Americká tragédie
kniha od: Theodore Dreiser

Vrcholné dílo Dreiserovo, řadící se čestně vedle velkých obrazů amerického života, Dos Passosovy trilogie U. S. A. a Steinbeckových Hroznů hněvu. V tragickém příběhu mladého člověka, který v touze po bohatství a vynikajícím společenském postavení se neštítí ani vraždy, autor zachytil mnoho stránek amerického života a obžaloval společnost, která byla spoluvinna na hrdinově zoufalém pokusu vymanit se ze svého postavení.... celý text
Literatura světová , Romány
Vydáno: 1965 , SNKLU - Státní nakladatelství krásné literatury a umění
Originální název:
An American Tragedy , 1925
více info...
Komentáře (62)
Komentáře 62 Recenze 2


Chybělo mě více dialogů, jinak je to takové "nepříjemné" čtení připomínající Zolovy romány, případně podobně vystavěné Hrozny hněvu. Na Clydovi není mnoho vlastností, co by čtenáře přitáhlo, ale v závěru mě ho bylo, přiznávám, skoro až líto. Celkově bezútěšné, ponuré.
Málem bych zapomněl .... Popis společnosti je podle mě úplně jednostranně negativní, včetně spousty postav, kde aby nalézt nějakou pozitivní vlastnost vyžaduje hodinářskou trpělivost.


Obsahově velmi silná kniha. Ačkoli má název Americká tragédie, tak podobných tragédií se po světě událo mnoho. S knihou jsem se seznámila před mnoha lety a zůstala po ní nechuť se do ní ještě někdy pustit. Ne proto, že by byla špatná, to rozhodně ne, ale pro ten těžký příběh, který končí tak jak končí. Přesto jsem si k tomuto románu opět našla cestu a znovu mám úplně stejný pocit, jako kdysi. Zůstává ve mě jakási pachuť té doby.


Začína to ako kariérny sociálny román, potom sa to prehupne do vzťahovej drámy a končí to ako justičný thriller. Napriek tomuto širokému žánrovému rozpätiu to pôsobí celistvo a vďaka skvelým spisovateľským schopnostiam Theodore Dreisera sa to číta veľmi dobre.


Na této knize jsem si v reálu ověřila,jak mnoho dělá překlad.
Různá vydání s odlišnými překladateli :
Buď zajímavý čtivý román nebo nezáživná nuda. Dva různé překlady z toho udělaly dvě jen vzdáleně podobné knihy. Hlavní kostra příběhu stejná,ale to provedení rozdílné.
Čtyři hvězdičky dávám za ten čtivý román, druhý překlad by byl s bídou na hvězdičky dvě.

Tragédia bolo čítať túto knihu - toť k "tragédia" v názve. K "americká" (z názvu) - údajne ide vraj o Dostojevského Zločin a trest "po americky". Akurát, že tomu chýbal aj Dostojevskij, aj všetko zo Zločinu a trestu, hoci v knihe Americká tragédia je aj zločin a aj trest. Lenže zločin a trest sú v každej jednej tragédii, všetky diela Shakespeara, Homérova Iliada a pod. diela majú v sebe zločin a trest... Americká tragédia je nudná rozťahaná kniha s klasickou drámou, ktorá ničím neprekvapuje. Keby bola o polovicu kratšia, možno by nebola taká nudná. Ale chápem vysoké hodnotenia, kniha je "americká" a má toto "americká" aj v názve a celé veky je vždy in to, čo je z Ameriky.


Můj osobní pohled je takový, že Americká tragédie je jedním z nejvýznamnějších, nejkomplexnějších a společensky nejvíc vypovídajících děl 20. století. Dreiser si dal na ne tolik složitém příběhu záležet, aby vypsal specifika tehdejší doby, problémy americké společnosti a vliv těchto problémů na vývoj jednotlivců. Hlavní postavou je Clyde, jehož hlavní devízou je to, že je slaboch - nechává tedy společenské nároky a očekávání, aby s ním zametaly ze strany na stranu, jak je jim libo. Proto, když nakonec spáchá vraždu, je poměrně jasné, že ačkoliv ji spáchal vlastníma rukama, minimálně částečná vina za ni padá na celou společnost a její nastavení. Kdy bohatství, společenské styky a rodinné zázemí determinují, jak člověk může nebo nemůže být úspěšný.


