Pastier a pastierka

Pastier a pastierka https://www.databazeknih.cz/img/books/13_/135111/bmid_pastier-a-pastierka-vFr-135111.png 4 3 1

Moderné pastorále. Pastier a pastierka je vrcholná novela autora. Podľa vlastného priznania autor celých štrnásť rokov formoval v sebe jej obsah i tvar. Výsledkom je dielo, v ktorom sa hlboká psychologická kresba ľudí, dramatický opis bojových scén a lyrický prienik do stavov duše i prírody spája do pôsobivého celku, do strhujúcej výpovede o láske a vojne. Vzťah Borisa a Ľusie je čistým príbehom lásky, ktorý sa uprostred vojnovej hrôzy nevyníma len kontrastne, ale aj ako potvrdenie veľkosti a sily ľudského citu.... celý text

Literatura světová Novely
Vydáno: , Slovenský spisovateľ
Originální název:

Пастух и пастушка (Pastuch i pastuška) , 1977


více info...

Přidat komentář

Pink Martini
26.04.2015 4 z 5

(Uwaga spoilery!) Viktor Petrovič Astafjev. Moderní pastorále. Nad touto úzkou knihou autor pracoval čtyři roky a po jejím vydání ji mnohokrát přepracoval. Když kniha vyšla, kritika byla šokována. Astafjev se zapsal do jejího podvědomí coby autor povídek kritizujících sociální poměry a nyní publikuje knihu s válečnou tématikou. Byl rok 1973.

Při čtení úvodních scén z anonymního bitevního pole čtenáři okamžitě vyskočí, že autor je frontovik, účastník všech těchto krvavých scén, a to, o čem píše, je mu dokonale známé. Ale Moderní pastorále nejsou jen naturalistické líčení boje, mají i svou lyričtější stránku. Astafjev nerozlišuje mezi Němci a Rusy, pro něj je válka utrpením, v němž najdou smrt tisíce nevinných lidí z obou stran. Sledujeme osud Borise Kosťajeva, kterému není ještě ani dvacet. V podstatě banální příběh vojáka, co se zamiluje do holky z jakési vesnice, za pár dní musí odejít a umírá na drobné zranění někde uprostřed Ruska, kde není ani hřbitov.

Astfajevovy pastorále nejsou těmi lakonickými výjevy z pláten od Poussina, kde žijí arkádští pastýři mezi nymfami a satyry boha Pana. "Za lázní leželi mrtví stařec a stařena. Pospíchali z domu k jámě, v níž se zřejmě už nejednou zachraňovali, a kde asi museli dlouho vysedávat, protože stařena s sebou vzala lýkovou kabelu s jídlem a klubko tlusté, doma stáčené pestré vlny. Leželi zakrývajíce jeden druhého.. Od obyvatel se dozvěděli, že ti dva staří sem přišli v hladovém roce z Povolží. Pásli tu kolchozní stádo. Pastýř a pastýřka."

Idyla tradiční pastorále dostává s přídomkem moderní hořkou pachuť. Prostí lidé jsou ubiti, zničeni, a s nimi i jejich láska. Ostatně není to fyzická rána, která by Borise zabila. Zranění je nepatrné a zdraví neohrožující. Je to stesk po Ljusje, který ho zbavuje života. Díky válce trpí i příroda a vše kolem ní. Válka je chaos a apokalypsa ničící vše. Symbol zabitého pastýře a pastýřky je jedním z nejsilnějších motivů nesmyslnosti a následků války, na jaký jsem kdy narazila. Myslím, že jen otázkou času, kdy zvednu z 4/5 na 5/5. Musím si to nechat projít hlavou a všechno vstřebat.