Láskou za lásku. Život a dílo svaté Terezie od Ježíše

Láskou za lásku. Život a dílo svaté Terezie od Ježíše https://www.databazeknih.cz/img/books/40_/407203/bmid_laskou-za-lasku-zivot-a-dilo-svate--INi-407203.png 5 8 3

Brilantně a přitom vroucně napsaný životopis Terezie z Avily z pera Edity Steinové ukazuje niternou spřízněnost obou velkých žen církve. Edita Steinová se cítila být učednicí velké španělské světice. Jak říká v úvodu ke svému spisku, „rádi bychom si do dnešní doby odnesli něco z ducha této velké ženy, která ve století bitev a zmatků projevila neuvěřitelné zakladatelské úsilí. Ať nám ona sama dá požehnání, aby na tento malý portrét jejího života a působení dopadl alespoň některý z paprsků jejího ducha, jenž by se dotkl srdcí čtenářů“.... celý text

Přidat komentář

huhuhu
11.02.2023 4 z 5

Světice (Edith Stein) píše o světici (Terezii z Avily / Terezii od Ježíše). Životopis španělské mystičky, která žila v 16. st., samozřejmě obsahuje Tereziiny mystické zážitky, ale nechybí ani líčení zcela praktických záležitostí, jako byly například všelijaké strasti, které doprovázaly založení řádu bosých karmelitánů. Útlá knížečka hlubokého obsahu, který nemysticky založený člověk (jako já) zdaleka nemůže pochopit a plně docenit.

mirektrubak
09.07.2022 5 z 5

„Modlitba je setkávání s Bohem. Bůh je láska a láska je sebedarující dobrota, plnost bytí, které nezůstává uzavřeno v sobě, ale sděluje se druhým, chce druhé obdarovat a učinit šťastnými. Celé stvoření vděčí za své bytí této vydávající se Boží lásce. Nejvyššími ze všech bytostí jsou však ty duchem obdařené, jež jsou s to s porozuměním přijmout Boží lásku a opětovat ji: andělé a lidské duše.
Modlitba je největším výkonem, jehož je člověk schopen; není to však výkon pouze lidský. Modlitba je Jákobovým žebříkem, po němž duch člověka směřuje vzhůru k Bohu a Boží milost sestupuje k člověku. Stupně modlitby se liší podle míry podílu, jaký na něm mají přirozené síly duše a Boží milost.“

V prvních pár kapitolách to vypadalo na vcelku konvenční životopis, ale atmosféra se na stránkách hodně změní, když se Edith Stein začne věnovat tématu vnitřní modlitby a vydanosti Bohu, tedy atributům života Terezie z Ávily, které Edith zvlášť oslovily a přivedly k její vlastní zásadní životní proměně. Text se pak stává velmi hutným a výživným, žádné výplně, žádná hluchá místa, ale spojení myšlenkových světů dvou výjimečných žen, obdařených nejen vzácnou schopností meditativní modlitby, ale také ještě vzácnější schopnosti tuto zkušenost srozumitelně předávat – nakolik je vůbec u takto intimní záležitosti možné něco zprostředkovávat.
Pro mě to bylo potěšení, smět se na chvíli přiblížit dvěma tak vzácným světicím, a přestože já sám žádné velké vlohy k vnitřní modlitbě nemám (lépe řečeno: zatím jsem je neobjevil, ještě to se sebou nevzdávám ;-), odnesl jsem si k dalšímu promýšlení leccos zajímavého. A jako třešničku na dortu jsem se dozvěděl, že krátce před svou smrtí svatá Terezie znovu a znovu opakovala verš z Žalmu 51 „srdcem zkroušeným a zdeptaným ty, Bože, nepohrdáš!“, který je i pro mě osobně z více důvodů důležitý – to ve mně vyvolalo radost z toho, že v tomto velezajímavém světě může mít něco společného uznávaná autorita i duchovní pařez a věčný modlitební začátečník. :-)
Všichni máme své dary a každý z nás je výjimečný, po svém.

„Nic nám nebrání sloužit horlivě našemu Pánu. Milé sestry a bratři, když všemohoucí Bůh tak laskavě vyslyšel naše naléhavé prosby, služme mu prosím ještě horlivěji“
(Terezie od Ježíše, Kniha o zakládání)


kirkous
08.06.2020 5 z 5

Knížka je zajímavá ze dvou důvodů. Jednak přináší kratší životopis jedné z nejvýznamnějších katolických mystiček Terezie z Avily, neboli Terezie od Ježíše, který se opírá o její vlastní práce, a jednak je její autorkou Editha Steinová, filosofka a posléze karmelitka, kterou pro její židovský původ nacisté odvezli do Osvětimi, kde také zemřela. Pro mě bylo zajímavé sledovat, jak stoupenkyně fenomenologie, jejímž cílem je vystavět filosofii jako vědu, píše v podstatě hagiografický spis. A také si všímat, co vlastně Edithu Steinovou na Terezii od Ježíše fascinovalo, co akcentuje, jak to vykládá a jak to sama přijímá. Zde mám na mysli její popis duchovní cesty - od modlitby k mystickému zření.