Hluboce věřící rodina vedena dominantní matkou vede nudný, nuzný a neperspektivní život. Největšího prohřešku na svých dětech se přesto dopouští v mnohem horším lhaní, snažícím se je za každou cenu uchránit od všeho zlého. Dopadem je, že děti jsou na okraji společnosti bez zkušeností z běžného života. Úvodní část tedy popisuje zejména dospívání relativně starého nejstaršího syna Clyda, který je inteligentní, šikovný a hlavně zhnusený dosavadním životem svojí rodiny. Jeho ctižádost se pomalu daří naplňovat nejprve po rozhodnutí, že si musí najít práci. Šikovnost, podnětné pracovní prostředí a podporující kolegové mu umožní nasávat životní zkušenosti i od jiných lidí, ale také poprvé v životě dělání chyb. Komu bylo v životě v zabránění dělání malých chyb, začíná od velkých. Nejinak tomu je v případě Clyda, který tak poznává, že i jeho zkušenější nový přátelé se mohou dostat do situací, ze kterých si neumějí snadno poradit.
Po nabití pár životních zkušeností Clyde poprvé potkává bohatého člena západní větve své rodiny a cítí příležitost pro zásadní změnu svého postavení. Neváhá a brzy zjišťuje, že sny se od skutečnosti značně liší a nic v životě není zadarmo. Vnitřně si nastaví pravidla, pro která nemá dostatek disciplíny a ocitá se na pomezí dvou světů. Jeden vzájemně vylučuje druhý a on s bláhovými nadějemi a nedostatečnými zkušenostmi neví, co má správně dělat.
Theodor Dreiser se ve svém popisu báječně zaměřuje zejména na psychologii postav, jejich vnitřní pocity a emoční důsledky jejich činů. Možnost sledovat děj Clydův jakožto protagonisty a přitom vidět za oponu co si myslí ostatní, kteří na něj zvnějšku působí vytváří největší přidanou hodnotu. Trošku je škoda, jednoho zcela zbytečného politického výlevu, ale celkově se jedná o velice povedené dílo. Nakonec jsem se rozhodl ubrat jednu hvězdička za příliš dlouhý popis útrpného života, kdy byl rodinou trýzněn náboženskými zvyky, které Clyde nikdy nepřijal.


Ako malá si z TV pamätám inscenáciu s Emilom Horváthom, Soňou Valentovou a Vladimírom Mullerom. Zbožňovala som ju. Časom som bola zvedavá, aká je kniha. Aj keď je trilógia takmer 800 stranová, neľutujem.
T. Dreiser sa inšpiroval reálnym kriminálnym prípadom. Dňa 11. júla 1906 sa vo federálnom štáte New York na jazere Big Moose Lake v Adirondackom pohorí našiel prevrátený čln a telo 20 ročnej Grace Brownovej. Chester Gillette bol súdený a odsúdený za vraždu Brownovej aj napriek tomu že prehlasoval, že jej smrť bola nehoda. Ch. Gillette bol popravený na elektrickom kresle 30. marca 1908. Vražedný súdny proces vzbudil medzinárodnú pozornosť, keď sa čítali úryvky listov adresované Chesterovi Gillettovi. T. Dreiser počas štúdie prípadu uchovával výstrižky z novín o prípade niekoľko rokov, predtým ako román napísal. Postava Clyda Griffitsa je inšpirovaná Chesterom Gillettom, ktorých iniciály mien sa zhodujú.


Americká tragédie je poměrně unikátní v tom, jak velký žánrový rozptyl má. Nejprve se pohybuje v sociálním románu, kdy popisuje život silně věřící křesťanské rodiny, posléze se posune do milostného románu, kde sleduje romantickou linii mezi dvěma lidmi, aby později přešla do psychologické roviny a skončila jako soudní drama. Theodore Dreiser nikam nespěchá a na popisech prostředí, života ve vyšší společnosti a psychologizaci postav si dává extrémně záležet, a i když zápletka není na první pohled nijak složitá, na opravdu velké ploše je zpracována do nejmenšího detailu a s hlavním hrdinou čtenář projde celý jeho život. Na knize je znát, že Dreiser byl společensky dost rozpolcený, neboť vyšší společností částečně pohrdal a její bezstarostný život plný peněz odsuzoval, na druhou stranu ho ale zároveň všechno kolem ní přitahovalo a neměl by problém stát se jejím členem, i proto není morální kritika tak ostrá a je svým způsobem smířlivá. I když měl autor blízko ke komunistickému hnutí, nějaký ostrý apel a opěvování hlavního hrdiny tu zcela chybí a vše je popsáno věcně a takřka bez emocí, čímž kniha působí jako trochu chladná kronika jednoho života, na který může každý mít jiný názor. Objektivně je samozřejmě nutné uznat, že délka je přepálená a kdyby měl román o takových sto až sto padesát stránek méně, nic by se nestalo, protože někdy je psychologie vskutku extrémně hluboká a děj kvůli ní ustupuje do pozadí. Právě rozsah románu ale mnoho čtenářů odradí, což je škoda, protože Americká tragédie je naprostá klasika, o které se bohužel moc nemluví a moc lidí ji ani nezná, přitom pozornost rozhodně zaslouží. Jen je potřeba čtenářská tolerance a zkušenost. 80 %


