Na odpis - Nešťastné příhody ze startupové bubliny

od:


KoupitKoupit eknihu

Břitký průvodce odvrácenou stranou Silicon Valley. Dan Lyons měl šťastnou a spokojenou rodinu, skvělou kariéru a práci, která ho bavila. Všechno změnil jeden telefonát jeho šéfové z Newsweeku. Po pětadvaceti letech novinařiny je najednou bez práce: padesátník, který sice umí psát, má vynikající přehled v technologické sféře — ale přece jenom, jednapadesátiletý chlap. Píše se rok 2012 a média jsou kvůli odlivu peněz z inzerce v dlouhodobé krizi. Lyonsovi nezbývá než se poohlédnout jinde. Třeba v nějakém perspektivním startupu, mladé dravé technologické firmě. Vůbec netuší, do jakého šílenství se vrhá. Na odpis je nesmírně zábavné líčení tragikomické srážky pragmatického profesionála s firemní kulturou startupů „připomínajících montessori školky“ a zároveň čtivý průvodce temnými stránkami internetového vizionářství, v němž jde často více o peníze než o revoluční nápady....celý text

https://www.databazeknih.cz/images_books/34_/344099/na-odpis-nestastne-prihody-ze-start-A7u-344099.jpg 3.714
Orig. název:

Disrupted: My Misadventure in the Start-Up Bubble (2016)

Žánr:
Literatura světová, Humor
Vydáno:, Host
více informací...
Nahrávám...

Komentáře (7)

Přidat komentář
RamonVarga
02. října

Newsweek anoncoval, že se budu smát - já spíše slzel.

Dejvid
17. dubna

Zajímavý pohled do zákulisí světa přehypovaných startupů, kde je všechno cool, super a boží, jen s padesátiletým dinosaurem si tam nějak nevědí rady. Opravdu k neuvěření, jakou kapitalizaci může získat firma, která skoro nic nedělá (a to, co dělá, dělá blbě). Jinak moc nesouhlasím se zde prvním komentářem, autor svoje pohnutky jasně vysvětloval, stejně tak jako svoje vlastnosti (že je jízlivý a byl zvyklý na takový ten starý dobrý rejpavý humor, se kterým prostě v Hubspotu, mezi těmi zfanatizovanými skoro teenagery, neuspěl). Mně neštval, štvali mi tam všichni ostastní :-)

Alena_S
04. dubna

Skeptické představy o tomto druhu společností se mi v této knize naplnily. Autora chválím za počáteční kuráž, s níž se do toho světa vypravil, a za humor, s jakým se s tím coby vyčnívající hřebík pral - opět počáteční. Ten ho přešel. Ale proč to nechal dojít tak daleko, už nechápu. Ano, zaopatřoval celé rodině pojistku, tomu rozumím, a byla tu vidina akcií. Ale když se už v té neúnosné fázi několikrát (!) ptal, jestli by se neměl začít (!) poohlížet po jiné práci, měla jsem chuť na knihu zařvat "Tys ještě nezačal?? Tak co tady řešíme!"

OldřichHanton
16. března

Dan Lyons byl úspěšný novinář, který dlouhá léta psal pro prestižní Newsweek. S Newsweekem to však šlo dlouho z kopce a jednoho dne si musel i Lyons hledat novou práci. Tu nakonec našel v "úžasné" mladé startupové firmě HubSpot. Celá knížka je vyprávěním o peripetiích padesátníka, který je najednou nucen pracovat v dosti ujetém pracovním kolektivu, kde je navíc suverénně nejstarší.
Knížka je určitě řemeslně napsána výborně. Fungování firmy i její kultura na pracovišti jsou popsány hodně sugestivně a vtipně, ale především čtivě. Hltal jsem stránku za stránkou a byl opravdu zvědavý "jak to s ním dopadne".
Své výtky bych nesměroval ani tak knize jako spíš autorovi. Přestože má v podstatě pravdu a jeho postřehy o (ne)fungování startupů jsou hodnotné, z knížky hodně často prosakuje jeho zraněné ego. Stále si stěžuje na blbou práci, neúctu mladších kolegů a diskriminaci kvůli věku, i když se to dá, vzhledem k jeho situaci, asi chápat.

