Signum Laudis

Signum Laudis https://www.databazeknih.cz/img/books/23_/237038/signum-laudis-237038.jpg 4 5 3

Děj prózy, kombinující kritický pohled na historickou skutečnost s tradovanými vzpomínkami (věnování: "Památce mého otce Karla, který místo pohádek mi vyprávěl o veliké válce"), se odehrává na haličské frontě za ruské ofenzívy v létě r. 1916. Prostřednictvím postav z nejrůznějších sociálních vrstev načrtává autor v množství krátkých, nijak nenadepisovaných oddílů průřez rakousko-uherskou společností (od prostých vojáků a poddůstojníků jako Emil Loriš přes důstojníky, k nimž patří dvojice naivně idealistického poručíka Pallawského a pragmatika Kurta Zieglera, hauptman Bruno König nebo válečný zpravodaj W. A. Wimmer, až po generály Alfréda Bergera a Josefa Grosse, od vesničanů až po finančníky a monarchy). Stěžejní postavou je kaprál Adalbert Hoferik. Původně koňský handlíř, neschopný snést se s lidmi, představuje typ ideálního vojáka: dokonale ovládá vojenské řemeslo, přesně plní své povinnosti, beze zbytku se podřizuje rozkazům a totéž vyžaduje i od podřízených, jimiž je všeobecně nenáviděn. Nebere zřetel na jiné než bojové cíle, proto se také v okamžiku, kdy přejímá velení malé jednotky, rozhodne pro protiútok, při němž však devět mužů padne. Loriš, jeden z přeživších, se jej pokusí zabít. Hoferik náhodou vyvázne a zraněného Loriše, k němuž necítí zášť ani soucit, vynese z frontové linie. V mizérii rakousko-uherské armády je Hoferikův protiútok mimořádným činem. Jako takový je jedním z velitelů využit pro osobní cíle, přičemž shodou okolností císař udělí kaprálovi nejvyšší vojenský řád - Signum laudis (znamení chvály). V kratičkém období nového formování vojsk Hoferik naváže (snad vůbec poprvé v životě) opravdový citový vztah k židovské dívce Hedwize. Boje však pokračují a při zmateném ústupu vojsk se Hoferik dostává do blízkosti štábu, navrhuje únikovou cestu a svým praktickým uvažováním zcela zastíní nadřízené. Tím se stává nepohodlným svědkem jejich neschopnosti. Ve chvíli, kdy se ukáže, že obklíčením nelze projít, je označen za viníka a odsouzen k smrti. Morální kolaps vojenské hierarchie vrcholí: kaprálovi soudci se - poté, co odveleli řadové vojáky do marného boje - sami vzdávají. Bílý prapor nese náhodou objevený zběh, jenž je takto omilostněn. Kniha vznikla přepracováním filmového scénáře, a to poznamenalo její podobu. Otevírá se prudkými situačními střihy, jednotlivé sekvence hýří zvraty, kontrasty, paradoxy, ostrými pointami. Krátké kapitolky se postupně prodlužují a přibývá v nich úvah a reminiscencí. Jednotlivé příběhy (včetně Hoferikova) nejsou podány celistvě, nýbrž vyrůstají z množství kaleidoskopicky řazených výjevů. Postavy, co do vnější tvářnosti jen letmo nahozené, jsou charakterizovány úsporně, jakoby s dokumentární věcností. Autorovy sympatie se zjevně kloní k těm, kteří zaujímají ve společenské hierarchii nižší stupínky, na opačném pólu se více uplatňuje autorská ironie a sarkasmus; ani postavy důstojníků nejsou však vykresleny schematicky. Ojedinělé pokusy hrdinů o realizaci pozitivního životního programu v záplavě cynismu, národnostních předsudků a třídní nesnášenlivosti ztrácejí naději na úspěch. Krutě groteskní osud kaprálův, jakkoli určován řetězcem náhod, je z tohoto hlediska zákonitý. Hoferik, obklopen stejně absurdní realitou jako Josef Švejk, reaguje jinak. Poslouchá a slouží opravdově, bez vnitřní vzpoury. Jako člověk, který "si zakazoval otázky", prohlédne až v okamžiku, kdy se jeho osobní tragédie naplňuje. Hoferikovým protipólem je Emil Loriš, jehož každý čin je provázen vnitřní nejistotou a pochybami. Silný svou vírou v nadosobní ideály, v praktických záležitostech selhává. Aniž zná pozadí rozsudku, hlásí se dobrovolně, s pocitem trpké odplaty, do popravčí čety. I on se tak v okamžiku Hoferikovy smrti stává obětí cynické ironie doby.... celý text

Přidat komentář

JBureš
24.05.2023 5 z 5

Kalinovo Signum Laudis jsem nečetl, ale poslouchal jako audioknihu. Dostal jsem se k ní víceméně náhodou. V podání Jaroslavy Adamové, Pavla Pípala a Gustava Opočenského (myslel jsem si nejdřív, že to je Miloš Nedbal) to je paráda k poslouchání. A to nejen interpretací, ale i obsahem. Já ten film Martina Hollého moc nemusím, přišel mi hodně patetický. Proto jsem k (audio)knize přistupoval opatrně, ale vtáhla mě do děje a přišla mi mnohem víc lidská a "obyčejná" než film. Sice jsem si představoval že Hoferik je Vlado Müller, ale v mé představě tolik nepřehrával. Děj odsejpal, dobře jsem se v něm orientoval a tak dávám knížce 6*

Sheldon
24.03.2021

No nechci do toho kecat, ale Vladimír Kalina napsal knihu před filmem! A jak sám říkal, tak filmu odpovídá asi tak 15 stran, takže informace o knize se mi nezdá jako úplně věrohodná.


ber-tram
19.05.2016 3 z 5

Nezapírám rozmrzení, protože spolutvůrce scénáře kompaktního válečného filmu z r. 1980 jej slepě nepřekopíroval, nýbrž invenčně odpružil do dějově rozbíhavé, kvantem postav zalidněné, formálně nestrukturované psychologizující črty, v níž jako mimochodem zarezonuje úděl Adalberta Hoferika včetně mrazivého (filmu naštěstí věrného) finále. Jenže abych zrekonstruoval, kdo je kdo, musel jsem se vrátit ke skvělému obsazení filmu (Bláha, Prachař, Zahajský, Frej, Zedníček, Lukavský aj.), který byl údernější než jeho knižní... ehm záloha. 25/16