Keď som pred mnohými rokmi objavil prvú kingovku, tak v jej doslove Stephen napísal, že odporúča prečítať si niekoľko kníh. Americká tragédia je jednou z nich. Priznám sa, že 800 stranová výzva ma pomerne slušne vyľakala, ale neľutujem, je to jedna z tých kníh, ktorých tempo plynutia príbehu a štýl rozprávania mi sedí. K samotnej knihe nie je čo dodať, je pomerne známa, nakrútili podľa nej film a v sedemdesiatych rokoch minulého storočia aj slovenskú trojdielnu inscenáciu - tú som si pozrel a je to príjemné prekvapenie. Jediné čo dodám je to, že podobných tragédií sa na svete udialo plno a tak by sme na našom malom Slovensku, ako aj v Čechách bez problémov našli našich aktérov bažiacich po moci a spoločenskom postavení. A takisto by to boli v hĺbke duše zbabelci, ako Clyde, ktorý si smrť iného človeka vyložil, ako spravodlivú a primeranú cenu na svojej ceste za uznaním a do konca svojho krátkeho života sa nevedel priznať ani vlastnej matke.


Klasika, která má v zorném úhlu pohledu americký sen s nepředvídatelnými možnostmi od vzhlížející závisti k bohatství, k dosažitelnému snu, který bez zločinu nelze uskutečnit.
Láska ani její následky nemají hodnotu, kterou by nešlo obětovat za vidinu lepších životních možností, a tak tragédie mladické kruté nerozvážnosti nese smrtící žeň.
Společnost si na procesu honí bezskurpulentní body pro volby.
Možnosti ve svobodném světě nejsou bezbřehé.
Audioverze ve skvělém obsazení.


Nemohu jinak, než hodnotit 5 hvězdičkama. Ač mám raději knihy ze současnosti, poprvé jsem četla tak starou knihu, rok 1948 a vůbec nelituji. Příběh Clyda vám vleze pod kůži a nepustí. Musíte číst a číst.

(SPOILER) Dnes uz celkom literarna klasika inspirovana vtedy-medializovanym pripadom mladeho chudobneho chalana ktory v 1906 utopil svoju tehotnu priatelku. Majstrovske dielo s fantastickou psychologizaciou postav ktore akoby zili a dychali, sa velmi lahko cita a putavym pribehom sa naturalista Dreiser velmi komplexne vyjadruje k roznym problemom systemu a nepriamo obvinuje pokrytecku spolocnost nespravodlivo rozclenenu do spolocenskych vrstiev podla majetku, ako zrejme i kapitalizmu ako takeho. Tragedia mladeho a pomyleneho jednotlivca sa teda v prenesenom vyzname stava akymsi class struggle. A autor ma svoje postavy rad, chce ich chapat a azda by im aj rad pomohol, no vie, ze su odsudeni k neodvratnemu a bolestivemu zaniku. A v zavere sa dostava az k trochu existencialnym otazkam nevyhnutnosti ludskeho udelu. Uplny emocny knockout a mozno najsilnejsia beletria aku som cital - a i dnes velmi aktualna.


Tohle mi nešlo. Bylo to pomalé, příliš pomalé. Rozvláčne. A hlavní hrdina byl k unudeni.


Velmi kvalitni dilo. Urcite stoji za precteni. Cetl jsem po druhe s odstupem casu asi po 15 letech (poprve na stredni) a bohuzel se mi libilo o dost mene. Na me uz prilis zdlouhave popisy prostredi a pocitu. Misto 700 stran by mohlo mit 300 a bylo by to skvele na maximalni hodnoceni. Protoze ten pribeh a ta myslenka prerodu hlavniho hrdiny vlivem okoli je proste super zpracovano.


