku, kdy číslo k právě odkazovanému odstavci najdeme na konci stránky, zatímco text až na další. Tohle by přeci jenom vyřešil pořádný korektor (pak i typograf), což by tištěné knize určitě prospělo. Pak zde máme hlavní příběh, který je prostě kýčem opravdu velikým a jak budete postupně poznávat svého tajemného protivníka, je to jen další klasické RPG ordinary story. Systém kouzel by potřeboval vylepšit a ne že si vyberu čtyři na začátku hry a pak doufám, že mi kniha v průběhu hry nabídne nějaké využít na mé cestě. Chce to více možností, jak je zapojit do hry, třeba jen na úkor jejich počtu.

Na druhou stranu musím pochválit atmosféru. Ta je opravdu parádní. Dýchlo na mě starý dobrý Fighting Fantasy, což je určitě plus. Paramský hvozd není nic pro mlíčňáky. Kniha je docela hardcore. Hned jako prvního protivníka jsem měl tři lapky najednou, což mě zkriplilo na celou dobu hraní. Samotný systém, kromě kouzel, je vážně vyvážený a dobře se hraje. Více klást důraz na štěstí a critical se určitě vyplatí. Bavilo mě to. A tím myslím, že jsem rozehrál první část a pak přes všechno to prozkoumávání a drcení protivníků málem zapomněl jít spát. V závěru je na výběr docela dost možností, ale já jsem nějakým záhadným způsobem nakonec byl za toho zlého a hádejte co... Muhaha. Příště, poučen první cestou, zkusím tentokrát všechny zachránit. Jako prvotina, a s přihlédnutím k tomu, že autor nepíše na PC, ale vše dělá pěkně ručně a postaru, musím dodat, že Stíny paramského hvozdu jsou krásným zjevením a přeji, ať jsou další díly lepší a lepší.

Hadati
26.09.2017

Pozadí celého příběhu mohlo být zajímavější než jen putování do nějaké divočiny ohledně ztracených dřevorubců. Příběh se pak sice vyvine v něco většího, ale je divné, když hrdina zachrání svou zemi vlastně jen tak náhodou. Možná i proto jsem se do něj tolik nevcítil ( kdy tomu bránilo i to, že hrdina, za kterého hrajete, nemá jméno – nikdy tam není vysloveno). Procházení dobrodružství jako takového je však velmi zábavné. Navíc mě překvapilo, že jsem u knihy strávil tolik hodin. Příběh jsem hrál jen jednou, tak je možné, že jednotlivé možnosti nejsou tak široce rozvětvené a proto u knihy strávíte více času.
K hernímu systému musím říct, že je velmi dobře funkční. Zpočátku jsem se obával, že soubojový systém bude zdlouhavý, ale když jsem si nastavil obratnost tak, abych mohl dávat kritiky, tak to šlo snadno. Z herního systému mi tak vadily pouze kouzla, respektive jejich velký počet. Upřednostňuji systém, kdy si vyberu nějakou zvláštní schopnost (kouzlo) a alespoň jednou za gamebook ji použiji, ať už knihou projdu jakkoliv. Musím srovnat se sérií Lone Wolf, který má sice dohromady deset schopností, ale za jedno dobrodružství každou z nich použijete alespoň jednou. A jsou to schopnosti všestranné, ne jednoúčelové jako např. kouzlo, které použijete jen v případě, že potkáte někoho, kdo pomocí magie zkameněl. Ale chápu, že jiným se naopak takováhle variabilita může líbit.
Tento gamebook je určitě lepší než běžné gamebooky od Jacksona a Livingstona, ale na kvalitu gamebooků Lone Wolfa, které považuji za nejlepší gamebooky, co jsem kdy četl, nedosahuje.