jaroslav63
01. ledna

Kdyby to byl román z prostředí marketingu a investic, tak bych tomu neuvěřil. Ale ono je to skutečné. Firmy, které prodělávají stovky milionů, nikdy nevygenerují zisk, ale přesto ze svých zakladatelů a investorů nadělají miliardáře.

iška
01.12.2017

Možná bych se více bavila, kdyby mi tématika byla bližší. Takhle to na mě působilo opravdu skoro depresivně.

martin3683
03.11.2017

Kniha by se dala stručně popsat jako humorné vzpomínky padesátiletého vysloužilého novináře na pracovní epizodu v super cool moderním startupu, kde většina zaměstnanců by mohla být ve věku jeho dětí. Vše z toho platí, jen to nakonec není vlastně moc humorné, spíše docela depresivní.

Firma, v které po vyhazovu z Newsweeku nastoupí, se ukáže, že je to svého druhu sekta, kde pracují skoroještěděti, které lehko udržíte v práci na houpačky v zasedačce a bonbóny zdarma na chodbách. Prostě nastoupil do typické představy o americkém startupu, který pálí miliony od investorů zběsilým tempem, aby se z něj stal "jednorožec", firma s více jak miliardovou valuací (v dolarech!). Taková firma pravda má nějaký produkt a tržby, ale jinak je to hlavně marketingový a PR nafouklý projekt, generuje mega ztrátu a má jen jeden cíl - vstup na burzu a udělat ze zakladatelů a investorů boháče. To je asi i pochopitelný cíl, ale způsob, jakým toho chtějí dosáhnout, ukazuje kniha v celé své nahotě a není to hezké čtení. Kór když takových firem jsou tisíce a mají spasit náš svět... alespoň to o sobě hlásají jejich prorokové, tedy správně vizionáři-zakladatelé. Z toho mám nakonec asi největší hrůzu.

Kniha si říká o to, abychom hlavnímu hrdinovi fandili proti zlé korporaci. Na mě to ale moc nefungovalo a autor knihy mě neustále štval. Totální řešič, kňoural, rejpal a notorický prudič. Z pohledu majitele firmy jsem si neustále musel říkat, jak bych reagoval na někoho tak toxického jako byl onen novinář. Já bych asi neměl dost trpělivosti a vyhodil ho. Teď neřeším, že měl v plno věcech pravdu a sám bych v takové firmě nevydržel ani týden. Řeším to, že totálně nezapadal do firemní kultury. A je jedno, zda se mě ta firma jako čtenáři líbí nebo ne, ale věděl o ní předem a mohl kdykoliv odejít, nikdo ho tam nedržel násílím a ostatním zaměstnancům se tam líbilo, prostě nebyl kompatibilní. Zůstaval tam jen kvůli penězům a protože, jak nakonec sám přiznává, chtěl také urvat něco z opcí na akcie, až firma půjde na burzu. Ve výsledku se nakonec zaprodá a stává se z něj úplně stejný zlatokop jako ostatní vrcholní manažeři ve firmě, kteří dělají různé sviňárny a nemorální věci, aby to doklepali k IPO (úpis na burzu), zajistili co nejvyšší cenu akcií a shrábli jackpot. Jiní svůj cíl schovávají za budování lepšího světa, autor zase za různé moralizování.

Pokud jste někdy uvažovali, že byste za volné peníze koupili akcie nějakého strašně cool startupu, který jednou změní svět a jeho zakladatelé se zdají jako fajn týpci, tak po téhle knížce toho asi necháte. Jinak ale velmi zajímavý (i když depresivní) pohled do tématiky a autor knihy si už v této branži určitě neštrejchne.

Štítky

satira

Autor knihy

Dan Lyons

Dan Lyons
americká, 1960

Uživatelé mají knihu

v Právě čtených2x
v Přečtených17x
v Knihotéce6x
v Chystám se číst18x
v Chci si koupit4x