Psychicky náročne čítanie. Neviem či je to tým že som pozorovala Clydov život od detstva, ale vôbec som ho nedokázala súdiť. Každý krivdu, hanbu, ľútosť prežívame do inej miery a tak ťažko povedať ako by sa zachoval iný. Ale zarážalo má že sa do konca necítil za Róbertinu smrť vinný. Koľko hláv toľko názorov. Krásny opis Clydovej matky pozoruhodné opísaná silná žena. Pre mňa priveľmi citovo náročná kniha a už zasa musím prejsť na iný druh literatúry.


Výborná kniha ukazující, kam až můžou dojít zažité konvence a bránění vztahů kvůli rozdílnému společenskému postavení. Ale přesto mi bylo líto spíše Roberty než Clyda.
Čekala jsem, že toto poměrné rozsáhlé dílo se mi bude číst vcelku špatně, ale opak byl pravdou a kniha utíkala, dokázala jsem se vždy pořádně začíst.


Skvele dilo. Ctive, zajimave, napinave. Rozdily ve spolecnosti, vztahy muzi zeny, kriminalni a pravni veci, vira. Lze toho zde najit mnoho, mnoho temat.
Nejvetsi nestesti bylo v tom, ze Clyde chtel tak moc patrit do bohate spolecnosti, az provedl ten hrozny cin, a spolecnost? Odvratili se od neho, nechali ho v tom, prece si nezkazi povest ve spolecnosti. Takze k cemu to nakonec vse bylo? Zmarene zivoty k nicemu.


Parádní knížka, která pro mě splňuje všechno, co má mít klasický román. Je dost obsáhlá na to, aby se čtenář stihl sžít s hlavním hrdinou, já jsem měla pocit, jako by Clyde byl někdo, koho skutečně znám. Autor čtenáři umožní žít s Clydem celý jeho život - chvílemi Clyda chápete, chvílemi litujete, chvílemi vás pořádně štve.... Knížka navíc oplývá brilantním slohem, který příjemně, nenuceně a lehce plyne.


Co se týče této knihy, jsem rozpolcená. Příběh výborný, ale těžkopádně a zdlouhavě napsaná. Přečetla jsem ji skoro do konce celou, ale před koncem jsem ji už jen dolistovala, abych věděla, jak to s ním dopadne. Už jsem neměla sílu to do konce číst bez přeskakování stránek.


Clyde Griffiths. Tento človek dva týždne bičoval moju psychiku, celú osobnosť, dušu. Nenachádzam slov... toľko zmien, protikladov, psychických opisov, zamyslení.
Možno mi pomôže citácia z knihy: "Taký bol vplyv krásy, bohatstva a spoločenského postavenie, po ktorých horúčkovito bažil, na povahu plytkú, nestálu ako voda!"
Na začiatku suchý opis sa postupne menil na prežívanie každého momentu knihy spolu s hlavným hrdinom. A nakoniec mi on sám nastolil otázku: Je vinný, alebo je vinná spoločnosť?
Najviac sa ma na konci knihy dotkol vnútorný monológ Clydea: "...ako ho môžu posudzovať títo ľudia keď nepoznajú jeho duševné, telesné, mravné utrpenie?" Mám vôbec práve posudzovať ho JA, aj keď som s ním prežil prakticky celý život, každú zmenu v jeho správaní a videl som všetko čo sa odohrávalo v jeho hlave?
Táto kniha je monument. A každého, kto sa po jeho strmých stenách vyškriabe až na vrchol obdarí psychickým zážitkom, na aký len tak ľahko nezabudne. Rozmýšlal som, že čítanie prvej polovice bolo len utrpením a preto som chcel jednu hviezdičku odobrať. Ale toto utrpenie a bolesť za niečo stáli. Nazval by som to "novodobou katarziou"...


Veľmi pekný príbeh mladého chudobného chlapca, ktorý túžil po spoločnosti, bohatstve a postavení.....Bohužial to na niečom padlo.....Posledný strany som hltala, lebo som čakala na zázrak, ktorý sa nestal. A aby som budúcemu čitateľovi neprezradila moc z deja, nebudem rozoberať moje pocity.....Ale zasa mám ten pocit, keby nebolo toho kňaza, mohlo to aspoň trochu dopadnúť inak.....


