Pozorovatel, jeho stezka a zákonitost

Pozorovatel, jeho stezka a zákonitost https://www.databazeknih.cz/img/books/79_/79093/pozorovatel-jeho-stezka-a-zakonitost-79093.jpg 4 2 2

F. Humphreys, který pobýval začátkem minulého století u Ramany Mahárišiho, uvádí jeden způsob poznání našeho božského Já pomocí pozorovatele. Říká, že Mistr jej učil své nejbližší žáky, což je jistě významné. Jiří Krutina ve své knize právě tuto stezku pozorovatele popisuje a to zasvěceně: ze svých vlastních zkušeností i ze zkušeností s přáteli, kteří se touto stezkou zabývají. Pozorovatel je pojednání ryze praktické a srozumitelné všem, kteří touží po návratu k Bohu pomocí poznání našeho pravého, božského Já, jehož projevem v nás pozorovatel je. Pozorovatelem již každý jsme, protože si neustále něco uvědomujeme, to jest pozorujeme. Postačí proto obrátit pozornost vědomí na to, co si v nás vše i naši vlastní existenci uvědomuje. Jak při tom postupovat, jaké obtíže nás při tom čekají, o tom právě kniha je. Provází nás věrně na této stezce, od začátku až do konce.... celý text

Přidat komentář

sybik1
23.12.2023 5 z 5

Knihu lze považovat za re-formulaci učení prezentovaného J. Vackem do jazyka používaného J. Krutinou. Oba mají technické či přírodovědecké vzdělání (spoiler: autor tohoto komentáře též) a na formulacích je to znát. Např. pro některé lidi v mém okolí je to velmi těžko čitelné a mně se to také někdy hůře čte. Na jednu stranu je to dobře - vyžaduje to se soustředit, někdy přečíst větu/formulaci vícekrát. Na druhou stranu někdy člověk chce něco jednoduššího; takové knihy také existují (zpravidla od jiných autorů).

Eldar80
03.12.2016 2 z 5

Ač docela nerad, musím dát takto nízké hodnocení. Snažím se knihy hodnotit přísně a tady nelze dát víc hvězdiček. Špatné hodnocení nedávám za obsah, ale za to jak je kniha špatně strukturovaná. Díky tomu se velmi špatně četla. Ke konci jsem se vyloženě těšil až ji dočtu. Jedna věc je něčemu rozumět a sám si to vydat. A druhá věc, napsat to tak, aby to bylo přístupné i pro ostatní čtenáře. Na této knize je zkrátka příliš vidět, že neprošla rukama redaktora - a pokud ano, tak odvedl mizernou práci. Předpokládám, že Krutinovu knihu před vydáním přečetl jeho učitel Vacek, ale ten se v tématu dokonale orientuje a nedá tak příliš kvalitní zpětnou vazbu.
Svým způsobem se jedná o technickou příručku k samotnému Pozorovateli. Technickou díky tomu, že je kniha napsaná značně intelektuálně a spoléhá se na kvalitativní a rozlišovací schopnost intelektu. Pokud už nyní nedokážete zcela přesně nadefinovat rozdíl mezi myslí a vědomím, není kniha pro vás. Z mého pohledu je kniha hlavně pro pokročilé praktikující nebo duchovní jedince s vyšší kapacitou mysli. Kniha je totálně nevhodná pro jakékoliv začátečníky v duchovní oblasti.
Krutina vysvětluje problematiku Pozorovatele ze všech možných úhlů. Ikdyž se v tomto tématu zhruba orientuji, tak jsem příliš nerozuměl rozčlenění knihy. Ta má sice něco přes 100 stran, ale obsahuje asi 70 krátkých kapitolek, které na sebe volně navazují. Na prvních 30 stránkách se vysvětluje jaký má Pozorovatel vztah k uvědomování vědomí. Ale proč vlastně tuto praxi provádět a jaký má vliv na život se čtenář dozví až zhruba kolem 50 strany. V knize jsou postřehy i z jiných směrů nebo od jiných autorů.
Obávám se, že kniha je přínosná pouze pro žáky kašmírského šivaismu a nebo jedince, kteří se třeba zabývají křesťanskou mystikou a rádi by se inspirovali pohledem z východu. Protože v knize je použitý koncept Boha v kontextu východní mystiky, bude tak nejspíš vhodná pouze pro praktikující, kteří svůj světonázor staví hlavně na józe. Kniha není vhodná pro budhisty. Ti budou čerpat spíše z dzogčhenu, který je na stejné úrovni jako tohle učení. Kniha je takový duchovní hardcore a je spíše pro jedince, kteří mají pozemský život v úplném pořádku a mají dostatečnou víru v Boha. 55%