stehof
18.10.2017

Přiznám se, že jsem dopředu vůbec nevěděl, co od prvotiny začínajícího autora, který si gamebooky vydává vlastním nákladem, vlastně očekávat. Dopředu předesílám, že jsem byl příjemně překvapen. Autor dokázal sestavit dohromady gamebook, který nemá žádnou technickou chybu a který funguje. Nic ale není úplně bez chyby a i zde je vidět, že se jedná o autorovu prvotinu. Začněme tím pozitivním. Autor píše hezkým jazykem, nebojí se jadrných výrazů, které text hezky oživují. Velmi dobře jsou provedené korektury textu, chyb je minimum. Samotný herní systém je také velmi dobrý a celkem inovativní, složitý tak akorát, za to velké plus. Dobrodružství je pěkně vystavěno, zápletka začíná originálně, brzy se ale začně vyvíjet velmi tendenčně a skončí to obligátní záchranou celého světa před megapadouchem. V tomto bodu je invence autora nevelká. A teď trochu zatnu drápky - bohužel na první pohled je vidět, že je kniha vydána vlastním nákladem a to z jediného důvodu – ilustrace. Autor používá obrázky volně stažitelné z webu. Rozumím tomu, že najít ilustrátora, který by něco nakreslil levně nebo lépe zadarmo, není jednoduché, ale jak víme, celostránkové obrázky v gameboocích (to je fuj slovo), ještě více vtahují do děje a umocňují čtenářův zážitek z hraní. Nemusí přitom jít o tak kvalitní perokresby ála Russ Nicholson. Třeba ty, které provázely první český gamebook Na rozkaz krále byly velmi jednoduché, přesto krásné. Co naplat, ilustrace v tomto gamebooku zkrátka chybí. Co se úpravy textu týká, okraj stránky u vazby knihy by měl být o něco širší, právě kvůli té vazbě, ale to je detail. Již jsem v úvodu chválil autorův jazyk, přesto jsou tu věci, které by si měl pohlídat. Jednak je v textu místy až příliš popisný – „vegetace přechází z bučin do doubrav s příměsí olší tam, kde je více vlhko“ (toto není přesně vyjmuto z textu knihy, je to jen příklad povahy jejího textu). Člověk má až pocit, že se prochází někde na Křivoklátsku, krajina tedy kromě jejích postav není ničím výjimečná. Autor klidně mohl popustit uzdu své fantazii a doplnit prostředí o prvky, které v reálu neexistují. Mohl si tudíž vymyslet úplně cokoliv a nikdo by mu nemohl nic vytknout. Tady narážím například na využití postav amazonek, se ketrými se postava hry může setkat. Autor popisuje nádherná prsa královny amazonek, přitom je má žena zahalena kožešinou a je tedy maximálně vidět, že nějaká prsa má. Navíc, když už využívá autor postavu „amazonky“, která běhá po lese s lukem a nenávidí muže, tedy takovou postavu, která historicky existovala, neměl by opomenout, že amazonky neměly prsa, tedy maximálně jedno prso – uřezávaly si je, aby jim nepřekážely v lukostřelbě. Co bych ale textu vytkl nejvíce, je přítomnost postav, které jako by do gamebooku vstoupily z jiných knih nebo spíše filmů. Autor má zřejmě velkou zálibu v sovětském Mrazíkovi, neboť se zde můžete setkat s Babou Jagou, která žije v chaloupce na muří nožce a létá v moždíři, stejně tak jako s oživlým stromem, medvědy a může si nasbírat v lese houby. Chvílemi jsem si připadal jako pověstný Ivánek, který rozverně skotačí v březovém hájku rozlehlé tajgy. Stejně tak si autor mohl odpustit mithrilovou výzbroj trpaslíků a postavu zvířete, které svou mluvou až příliš připomíná Gluma z Pána prstenů. Na toto by si autor měl dát pozor, trochu to zavání vykrádáním obecných mitivů, názvů a postav, které jsou vpletené do tohoto dobrodružství.
V souhrnu bych měl nakonec podtrhnout ty části knihy, kde se hlavní postava setkává s lidmi, kteří se ve hvozdu z různých důvodů vyskytují. V tomto ohledu je tvorba autora nejkvalitnější a nejzábavnější. Ať už jde o zbloudilé duše, které ve hvozdu hledají ztracené předměty, tak různé lapky a otřesné charaktery (asi nejzábavnější je setkání s barbarem u poustevníka). V tomto je pravděpodobně největší deviza autora, zde je nejsilnějsí . Nutno zde předeslat, že v následné knize, která se celá odehrává ve městě, se to ještě více projeví.
Na trochu skomírajícím poli gamebooků v ČR je skvělé, že se vyskytne autor, který má chuť podobnou knihu napsat a je třeba pokárat nakladatelství, která odmítla takto kvalitní text, který snese srovnání s mnoho let vydávanými zahraničními gamebooky.
Celkově palec nahoru. Pokud si autor dá na některé věci v budoucnu pozor, budou jeho knihy ještě lepší. Jsem moc rád, že se mi osobně autor ozval a na svou tvorbu mě upozornil.

1