Vydatná studie nitra jedné mladé americké hlavy 20. století. Dreiser bezpochyby vytvořil dílo antických rozměrů, které je zároveň velice intimním portrétem a vytváří tak dojem nebývale komplexního zážitku. Úvodní třetina mě nijak extra ke knize nepřipoutala, ale její prostřední část to zcela vynahradila a zpětně i opodstatnila ten trochu zdlouhavý úvod (což je přesně to, co si filmové adaptace, které se snaží 800 stran románu narvat do 2 hodin, nemůžou dovolit a potom mají potíže diváka do příběhu ponořit). Jediný problém tak mám se závěrečnou částí knihy, která se natolik soustředí na samotný soudní proces, že výrazně opomíjí hlavní postavu, vzdaluje se z její bezprostřední blízkosti a narušuje tak ten doposud výjimečný, intimní vztah mezi Clydem a čtenářem. Jinak se ovšem jedná o opravdu vydatnou psychoanalytickou sondu, která je právem velkým dílem americké literatury.


Kniha se mi líbila. Knihu jsem četl velmi dlouho, poněvadž je hodně obsáhlá.
Co dělat v případě, když se muž zamiluje do jedné ženy, slibuje jí hory a doly a následně pozná druhou ženu, která je bohatší než první, je na vyšším společenském žebříčku? Zvítězí láska, anebo moc, bohatství, prestiž? Jsou různé možnosti jak vzniklou situaci muž může řešit, ale náš hrdina se rozhodne pro tu nejhorší možnost...
Vzpomínám si na události, při kterých mne mrazilo v zádech a dotazoval jsem se, co všechno je člověk schopen učinit, aby dosáhl vytouženého cíle. Jsem přesvědčen o tom, že nejhorší, čeho se člověk může dopustit, je zavraždit jiného člověka. Už samotná myšlenka na vraždu je děsivá, následně její realizace a po čase se nepochybně dostaví výčitky svědomí, které ve většině případu nastanou u zločince.


Strhující psychologický, společensko kritický román. Autor vstupuje do hlav svých postav a podrobně popisuje jejich uvažování a motivy jednání. Myšlení sobeckého, morálně nejistého Clyda rozebírá natolik sugestivně, že si čtenář skoro říká: Co tomu Clydovi zbývalo, než tu dívku zabít?
T. Dreiser otevírá množství naléhavých otázek: viny a trestu, svědomí, přípustnosti trestu smrti, důležitosti sexuální výchovy, etiky advokátské profese, škodlivosti neprostupných sociálních tříd, nerovnosti chudých a bohatých před zákony, náboženského fanatismu a mnoha dalších.
Pro neznalého je šokující rigidita a zatuhlost americké společnosti začátku 20. století.
Filmové ztvárnění s Montgomery Cliftem a Elizabeth Taylorovou je mimořádně zdařilé.

Trochu zdouhavý úvod vynahrazuje závěrečná třetí část, ve které je Clydova psychologie popsána až s hodinářskou pečlivostí. Právě část výslechu a následného pobytu ve vězení je asi tím nejsilnějším na románu a dělá z něj právem mistrovské dílo. Přirovnání ke Zločinu a trestu není od věci, jen je více akcentován sociální podtext celého případu. Doporučuji také rozhlasovou adaptaci.


Úžasný román, ve kterém se člověk při čtení přímo utopí. Klasika, ke které je leccos přirovnáváno a tak se divím, že tu knížku někdo nezná.


Brilantně napsaný psychologický román. Příběh jedince, kterého společností vybičovaná touha po úspěchu přivede k porušení všech jemu v dětství naučených pravidel, které se mu v jeho situaci zdají neefektivní.
Po až romantické první části přechází kniha k soudnímu dramatu. Opět nám vytane na mysl ten paradox soudního systému, kdy je obžalovaný buď zcela vinen či zcela nevinen. Tak černobílí lidé ale nejsou. A tak jednoznačné, proto nejsou ani jejich činy.
V knize je poměrně opomíjena i snaha Roberty "polepšit si" vztahem s partnerem, kterému svítá lepší budoucnost a je popisována jen jako oběť nemorálního Clyda.
Zajímavé by bylo, jak by obdobný příběh probíhal v současnosti. Dnes by patrně nebylo obtížně vyřešit jejich společný "problém". O to je zajímavější představovat si další vývoj hlavních postav...

