Beethoven

Beethoven https://www.databazeknih.cz/img/books/25_/250835/beethoven-Kvt-250835.jpg 4 7 2

Z přebalu: ...Pravda, ťažko povedať, že jeho Beethoven je vyslovene hudobný životopis. Hoci čitateľ v ňom najde rôzne podrobnosti a údaje takmer o každej skladbe, ťažisko je predsa inde. Celok pripomína skôr rozmernú spoločenskú kroniku, široké plátno, kde sa však ako stály motiv vracia Beethovenova postava... Poznámky spracoval dr. Zoltán Hrabussay.... celý text

Literatura naučná Biografie a memoáry
Vydáno: , Štátne hudobné vydavateľstvo
Originální název:

La vie de Beethoven , 1929


více info...

Přidat komentář

jiri77
28.03.2019 5 z 5

Édouard Herriot nám popisuje život Mistra, a vše co ho inspirovalo a mělo vliv k napsání tak skvělých hudebních děl. Beethoven měl rád hodně přírodu,která hodně ovlivnila jeho tvorbu,například symfonie č. 6 F dur op. 68 „Pastorální“(má oblíbená),ale i ,,politika'' a city k lidem byli častým námětem jeho hudby. Skvělá kniha,která nám předkládá Beethovena především jako člověka. Hodně zajímavých informací a to i z pohledů jiných skladatelů a spisovatelů.

esma
23.10.2018 5 z 5

Beethovena staví hudební svět vedle Bacha a Mozarta na vrchol své pomyslné pyramidy. Édouard Herriot nám nabízí nejenom vhled do jeho osobního života, ale i velmi podrobný a ucelený obraz Evropy, kterou Napoleon převracel naruby a Vídně, kde Beethoven žil a a tvořil svá nesmrtelná hudební díla. Nejsou světu neznámá : nápěv z 5. symfonie : da, da, da, dam ... Elišku ... máme dítka v hudebce ... líbeznou Měsíční sonátu ... jestli jste si letos užili krásného babího léta plného barev z palet impresionistů, prosluněných, teploučkých dní a šustícího padajícího listí, to jsou melodie, které příroda kopírovala z jeho Pastorální ... jeho mše vyzývající nás k pokoře a k lásce k bližnému a nakonec nás úplně zmrazí jeho devátá s ódou na radost ...
Zhudebnil radost, on, kterého na životní pouti provázely chudoba, hluchota a osamělost ...
Nedá mi nezmínit historku ze Škvoreckého Scherza. Neznámý muzikant líčí Dvořákovi, jak Luis-Antoine Jullien (francouzský skladatel a dirigent 1812-1860), známý originálními způsoby jak zaujmout posluchače, dirigoval Pumprnákle obyčejnou taktovkou. Na Mendelssohna měl stříbrnou. K Mozartovi si navlíkal rukavice a do rukou bral taktovku zlatou. A na Beethovena ? ... To byl, Mistře, ceremoniál. Zahráli jsme tuš, středem sálu slavnostně vešel lokaj, celej zlatej a purpurovej, s rudým polštářkem, na jakým se nosí korunovační klenoty. Jullien si obřadně natáh bílé rukavice, z podušky zved zlatou taktovku, celou posázenou diamantama, a zvolal : PADNĚTE NA KOLENA ! Potom se votočil k orchestru, zved taktovku, a Mistře, někteří lidé si doopravdy klekli a celou skladbu poslouchali vkleče ...