Výborně napsané. Sugestivně prokreslená atmosféra prostředí i postav. Autor mistrně uhaduje pocity svých hrdinů a dává je do velice zajímavých souřadnic, které by se daly popsat jako sociální román i milostné drama a zároveň kniha zanechává silný psychologický dojezd, kterým je podbarven celý příběh.
Začátek ( rozuměj prvních 200 stran ) je laděno do takového společensko psychologického obrazu prostředek je velice silný milostný román, který až tak úplně nenaznačuje věci příští,až vše vrcholí dramatem( mimořádně silným), konec má znovu jinou strukturu.


Silně psychologický román, brilantní sociologický ponor do společnosti, který má platnost dodneška. Vypráví tragický a pochmurný příběh o mladém ambiciózním chlapci, který v touze po úspěchu a štěstí je schopen potlačit morální zásady a výčitky svědomí, i když po těžkém vnitřním boji. Proč to vše nechal dojít tak daleko? Když si jednou dovolil překročit určitou hranici, i když zpočátku jen ve svých myšlenkách, jako kdyby žil život někoho jiného. Jako kdyby nedokázal ovládnout šílené snění předem odsouzené ke katastrofě od reality a našeptával mu ďábel, který chce všechno zničit. Je to to, co dělí slabochy od charakterů? Další, neméně zajímavá část knihy, je o složité otázce viny a přiměřenosti trestu z různých úhlů pohledu. Kniha mě silně zasáhla. Podle knihy byl natočený v roce 1951 výborný film Místo na výsluní s Liz Taylorovou a Montgomery Cliftem.


Tri hviezdičky len za to ako sa autorovi šikovne podarilo na obšírnom patetickom deji predstaviť svoje prokomunistické názory, tak aby dielo bolo aj tak považované za "kritické".


Tuto knihu řadím k těm nejlepším, které jsem přečetla. Jen mě udivuje, že jsem ji objevila náhodou a mrzí mě, že jsem o ní nikdy neslyšela, třeba ve škole. Podle mě jde o velkolepý román. Do nejmenších detailů popisuje lidskou psychiku a objasňuje konání hlavního rozporuplného hrdiny. Jen bych měla poznámku k tomu, že má jít o sociální román. Na mě to působilo jako psychologický popis dospívání muže a hlavně jeho sexuální potřeby. Román bych doporučila číst mladým lidem, aby viděli, kam to může vést...


Musím přiznat, že se mi kniha úplně dobře nečetla, šlo to dost pomalu. Je hodně obsáhlá a podrobná. Ale postupně to bylo lepší a ke konci jsem už četla velmi pozorně. A do teď vlastně nevím jestli s trestem pro Clyda souhlasím nebo ne, jeho charakter byl velmi zajímavý, takový rozpolcený. Určitě nelituji, že jsem ji četla.


Kniha, ke které se jednoho dne chci vrátit! Výborně napsáno, vynikající příběh...budete si připadat, že hrdinu znáte osobně se všemi jeho klady, zápory, myšlenkami. Komplexní dílo, které se Vám dostane pod kůži. Ten počet stránek za to opravdu stojí!!!


Podle komentářů tady se pravděpodobně ke knize ještě jednou vrátím. Četla jsem ji, ale její obsáhlost mě až tak nezaujala. Možná proto, že jsem si četla na střední škole, tudíž až moc mladá.. Tak jako žádnou knihu nečtu dvakrát, u této to možná udělám.


Velice silný příběh. Charakter hrdiny a myšlenkové pochody pečlivě vykresleny každým okamžikem, jak se měnily. Clyde byl velice rozpolcené povahy. Není se čemu divit, pocházel z chudé křesťanské rodiny a poté načichl k bohatství. Už nebylo úniku, tragédie byla blízko. Nejhorší na tom je, že člověk jeho chování dokáže pochopit, i tu myšlenku, i tu neschopnost něco takového provést.
Štítky knihy
zfilmováno 20. století USA (Spojené státy americké) rozhlasové zpracování
Autorovy další knížky
1965 | ![]() |
1979 | ![]() |
1961 | ![]() |
1977 | ![]() |
1962 | ![]() |
Kniha Americká tragédie je v
Právě čtených | 5x |
Přečtených | 433x |
Čtenářské výzvě | 22x |
Doporučených | 51x |
Knihotéce | 231x |
Chystám se číst | 245x |
Chci si koupit | 35x |
dalších seznamech | 12x |